Blogger Template by Blogcrowds.

Κρήτη, το νησί των προσαρμογών. Οικονομία και κοινωνία τον 19ο αιώνα (1830-1913)
Μάνος Περάκης
Ασίνη, Εταιρεία Κρητικών Ιστορικών Μελετών, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών "Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος" 2017, 588 σελ. 
ISBN: 978-618-82884-7-8
Τιμή: 30,00 €
Τιμή ΜΙΕΤ: 24,00 €


Στη διάρκεια του κρητικού 19ου αιώνα (1830-1913) η οικονομία και η κοινωνία της Κρήτης γνώρισαν σπουδαίες μεταβολές. Ποιοι τομείς της κρητικής οικονομίας αναπτύχθηκαν και ποιοι παρέμειναν στάσιμοι ή παρήκμασαν στην πάροδο του χρόνου και ποιο μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης επικράτησε; Πώς οι Κρήτες ξεπέρασαν τους περιορισμούς του χώρου και εκμεταλλεύτηκαν τις δυνατότητες του νησιού; Με ποιον τρόπο αντιμετώπισαν τις οικονομικές κρίσεις και τις υφέσεις οι οποίες αμφισβήτησαν την ευχερή διαβίωσή τους; Η επιδείνωση των οικονομικών όρων επηρέασε την επαναστατικότητα των χριστιανών; Και αντιστρόφως, η επαναστατικότητα και οι εξεγέρσεις επηρέασαν την κρητική οικονομία στη βραχεία και τη μακρά διάρκεια; Μέσα από ποιες διεργασίες οι οικονομικοί μετασχηματισμοί αναδιαμόρφωσαν την κρητική κοινωνία, αναδιατάσσοντας τις ηγετικές ομάδες και αλλοιώνοντας την οικονομική, κοινωνική και πολιτική ισορροπία μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων υπέρ των πρώτων; Και τέλος, πώς οι δυσμενείς οικονομικοί όροι, υπό τη συνεπίδραση του εθνικισμού, συνέβαλαν στην απονομιμοποίηση της οθωμανικότητας στη συνείδηση των χριστιανών και στην ενίσχυση της ελληνικής εθνικής ταυτότητας;
Τα παραπάνω είναι μερικά από τα ερωτήματα που επιχειρείται να απαντηθούν στο βιβλίο αυτό με τη συστηματική χρήση αδιερεύνητων μέχρι σήμερα πηγών, μεταξύ των οποίων δεσπόζουν οι προξενικές και διπλωματικές αναφορές (αγγλικές, γαλλικές και ελληνικές) οι στατιστικές πληθυσμού και γεωργίας-κτηνοτροφίας, τα πρακτικά των συζητήσεων των κρητικών Γενικών Συνελεύσεων, ο Τύπος της Κρήτης και τα περιηγητικά κείμενα. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Το φύλο στην ιστορία: αποτιμήσεις και παραδείγματα

Το φύλο στην ιστορία: αποτιμήσεις και παραδείγματα
Συλλογικό έργο
Επιμέλεια: Γλαύκη Γκότση, Ανδρονίκη Διαλέτη, Ελένη Φουρναράκη
Ασίνη 2015, 376 σελ.
ISBN: 978-618-80872-9-3
Τιμή: 21,00 €
Τιμή ΜΙΕΤ: 16,00


Ο τόμος επιχειρεί να αποτυπώσει βασικές όψεις και κύριους ερευνητικούς προσανατολισμούς της ιστορίας των γυναικών και του φύλου, όπως έχει διαμορφωθεί στον ελληνικό χώρο, ενώ, παράλληλα, επιδιώκει να συζητήσει το φύλο ως κατηγορία ιστορικής ανάλυσης σε σχέση με τις διεθνείς ιστοριογραφικές τάσεις. Τα κείμενα που περιέχονται στον τόμο άλλοτε κινούνται στο πλαίσιο των ιστοριογραφικών αποτιμήσεων, αναδεικνύοντας ζητήματα ευρύτερου μεθοδολογικού και επιστημολογικού ενδιαφέροντος, και άλλοτε επικεντρώνονται σε συγκεκριμένα παραδείγματα από την ελληνική ιστορία, συμβάλλοντας στον εμπλουτισμό της σχετικής ιστοριογραφίας με την ανάδειξη καινούριων θεμάτων ή τη διατύπωση νέων ερευνητικών ερωτημάτων. Η ιστορία των γυναικών και του φύλου και η φεμινιστική οπτική στην ιστοριογραφία διαπλέκονται εδώ με μια σειρά ζητημάτων όπως η εκπαίδευση, η εργασία, η οικογένεια, η πολιτική, οι ανδρισμοί και οι θηλυκότητες, η τέχνη, το σώμα, ο αθλητισμός, η σεξουαλικότητα και ο χώρος. Ο τόμος απευθύνεται τόσο στην ακαδημαϊκή κοινότητα όσο και στο ευρύτερο αναγνωστικό κοινό, με την προσδοκία να κινητοποιήσει το ενδιαφέρον στη χώρα μας για περαιτέρω έρευνα και εμβάθυνση σε θέματα που αφορούν το φύλο στην ιστορία.

