Blogger Template by Blogcrowds.

Μαθήματα Ελληνικής Παλαιογραφίας στο ΜΙΕΤ




Το Ιστορικό και Παλαιογραφικό Αρχείο του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τραπέζης, αρχίζει από τις 18 Οκτωβρίου 2018, ημέρα Πέμπτη, τη σειρά των Μαθημάτων Ελληνικής Παλαιογραφίας και Ιστορίας των Κειμένων.

Τα μαθήματα απευθύνονται σε όσους θέλουν να έλθουν σε άμεση επαφή με τις γραπτές πηγές της Ιστορίας και Φιλολογίας και γενικότερα της γραπτής πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Το περιεχόμενό τους θα είναι ανάγνωση βυζαντινών και μεταβυζαντινών χειρογράφων κωδίκων, στοιχεία χρονολόγησης και περιγραφής, ανάλυση των μορφών της Ελληνικής γραφής από τον 2ο μ.Χ. αιώνα, ιστορία βιβλιοθηκών, ιστορία της παράδοσης των φιλολογικών κειμένων και περιγραφή και ανάλυση ιστορικών εγγράφων.

Τα μαθήματα παρέχονται δωρεάν και γίνονται κάθε Πέμπτη το απόγευμα στην αίθουσα του Ιστορικού και Παλαιογραφικού Αρχείου, Παναγή Σκουζέ 3, 1ος όροφος ( Πλατεία Αγίας Ειρήνης, οδού Αιόλου ), με το ακόλουθο πρόγραμμα.

Ώρα

5.00 - 6.00 μ.μ Α έτος 
6.30 - 7.30 μ.μ Β έτος 
8.00 - 9.00 μ.μ Γ έτος

Τηλέφωνο : 210-3221337

Διδάσκει ο προϊστάμενος του Ιστορικού και Παλαιογραφικού Αρχείου, Φιλόλογος - Παλαιογράφος , Αγαμέμνων Τσελίκας.

Αδικία. Το κακό και το άδικο στο ελληνικό δημοτικό τραγούδι

Αδικία. Το κακό και το άδικο στο ελληνικό δημοτικό τραγούδι
Guy (Michel) Saunier


Μετάφραση : Τίνα Τσιάτσικα
Πρόλογος: Νίκος Σβορώνος
Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας, Αθήνα 2018, σ.575
ISBN: 978-960-250-725-4
Τιμή:
35,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 31,50€







Το έργο του Γκυ (Μισέλ) Σωνιέ Αδικία. Το κακό και το άδικο στο ελληνικό δημοτικό τραγούδι είναι μια κλασική στο είδος της μελέτη, της οποίας η πρώτη (γαλλική) έκδοση έγινε το 1979 από το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών σε συνεργασία με τον παρισινό εκδοτικό οίκο Belles Lettres. Ο Νίκος Σβορώνος στον πρόλογό του το χαρακτηρίζει «θεμελιώδη συνεισφορά στη μελέτη της νοοτροπίας του ελληνικού λαού και, εν πολλοίς, στην ιστορία αυτής της νοοτροπίας». Άριστος γνώστης της ελληνικής γλώσσας, ο συγγραφέας παρέμεινε επί μακρά χρονικά διαστήματα στην Αθήνα και ερεύνησε ένα πλούσιο και πολυσύνθετο υλικό. Ο καρπός της έρευνάς του είναι, κατά τον Νίκο Σβορώνο, «μια πρωτότυπη προσέγγιση του δημοτικού τραγουδιού, καθώς αποτελεί το πρώτο βήμα για μια συνολική μελέτη του νεοελληνικού πολιτισμού, ξεκινώντας από εκεί από όπου οφείλει να ξεκινά μια τέτοια μελέτη: από την προφορική λογοτεχνία, και ιδιαίτερα από το δημοτικό τραγούδι, που καθρεφτίζει την ελληνική σκέψη σε όλη της την καθαρότητα, ανόθευτη από ξένες επιδράσεις, όπως αποδεικνύεται κατ’ επανάληψη σ’ αυτή την εργασία. Επιπλέον, το έργο αυτό αναδεικνύει το θεμελιώδες στοιχείο της ελληνικής λαϊκής ιδεολογίας, την ιδέα της δικαιοσύνης, η απουσία της οποίας αποτελεί το ουσιώδες γνώρισμα του κακού σε όλες του τις εκφάνσεις: κοινωνική, ανθρώπινη, υπερβατική».