Ο αντιαμερικανισμός στην Ελλάδα 1947-1989

Ο αντιαμερικανισμός στην Ελλάδα 1947-1989
Ζηνοβία Λιαλιούτη
Ασίνη 2016, 534 σελ.
ISBN: 978-618-82884-0-9
Τιμή:18,00 €
Τιμή ΜΙΕΤ: 14,00 €
 

Τι είναι ο αντιαμερικανισμός; Πρόκειται για μια «δικαιολογημένη αντίδραση», για μια «ανορθολογική προκατάληψη» εναντίον των ΗΠΑ ή για μια «αντιληπτική διαστρέβλωσή» τους; Πρόκειται για την εναντίωση σε συγκεκριμένες πολιτικές των ΗΠΑ, και άρα μια εναντίωση με συγκυριακό χαρακτήρα; ΄Η μήπως πρόκειται για μια συνολική εναντίωση σε αυτά που εκπροσωπεί το λεγόμενο αμερικανικό μοντέλο; Υπάρχει, τελικά, ένας κοινά αποδεκτός ορισμός του αντιαμερικανισμού; Σε ό,τι αφορά τον αντιαμερικανισμό στην Ελλάδα τίθεται το ερώτημα αν αποτελεί μια εξαίρεση στο ευρωπαϊκό πλαίσιο, μια ακόμα ελληνική ιδιαιτερότητα ή/και παθολογία, ή αν εγγράφεται ως κανονικότητα στο πλαίσιο ενός ευρύτερου φαινομένου που εκτυλίσσεται στη Δυτική Ευρώπη κατά τη μεταπολεμική περίοδο και συναρτάται άμεσα με τη διεξαγωγή της ιδεολογικής αντιπαράθεσης στη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου (1947-1989). Γίνεται επίσης προσπάθεια να συσχετισθεί με την εκάστοτε νοηματοδότηση της εθνικής ανεξαρτησίας, του εχθρού και του αμερικανισμού, αλλά και να διερευνηθεί μέσα από τις διαφορετικές αποχρώσεις του δεξιού, του κεντρώου και του αριστερού λόγου. Η εξέτασή του από την επομένη του δόγματος Τρούμαν μέχρι το 1989 ακολουθεί τους έντονους μετασχηματισμούς της ελληνικής πολιτικής και κοινωνικής ιστορίας, φωτίζοντας ιδιαιτέρως τα στοιχεία συνέχειας και ασυνέχειας ανάμεσα στη μετεμφυλιακή περίοδο και τη Μεταπολίτευση. Με την εκτενή αναφορά στην πολιτισμική διάσταση του αντιαμερικανισμού, στην πρόσληψη και απήχηση του αμερικανικού ονείρου, τις αντιδράσεις στην ετεροδικία και την εγκληματικότητα, την καταδίκη του ηθικού εκτραχηλισμού, αλλά και την ανακάλυψη μιας άλλης Αμερικής, το ενδιαφέρον σταδιακά μετατοπίζεται από το ερώτημα τι είναι αντιαμερικανισμός προς το ποιες λειτουργίες επιτελεί και πώς εμπλέκεται στη διαδικασία κατασκευής πολιτικών, κοινωνικών και πολιτισμικών ταυτοτήτων στη μεταπολιτευτική Ελλάδα.

Κάτσε καλά, Γεράσιμε...", Μαθητικό κίνημα και καταλήψεις 1974-2000

Κάτσε καλά, Γεράσιμε...", Μαθητικό κίνημα και καταλήψεις 1974-2000
Δημήτρης Τ. Σκλαβενίτης
Ασίνη 2016, 608 σελ.
ISBN:978-618-82026-5-8
Τιμή: 22,00 €
Τιμή ΜΙΕΤ: 17,60 €



«Κάτσε καλά, Γεράσιμε…» ήταν το σύνθημα που κυριαρχούσε στα συλλαλητήρια των μαθητών εναντίον της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του Γεράσιμου Αρσένη την περίοδο 1998-1999. Το βιβλίο ιχνηλατεί την ιστορία της κλιμακούμενης μαθητικής διαμαρτυρίας από την αρχή της Μεταπολίτευσης, με σκοπό να αναδείξει τη σταδιακή διαμόρφωση του μαθητικού κινήματος. Η έρευνα, βασισμένη σε πλήθος τεκμηρίων ‒μαθητικές εφημερίδες και περιοδικά, μπροσούρες, προκηρύξεις και ημερήσιο Τύπο‒ καθώς και σε προφορικές μαρτυρίες μαθητών που πρωτοστάτησαν στις κινητοποιήσεις, συνθέτει για πρώτη φορά την εικόνα των μαθητών ως ιστορικού συλλογικού υποκειμένου.Η ιστορία του μαθητικού κινήματος σκιαγραφείται σε συγκερασμό με τη σύγχρονη πολιτική ιστορία της χώρας και της ιστορικής διαδρομής των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων. Η έρευνα, με επίκεντρο πάντα τους μαθητές, παρακολουθεί στενά και τους τρεις άξονες και επιχειρεί να εξακριβώσει πώς διαπλέκονται και συσχετίζονται μεταξύ τους. Αναλύονται όχι μόνο η στάση και ο ρόλος των μαθητών, αλλά και των εκπαιδευτικών και των γονέων, κυρίως μέσα από τις θεσμικές και οργανωμένες τους εκφράσεις, όπως η ΟΛΜΕ και οι σύλλογοι γονέων.Έμφαση δίνεται στη μελέτη των πολιτικών παραγόντων της κινηματικής δράσης, ενώ αναλύεται σε βάθος ο καταλυτικός ρόλος που διαδραμάτισαν οι μαθητικές κομματικές παρατάξεις στην οργάνωση του μαθητικού συνδικαλισμού. Τέλος, ενδελεχής αναφορά γίνεται στην κατάληψη των σχολείων ως βασικής μορφής δράσης των μαθητών και στον τρόπο που αυτή συνδέεται άρρηκτα με την άνοδο και την κάμψη του μαθητικού κινήματος.

Ευγενή παχύδερμα και πάσχοντες εργάτες. Επίκαιρες ιστορίες από τις αρχές του 20ού αι.
Νίκος Ποταμιάνος
Ασίνη 2016, 188 σελ.
ISBN: 978-618-82026-9-6
Τιμή: 10,00 €
Τιμή ΜΙΕΤ: 8,00 €



Το βιβλίο αυτό αποτελείται από άρθρα και ομιλίες που γράφτηκαν σύμφωνα με τους κανόνες της ιστορικής επιστήμης μεν, αλλά και με τη φιλοδοξία να αποτελέσουν παρεμβάσεις σε σημερινές συζητήσεις για τον ρατσισμό, την κατεδάφιση του κοινωνικού κράτους, την αναβίωση του φασισμού, την έννοια του λαϊκισμού, τις ρυθμίσεις της αγοράς, το έθνος και τον εθνικισμό. Τα θέματα που θίγονται περιλαμβάνουν:την καθιέρωση της κυριακάτικης αργίας και της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων στα 1909-11τον ορισμό της έννοιας του «λαϊκισμού» και τη χρήση της για την ερμηνεία της συνεργασίας δεξιών και αριστερών ριζοσπαστών στα 1909-10τη νομοθεσία ενάντια στην «αισχροκέρδεια» απ’ το 1916 κ.ε.τις συγκρούσεις στο εσωτερικό της εργατικής τάξης και το αίτημα «εθνικής προτίμησης» των ντόπιων έναντι των προσφύγων στα 1914-16 τις αντιλήψεις για το έθνος και τον διεθνισμό των πρώτων Ελλήνων σοσιαλιστών τον φασισμό στη μεσοπολεμική Ελλάδα. Περιλαμβάνονται, επίσης, κείμενα και ομιλίες σχετικά με τις σχολικές γιορτές της 28ης Οκτωβρίου, της 25ης Μαρτίου και του Πολυτεχνείου, οι οποίες δίνουν πάντα την ευκαιρία να αναφερθεί κανείς σε επίκαιρα ζητήματα.

Ιστορία της μη κανονικότητας. Εισαγωγή στην ιστορία του εκθηλυσμού, της υστερίας, του αυνανισμού, της ομοφυλοφιλίας και της πορνείας στον Μεσοπόλεμο
Δήμητρα Τζανάκη
Ασίνη 2016, 324 σελ.
ISBN:978-618-82884-3-0
Τιμή:14,00 €
Τιμή ΜΙΕΤ: 11,20 €


Στις σελίδες αυτές η νεωτερικότητα δεν είναι συνυφασμένη με τις αξίες του Διαφωτισμού και της αστικής κοινοβουλευτικής δημοκρατίας. Αντιθέτως, το βιβλίο βασίζεται εξ αρχής στην ανάγκη περιγραφής μιας γενεαλογίας ηθικής. Mιας συναρμολόγησης πρακτικών λόγου, θεσμικών συμβάσεων και φανταστικών επιστημονικών επενδύσεων με «θεοκρατική» βάση, η οποία όρισε την έννοια άνθρωπος. Ως εκ τούτου, παρουσιάζονται η διαμόρφωση του πλαισίου και η ανάλυση του τρόπου με τον οποίο αναδείχθηκε η «κανονικότητα», με γνώμονα κυρίαρχα ηθικά γνωρίσματα. Έτσι διαμορφώθηκε ένας συγκεκριμένος «ηθικός» ηγεμονικός πυρήνας, ο οποίος όριζε όλες τις διαστάσεις της υποκειμενικότητας του ατόμου. Εξετάζεται, επομένως, ο τρόπος με τον οποίο επιστήμες όπως η ψυχιατρική, η εγκληματολογία, η ανατομία, η στατιστική, η σεξολογία, η ψυχανάλυση και η ανθρωπολογία μετατράπηκαν σε ένα πλαίσιο με βάση το οποίο η επιστήμη έγινε κυρίαρχος και κάτοχος της ερμηνείας της ανθρώπινης οντότητας. Σε αντίθεση με αυτά που η νεωτερικότητα περίτρανα διατυμπάνιζε, όμως, το πλαίσιο αυτό δεν σήμανε τη συντριπτική αμφισβήτηση κάθε αυθεντίας, αλλά την εισαγωγή δια της πλαγίας οδού ηθικής αιώνων. Οι πολλαπλές αντινομίες αυτής της συνθήκης, κομμάτια του παζλ μιας πολιτικής φιλοσοφίας με βάση την οποία το δικαίωμα της ζωής μετατοπιζόταν συνεχώς από την περιοχή του Δικαίου στην περιοχή του Κανόνα, μας αφήνει με έναν κύριο προβληματισμό: και αν η ιστορία ξεκινούσε όχι από τον Οιδίποδα αλλά από τη Σφίγγα;