 Ο Γάλλος νεοελληνιστής Γκυ (Μισέλ) Σωνιέ γεννήθηκε το 1934. Διετέλεσε ερευνητής του γαλλικού Εθνικού Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών (CNRS, 1963-1975). Δίδαξε ως εντεταλμένος αλλοδαπός καθηγητής στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (1977-1983), του οποίου αναγορεύθηκε επίτιμος διδάκτορας το 2005. Από το 1984 ως το 2003 ήταν καθηγητής της νεοελληνικής φιλολογίας και διευθυντής του Νεοελληνικού Ινστιτούτου της Σορβόννης (Paris IV). Το ερευνητικό και συγγραφικό του έργο κινείται σε ευρύ φάσμα αντικειμένων, από το ελληνικό δημοτικό τραγούδι και την υστερομεσαιωνική λογοτεχνία μέχρι τον Παπαδιαμάντη, τη Γενιά του ’30 και τους Έλληνες υπερρεαλιστές, καθώς και τη μεταπολεμική νεοελληνική λογοτεχνία. Με το ψευδώνυμο Michel Saunier δημοσίευσε πολυάριθμες μεταφράσεις στα γαλλικά έργων της νεοελληνικής λογοτεχνίας του 20ού αιώνα.

Έκθεση: Γιάννης Μιχαηλίδης "Όμορα σχήματα"

Η έκθεση εγκαινιάζεται την Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2018, στις 8.00 μ.μ.,
στο Βιβλιοπωλείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, Αμερικής 13.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ
 
Όμορα σχήματα


«Θέλησα να φτιάξω μια σειρά από χάρτες που να απεικονίζουν ωκεανούς, θάλασσες, νησιά, ακρωτήρια, ισθμούς, πορθμούς, χερσονήσους, βουνά, λόφους, πεδιάδες, οροπέδια, λίμνες, ποτάμια, φαράγγια και γέφυρες, καθώς και μικρές κουκίδες πόλεων και χωριών.
Δεν είναι ούτε πολιτικοί ούτε γεωφυσικοί χάρτες.
Είναι χάρτες χωρίς προσανατολισμό, λείπουν τα σημεία του ορίζοντα- Βορράς, Νότος, Ανατολή, Δύση- έχουν, όμως, όρια  ανύπαρκτων, φανταστικών κρατών.
Είναι ζωγραφική που διαμορφώνει σχήματα, αφήνοντας τη ρευστότητα του χρώματος, όπως είναι απλωμένο στο χαρτί να δημιουργεί περιγράμματα που σχηματίζουν όμορα κράτη, όμορα σχήματα, τοπία σε κάτοψη.
Τέλος, τα έργα που έχουν προκύψει είναι μικρών διαστάσεων, επικολλημένα σε χαρτί Α4, ώστε να  αποτελέσουν τις σελίδες ενός σώματος βιβλίου».

Γιάννης Μιχαηλίδης


Βιογραφικό

Ο Γιάννης Μιχαηλίδης  γεννήθηκε στη Σκιάθο το 1940. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα και στο Πήλιο. Έχει ασχοληθεί με τις γραφικές τέχνες, κυρίως την επιμέλεια εντύπου. Από το 1968, που παρουσίασε την πρώτη του ατομική έκθεση στη γκαλερί «Νέες Μορφές», έχει πραγματοποιήσει  μέχρι σήμερα 40 ατομικές εκθέσεις. Έχει πάρει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, καθώς και σε έξι Πανελλήνιες εκθέσεις στο Ζάππειο Μέγαρο, με πρώτη συμμετοχή το 1963. Το 1970, στην έκθεση νέων καλλιτεχνών του ΕΕΤΕ, τιμήθηκε με το Α’ βραβείο ζωγραφικής. Έργα του βρίσκονται σε πολλές δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές.