Η εποχή του Διαστήματος. Ηλεκτρική και ηλεκτρονική τέχνη στην Ελλάδα 1957-1989
Συλλογικό έργο
Επιμέλεια: Θανάσης Μουτσόπουλος, Κωνσταντίνος Βασιλείου
Ασίνη 2017, 260 σελ.
ISBN:978-618-82884-6-1
Τιμή: 20,00 €
Τιμή ΜΙΕΤ: 16,00 €


Η προοπτική της διαστημικής εξερεύνησης διαπέρασε ολόκληρο το φαντασιακό μιας εποχής που εκτείνεται από τα τέλη της δεκαετίας του 1950 έως και τη δεκαετία του 1980. Η τέχνη δεν έμεινε ανεπηρέαστη. Ακόμη και στην Ελλάδα, όπου πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες δημιουργούσαν άλλες προτεραιότητες, η εποχή του διαστήματος άφησε ανεξίτηλα σημάδια. Για πρώτη φορά παρουσιάζεται σε μία ολοκληρωμένη έκθεση και έκδοση το έργο και η δράση του πρώτου κύματος ελλήνων εικαστικών, αρχιτεκτόνων και συνθετών, για τους οποίους η χρήση ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών μέσων ήταν αναπόσπαστη από τη νέα διαστημική περιπέτεια της ανθρωπότητας. Η χρήση των νέων μέσων θα καταστεί εν συνεχεία κοινός τόπος στην τέχνη και την κουλτούρα. Το πνεύμα όμως της εποχής του Διαστήματος φαίνεται να έσβησε απότομα μπροστά στον κόσμο του Διαδικτύου. Η άνοδος και η πτώση αυτού του πνεύματος, καθώς και οι ιδιαίτερες εκφάνσεις του στην Ελλάδα, παρήγαγαν μία τέχνη που σήμερα φαίνεται τόσο κοντινή αλλά και τόσο μακρινή. Στον συλλογικό αυτό τόμο γράφουν οι Θανάσης Μουτσόπουλος, Κωνσταντίνος Βασιλείου, Νεφέλη Δημητριάδη, Χρίστος Μάης, Μάνος Στεφανίδης, Άννα Χατζηγιαννάκη, Δημήτρης Βανέλλης, Παύλος Λέφας, Νεκτάριος Παπαδημητρίου.

Οι οικονομικές πλευρές της υποχρεωτικής ανταλλαγής μειονοτήτων μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας
Μεχμέτ Μιχρί Μπελί
Μετάφραση: Γιώργος Μερτίκας
Εκδόσεις Νήσος - Εταιρεία Μελέτης των Επιστημών του Ανθρώπου 2017, 120 σελ.
ISBN 978-960-589-056-8
Τιμή: 7,00 €
Τιμή ΜΙΕΤ: 5,60 €


Η μετάφραση στα ελληνικά της εργασίας του Μεχμέτ Μιχρί Μπελί έχει πολλαπλή σημασία: Πρώτον, γιατί γράφτηκε πριν από οκτώ σχεδόν δεκαετίες - είναι ιδιαίτερα σπάνιες οι μελέτες του είδους από Τούρκους ερευνητές, ειδικά την εποχή εκείνη. Δεύτερον, γιατί ο ίδιος ο συγγραφέας είναι μια προσωπικότητα με ειδικό βάρος τόσο για την Τουρκία όσο και για την Ελλάδα, μέσα από τη στράτευσή του στα ιδανικά της ελευθερίας και του αγώνα κατά της καταπίεσης και την ένταξή του στη μαχόμενη Αριστερά - υπό διωγμό στην Τουρκία, με θητεία στον Δημοκρατικό Στρατό στην Ελλάδα. Σε νεαρή ηλικία, υπό πολιτική επιτήρηση και στην αβεβαιότητα ενός παγκόσμιου πολέμου που μόλις ξεκινούσε, κατάφερε ένα επίτευγμα: ολοκλήρωσε την ανά χείρας μεταπτυχιακή μελέτη που εν τέλει αποτέλεσε διαχρονική παρακαταθήκη για τους επόμενους ερευνητές. Ήταν ένας από τους πρωτοπόρους που έριξαν μια καθαρή ματιά στο πρωτοφανές γεγονός και τις συνέπειές του χωρίς να παρασυρθεί από τα επιχειρήματα του συρμού που καλλιεργούν και τρέφονται από το "εθνικό συμφέρον".