Διάρκεια έκθεσης: 11 Οκτωβρίου έως 1 Δεκεμβρίου 2018
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα και Τετάρτη, 9.30 π.μ. - 3.30 μ.μ.
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή, 9.30 π.μ. - 8.00 μ.μ., Σάββατο, 10.00 π.μ. - 5.00 μ.μ.
Τηλ. επικοινωνίας: 210 3614 143 & 210 3234 267

Παραμύθια των Ρομά

Παραμύθια των Ρομά ε πουρανέ μπροσά 
Ρίτα Σπανούλη, Γιώργος Λεπενιώτης

Εκδόσεις Νησίδες, Θεσσαλονίκη 2018, σ.153
ISBN: 978-618-5228-19-4
Τιμή:
10,60€
Τιμή ΜΙΕΤ: 8,48€







«…Στα τσιγγάνικα παραμύθια υπάρχουν υφολογικά στοιχεία που βρίσκουμε σε όλα τα παραμύθια του κόσμου. Τέτοια στοιχεία είναι η υπερβολή, η αλληγορία, η μεταφορά, η λιτότητα, η θυμοσοφία, η έκπληξη, η επανάληψη, η κορύφωση της πλοκής κλπ. Ενώ, λοιπόν, ανήκουν στη μεγάλη παγκόσμια οικογένεια των προφορικών αφηγήσεων, διατηρούν τα ιδιαίτερα μορφολογικά και υφολογικά χαρακτηριστικά τους και το δικό τους περιεχόμενο. 

Γενικά, στα τσιγγάνικα παραμύθια διακρίνουμε:
• τις στρατηγικές επιβίωσης των Τσιγγάνων στον νομαδικό τρόπο ζωής τους,
• την ιστορική εμπειρία της τσιγγάνικης κοινότητας από την επαφή της με άλλους πολιτισμούς,
• την αναπαραγωγή, μετάδοση, εκπαίδευση, και ενσωμάτωση των αξιών και των δεξιοτήτων της τσιγγάνικης κοινότητας στις νεότερες γενιές,
• τον υπερρεαλισμό και τον μαγικό τρόπο που αγγίζουν το υποσυνείδητο και τα συναισθήματα (αγάπη, έρωτας, δικαιοσύνη, φιλία, εκτίμηση, ειρήνη, σεβασμό στους ηλικιωμένους και στους ανωτέρους κλπ.)…».
(από την εισαγωγή του βιβλίου)

Νεόφυτος Νικητόπουλος (1795-1846) Βίος και Έργο

Νεόφυτος Νικητόπουλος (1795-1846) Βίος και Έργο
Δαυίδ Αντωνίου

Σύλλογος προς Διάδοσιν Ωφελίμων Βιβλίων, Αθήνα 2017, σ. 216
ISBN: 978-960-8351-79-0
Τιμή: 11,95€
Τιμή ΜΙΕΤ: 9,56€








Στις εκπαιδευτικές γενικώς διαδικασίες πρωταγωνιστικό ρόλο παίζουν οι εκπαιδευτικοί (οι αλλιώς αποκαλούμενοι "εργάτες της εκπαίδευσης"), των οποίων η προσφορά στην κοινωνική ανάπτυξη -αν και είναι πολύ μεγάλη- δεν έχει αναγνωριστεί όσο θα έπρεπε. 