(Κωνσταντίνος Τσιτσελίκης, από την Εισαγωγή)

Δύο πατρίδες, μία ταυτότητα

Δύο πατρίδες, μία ταυτότητα
Επιμέλεια: Νίκος Φωκάς
Εκδόσεις Νήσος - Εταιρεία Μελέτης των Επιστημών του Ανθρώπου 2017, 422 σελ.
ISBN: 978-960-589-052-0
Τιμή: 19,00 €
Τιμή ΜΙΕΤ: 15,20 €



Ένα βιβλίο για την κοινοτική ζωή και τις στρατηγικές ενσωμάτωσης των Ελλήνων της Ουγγαρίας.

"Όσον αφορά εμένα, και οι δύο γονείς μου είναι Έλληνες, αλλά έχουμε μέσα μας κάποιου είδους διπλή ταυτότητα, αφού γεννηθήκαμε εδώ και καλλιεργούμε την ελληνικότητα μας σε ουγγρικό περιβάλλον".

"Και πώς το νιώθεις, πού είναι η πατρίδα... η πατρίδα σου; Εδώ ή εκεί;"
"Εγώ αισθάνομαι καλά και στις δύο χώρες. Πρέπει να πω ότι εγώ νιώθω σαν να είχα δύο πατρίδες".

"Τι θεωρείς τον εαυτό σου, είσαι περισσότερο Έλληνας ή περισσότερο Ούγγρος;"
"Καλή ερώτηση! Σε ρωτώ, ποιο από τα δάκτυλα μου να κόψω; Λοιπόν, εξ αίματος είμαι Έλληνας, αυτό είναι σαφές. Και από πολιτιστική άποψη... ε, και τα δύο. Ενώ, από την άποψη του... πού έχω ζήσει, πού έμεινα, δηλαδή, απ' αυτήν την άποψη είμαι Ούγγρος. Δηλαδή... πώς να το πω... ποσοστιαία... λοιπόν, είναι δύσκολο να το πεις".

"Είμαι Ελληνίδα. Καθαρά. Δηλαδή δεν έχει συμβεί ποτέ να έχω συσταθεί σαν Ουγγαρέζα, όπου και να πήγα στον κόσμο. Εγώ πάντα ήμουν Ελληνίδα. Γεννήθηκα Ελληνίδα, επειδή οι γονείς μου είναι Έλληνες. Δηλαδή εμάς μας μεγάλωσαν πράγματι σαν Έλληνες! Δηλαδή εγώ αισθάνομαι εντελώς Ελληνίδα, μόνο που είμαι Ελληνίδα της Ουγγαρίας. Αυτά. Έτσι που εγώ δεν έχω κανένα πρόβλημα με αυτό".

IZNIK. Η μαγεία των κεραμικών / A fascination with ceramics

IZNIK. Η μαγεία των κεραμικών / A fascination with ceramics
Επιμέλεια: Μωραΐτου Μίνα
Μουσείο Μπενάκη 2017, 40 σελ. με 31 έγχρωμες φωτογραφίες
ISBN: 978-960-476-217-0
Τιμή: 5,00 €
Τιμή ΜΙΕΤ: 4,00 €


Η έκδοση κυκλοφόρησε με την ευκαιρία της ομότιτλης έκθεσης που παρουσιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης (Οκτώβριος – Νοέμβριος 2017) με θέμα τα κεραμικά της οθωμανικής περιόδου και συγκεκριμένα αυτά που δημιουργήθηκαν τον 16ο αιώνα στην πόλη Ιζνίκ της Μ. Ασίας. Αγγεία με φωτεινά χρώματα και ζωντανά  σχέδια, θαυμάστηκαν και έγιναν περιζήτητα τόσο κατά την περίοδο της παραγωγής τους όσο και κατά τον 19ο αιώνα. Σκοπός της έκθεσης είναι να αναδείξει μια διαδρομή που ξεκινά στα μέσα του 19ου αιώνα, με το πρώτο ενδιαφέρον των Ευρωπαίων και τις πρώιμες μελέτες, και καταλήγει στα εργαστήρια της Ελλάδας και συγκεκριμένα του Φαλήρου και της Ρόδου που επιχειρούν την αναβίωση των κεραμικών.


Η έκθεση είναι αφιερωμένη στο ενδιαφέρον των Ευρωπαίων τον 19ο αιώνα, το σταδιακό σχηματισμό συλλογών, τις πρώιμες μελέτες και την αναβίωση της τεχνοτροπίας στα εργαστήρια της Ευρώπης, της Τουρκίας και της Ελλάδας.

Ένα τμήμα της είναι αφιερωμένο στα ελληνικά κεραμικά του 20ού αιώνα που εμπνεύστηκαν από την αισθητική των Ιζνίκ, με ιδιαίτερη αναφορά στα εργαστήρια «Κιουτάχεια-Αθήναι», «Κεραμεικός» και «Icaro Rodi».

Παρουσιάζονται για πρώτη φορά επιλεγμένα κεραμικά από τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη, καθώς και σπάνιες εκδόσεις από την προσωπική συλλογή του ιδρυτή του, Αντώνη Μπενάκη.

«Η Μαγεία των κεραμικών Ιζνίκ»  έρχεται σε διάλογο με την έκθεση «ICARO – ΙΚΑΡΟΣ. Το εργαστήριο κεραμικών της Ρόδου, 1928-1988», που λαμβάνει χώρα την ίδια χρονική περίοδο στο  Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού (Κουμπάρη 1).

Maritsa Travlos. Κεραμική Γλυπτική 1990-2017 / Maritsa Travlos. Ceramics Sculpture 1990-2017

Maritsa Travlos. Κεραμική Γλυπτική 1990-2017 / Maritsa Travlos. Ceramics Sculpture 1990-2017
Επιμέλεια: Μαυρωτάς Τάκης

Μουσείο Μπενάκη - Μαρίτσα Τραυλού 2017, 208 σελ. με 232 έγχρωμες και 8 α/μ φωτογραφίες
ISBN: 978-960-476-215-6
Τιμή: 30,00 €
Τιμή ΜΙΕΤ: 24,00 €


Η πλούσια εικονογραφημένη έκδοση κυκλοφόρησε με την ευκαιρία της ομότιτλης έκθεσης, που φιλοξενήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη (Κτίριο Οδού Πειραιώς 138) από τις 5 Οκτωβρίου μέχρι τις 19 Νοεμβρίου 2017, και περιλαμβάνει κεραμικές δημιουργίες, αντιπροσωπευτικά δείγματα της καλλιτεχνικής παραγωγής της Μαρίτσας Τραυλού, από το 1990 μέχρι το 2017.




Η πρώτη αναδρομική έκθεση της Μαρίτσας Τραυλού περιλαμβάνει πεντακόσιες περίπου γλυπτικές συνθέσεις που σκιαγραφούν τους  πειραματισμούς της εικαστικού με τις φόρμες, τις τεχνικές και τα υλικά της κεραμικής τα τελευταία τριάντα χρόνια.

Οι πολύχρωμες δημιουργίες της, κυρίως από πορσελάνη αλλά και γκρε (stoneware), είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την οπτική πραγματικότητα και τον απέραντο κόσμο της θάλασσας. Τα τρισδιάστατα κεραμικά της «Ψάρια», όπως και οι υποβλητικοί της «Αχινοί» μας μεταφέρουν στη μαγεία της σιωπής του βυθού. Παράλληλα, στις εγκαταστάσεις της με τα λεπτεπίλεπτα σμήνη ψαριών ζωντανεύει η αίσθηση της αιώνιας ζωής. Πρόκειται για έργα με δυνατή αίσθηση υφής και χρώματος, έντασης και πάθους, που εκφράζουν το μεγαλείο και τη χαρά της ζωής.

Icaro - Ίκαρος. Το εργοστάσιο κεραμικών της Ρόδου / The pottery factory of Rhodes (1928-1988)

Icaro - Ίκαρος. Το εργοστάσιο κεραμικών της Ρόδου / The pottery factory of Rhodes (1928-1988) 
Γιάννος Ιωαννίδης
Σχεδιασμός και καλλιτεχνική επιμέλεια: Νίκος Διονυσόπουλος
Μουσείο Μπενάκη 2017, 264 σελ. με 439 έγχρωμες και α/μ φωτογραφίες
ISBN: 978-960-476-216-3
Τιμή: 38.00 €
Τιμή ΜΙΕΤ: 30,40 €



Ο τόμος αποτελεί συνοδευτική έκδοση της ομότιτλης έκθεσης, που παρουσιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη (Κεντρικό κτίριο), από τις 28 Σεπτεμβρίου μέχρι τις 19 Νοεμβρίου 2017.


Η έκθεση παρουσιάζει την ιστορία και την παραγωγή μιας εταιρείας που για πολλές δεκαετίες είχε συνδέσει το όνομά της με τη Ρόδο και αποτέλεσε έναν σημαντικό πυλώνα της οικονομίας του νησιού.

Η εταιρεία Industria Ceramiche Artistiche Rodio Orientali (I.C.A.R.O.) ιδρύθηκε το 1928, με σκοπό την παραγωγή καλλιτεχνικών κεραμικών, αντιγράφων των «λινδιακών» κεραμικών του Ιζνίκ, τα οποία, εξαιτίας της μεγάλης συγκέντρωσής τους στην περιοχή, εθεωρούντο μέχρι τις αρχές του 20ού αιώνα ως «ροδιακά» ή «λινδιακά».

Η παραγωγή της εταιρείας περιελάμβανε μεγάλη ποικιλία αντικειμένων, όπως διακοσμητικά πιάτα, κανάτια, σερβίτσια, συνθέσεις με πλακάκια, ζωόμορφα κεραμικά καθώς και είδη καθημερινής χρήσης γνωστά για τα όμορφα σχέδια και τα λαμπερά τους χρώματα. Ανάμεσα στα πιο γνωστά είναι αυτά που η διακόσμησή τους αντιγράφει σε μεγάλο βαθμό το πλούσιο ρεπερτόριο της παραγωγής του Ιζνίκ, με φυτικά μοτίβα  με τουλίπες, υάκινθους, τριαντάφυλλα και γαρύφαλλα, καθώς και παραστάσεις διάφορων τύπων καραβιών.

Η έκθεση βασίζεται στην έρευνα και τη συλλογή του Γιάννου Ιωαννίδη, που περιλαμβάνει δείγματα από όλες τις περιόδους του εργοστασίου και πλούσιο αρχειακό και φωτογραφικό υλικό.

H έκθεση «ICARO – ΙΚΑΡΟΣ. Το εργαστήριο κεραμικών της Ρόδου, 1928»  έρχεται σε διάλογο με την έκθεση «Η Μαγεία των κεραμικών Ιζνίκ», που λαμβάνει χώρα την ίδια χρονική περίοδο στο  Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης (Αγίων Ασωμάτων 22 & Διπύλου 12).

Φιλοσοφία των Κοινωνικών Επιστημών

Φιλοσοφία των Κοινωνικών Επιστημών
Alexander Rosenberg
Μετάφραση: Μαραγκός Γιώργος
ISBN: 978-960-524-496-5
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2017, 502 σελ.
Τιμή: 25,00 €  
Τιμή ΜΙΕΤ: 20,00 €


Σε τι αποβλέπουν οι κοινωνικές επιστήμες – ανθρωπολογία, κοινωνιολογία, ψυχολογία, ιστορία, οικονομικά, πολιτική επιστήμη; Να προσφέρουν άραγε γνώση παρόμοια με εκείνη των φυσικών επιστημών; Να αποκαλύψουν κανονικότητες και νόμους για την πρόγνωση και την εξήγηση των κοινωνικών φαινομένων; Ή μήπως αναδεικνύουν εμφανή αλλά και λανθάνοντα νοήματα των πράξεων και συμβάλλουν στην ερμηνευτική κατανόηση των ανθρωπίνων πραγμάτων;

Οι κοινωνικές επιστήμες αντιμετωπίζουν πολλές προκλήσεις. Οι φυσικές επιστήμες –ενισχυμένες με τη δαρβινική θεωρία της εξέλιξης, τις νευροεπιστήμες, την εξελικτική ψυχολογία, τη θεωρία των παιγνίων– διεκδικούν το πρωτείο στη γνώση του ανθρώπου, την ίδια ώρα που ριζοσπαστικές φωνές αμφισβητούν τις κοινωνικές επιστήμες, τις στοχεύσεις και τις μεθόδους τους διότι, αγνοώντας τις γυναίκες και άλλες περιθωριοποιημένες ομάδες, διαιωνίζουν ανελεύθερες –έμφυλες, ταξικές, φυλετικές, εθνοτικές– δομές και πρακτικές.

Ο Alex Rosenberg μας εισάγει με σαφήνεια και γλαφυρότητα στον σύγχρονο προβληματισμό σχετικά με τις κοινωνικές επιστήμες. Εκθέτει τον εννοιολογικό και επιχειρηματολογικό πυρήνα, τα γνωσιολογικά θεμέλια και τις μεταφυσικές παραδοχές που υποβαστάζουν την κριτική θεωρία και τη φεμινιστική επιστημολογία, και μας παρουσιάζει το έργο στοχαστών όπως οι Μαρξ, Ντυρκέμ, Βέμπερ, Φρόυντ, Μπουρντιέ, Φουκώ, Χάμπερμας, Σερλ, Ρωλς, Σεν. Αναδεικνύει προβλήματα σχετικά με την ορθολογικότητα, την τελεολογία, τον λειτουργισμό, την ατομοκρατία, τον ολισμό, την επιστημονική πρόοδο, τις σχέσεις ανάμεσα στους επιστημονικούς κλάδους, την ερευνητική ηθική. Ελέγχει τις αξιώσεις των επιστημών για αντικειμενικότητα και αξιακή «ουδετερότητα». Δείχνει πώς «τεχνικές» παραδοχές ενέχουν ιδεολογικές μεροληψίες και επηρεάζουν κοινωνικές και οικονομικές πολιτικές.

Ο συγγραφέας καταδεικνύει ότι η μεταφυσική, η γνωσιολογία, η ηθική, η φιλοσοφία του νου, η φιλοσοφία της γλώσσας, η κοινωνική και πολιτική φιλοσοφία, η φιλοσοφία των επιστημών, έχουν καθοριστική συνάφεια με το επιστημονικό έργο. Αντιπαραθέτοντας την προεπιστημονική δημώδη ιδέα ότι η δράση είναι προϊόν πίστεων και επιθυμιών προς τις απόπειρες για επιστημονική πραγμάτευση του ανθρώπου, επιτρέπει να δούμε πώς και γιατί το έργο των κοινωνικών επιστημόνων συνδέεται άρρηκτα με το ύπατο ερώτημα: Τι είναι ο άνθρωπος;


Ἡ ὀδυνηρὴ μνήμη τῆς σάρκας
ἐρωτικὰ ἰχνηλατώντας τὴν ποίηση τοῦ Κώστα Θ. Ριζάκη
Άννα Αφεντουλίδου
Προμετωπίδα: Μαργαρίτα Βασιλάκου
Εκδόσεις του Φοίνικα 2017, 120 σελ.
ISBN: 978-960-6849-65-7
Τιμή: 12,00 €
Τιμή ΜΙΕΤ: 10,80 €
 


Το βιβλίο της Άννας Αφεντουλίδου, με τον τίτλο Κώστας Ριζάκης και υπότιτλο Ερωτικά ιχνηλατώντας την ποίηση του Κώστα Θ. Ριζάκη, συνιστά μια μονογραφία στηριγμένη σε παλαιότερα κείμενά της για τον ποιητή και εμπλουτισμένη με άλλα για την περίσταση. Πρόκειται για μία φιλόδοξη φιλολογική εργασία, επεξεργασμένη με επιστημονική συνέπεια και ποιητική χάρη, ποιήτρια η ίδια, άλλωστε, και έγκριτη συγγραφέας.
Το βιβλίο αποτελείται από τα εξής Μέρη: Προλογικό Σημείωμα, Ποιητικά και ποιητολογικά χαρακτηριστικά, Αλίκη: θηλυκή αρχετυπική φιγούρα;, Γυναικείο σώμα και οραματική ενορχήστρωση, Σωματικές μεταλλάξεις (σε επτά ενότητες), Λυρικοί και Δραματικοί διασκελισμοί, Επιλογικά, Επίμετρο, Βιογραφικό συγγραφέως. Σύνολο σελίδων 117.
Η ιδιαιτερότητα της ποίησης του Ριζάκη, η ταυτότητα των χαρακτηριστικών της που την κάνουν διακριτή και «αξιοδιάκριτη», η ιδιαίτερη προσοχή με την οποία φροντίζει ο ποιητής τα ποιήματά του, η μοναχική και απομονωμένη ζωή του, καταγράφονται στα χαρακτηριστικά του έργου του, τα οποία προκαλούν τον αναγνώστη να επιστρέψει σ’ αυτό πάλι και πάλι. [...]

(Απόσπασμα από παρουσίαση του βιβλίου της Ανθούλας Δανιήλ)
 
 
 

Μεταπαραγωγή

Μεταπαραγωγή
Nicolas Bourriaud
Μετάφραση: Δημήτρης Γκινοσάτης
Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών 2014, 118 σελ.
ISBN 978-960-6842-17-7
Τιμή: 12,00 €
Τιμή ΜΙΕΤ: 9,60 €




Στη Μεταπαραγωγή προσπαθώ να δείξω ότι η ενορατική σχέση των καλλιτεχνών με την ιστορία της τέχνης υπερβαίνει σήμερα αυτό που ονομάζουμε «τέχνη της ιδιοποίησης», η οποία συνεπάγεται και εξυπονοεί μία ιδεολογία της ιδιοκτησίας/κυριότητας, και προχωράει προς μια κουλτούρα της χρήσης μορφών, μια κουλτούρα της διαρκούς δραστηριότητας των σημείων που βασίζεται σ’ ένα συλλογικό ιδεώδες: το μοιράζεσθαι. Το Μουσείο, όπως και η ίδια η Πόλη, αποτελεί για τους καλλιτέχνες έναν κατάλογο μορφών, στάσεων και εικόνων – πρόκειται για έναν συλλογικό εξοπλισμό από όπου όλοι είναι σε θέση να αντλήσουν, όχι για να υποταχθούν στην αυθεντία του, αλλά για να τον χρησιμοποιήσουν ως μία δεξαμενή εργαλείων που θα τους επιτρέψει να διερευνήσουν τον σύγχρονο κόσμο. […] Επιδίωξή μου δεν είναι να αναπτύξω και να εικονογραφήσω μία σειρά από αφηρημένες ιδέες μέσω μίας «γενιάς» καλλιτεχνών, αλλά να κατασκευάσω ιδέες στον απόηχο του έργου τους. Στοχάζομαι μαζί τους. Αυτό, το δίχως άλλο, είναι η φιλία, με την έννοια που την προσέδιδε ο Μισέλ Φουκώ.    
 

Παλαιότερες αναρτήσεις