Υπό το πρίσμα αυτό, η παρούσα εργασία έχει σκοπό να παρουσιάσει την ζωή και το έργο του Νεόφυτου Νικητόπουλου (ή Νικητόπλου, όπως ο ίδιος το καθιέρωσε), ενός εκπαιδευτικού που η παρουσία του στα εκπαιδευτικά δρώμενα των πρώτων χρόνων του ελληνικού κράτους ήταν έντονη, με την συνεχή προσπάθειά του να "νομιμοποιήσει" τις απόψεις του σχετικώς με την θεωρία και εφαρμογή της αλληλοδιδακτικής μεθόδου διδασκαλίας μέσα σε περιβάλλον εχθρικό και με πανίσχυρο αντίπαλο. 

Όπως, όμως, θα διαπιστωθεί από την "εξιστόρηση των γεγονότων" ήταν αδύνατο για τον Νικητόπουλο να πετύχει τον σκοπό του, ή διαφορετικά δεν υπήρχε καμιά πιθανότητα "δικαίωσής" του, καθώς το υπάρχον κατεστημένο ήταν τοποθετημένο απέναντί του.

(Από την εισαγωγή)

Οι επεμβάσεις του στρατού στην ελληνική πολιτική 1916-1936

Οι επεμβάσεις του στρατού στην ελληνική πολιτική 1916-1936
Θάνος Βερέμης

Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2018, σ.304
ISBN: 978-960-221-789-4
Τιμή:
15,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 13,50€








Το κίνημα της 21ης Απριλίου 1967 υπήρξε το έναυσμα του ενδιαφέροντός μου για τις σχέσεις στρατού και πολιτικής στην Ελλάδα. Κατά τη διάρκεια της έρευνας ανακάλυψα ότι το φαινόμενο των στρατιωτικών επεμβάσεων στην πολιτική είναι πρόσφατο στη νεότερη ελληνική ιστορία. Τα πραξικοπήματα απέκτησαν ανησυχητική συχνότητα μετά το τέλος των αλυτρωτικών πολέμων (μεταξύ των ετών 1922 και 1936) και συνέπεσαν με την εξασθένηση του κοινοβουλευτισμού παντού στην Ευρώπη. Ωστόσο, η υπεροχή των πολιτικών δεν αμφισβητήθηκε πριν από το 1967 και τα πραξικοπήματα, τα οποία απέβλεπαν σε πολιτική επιρροή, απλώς αναζητούσαν την αντικατάσταση μιας πολιτικής παρατάξεως με μια άλλη μάλλον παρά να παραδώσουν την κυβέρνηση μόνιμα στον στρατό. Με αυτή την έννοια οι επεμβάσεις πριν από το 1967 περιορίζονταν στο πρότυπο του ρυθμιστή. Αυτό χαρακτηρίζει ακόμη και τη δικτατορία του Μεταξά του 1936-41, η οποία απολάμβανε της αποδοχής ενός σύμφωνου στρατού, ευλογήθηκε από τον Βασιλέα και εφαρμόστηκε από πολιτικούς. Το ίδιο πολίτευμα, με την έμφαση την οποία απέδιδε στον εθνικισμό και τον αντικομμουνισμό, την κοινωνική πειθαρχία και τη σύνθεση στοιχείων της αρχαιότητας και του χριστιανισμού, και την αποστροφή του για τις κοινοβουλευτικές και τις δημοκρατικές διαδικασίες, εισήγαγε ιδεολογικά στοιχεία, τα οποία θα οικειοποιούνταν μετά το 1967 οι συνταγματάρχες, πολλοί από τους οποίους εισήλθαν στη Σχολή Ευελπίδων όταν ο Ιωάννης Μεταξάς είχε ήδη αναλάβει την εξουσία.

Φιλοσοφία της Ιατρικής

Φιλοσοφία της Ιατρικής. Μια εισαγωγή
R. Paul Thomson, Ross E.G. Upshur

Μετάφραση: Γιώργος Μαραγκός
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2018,σ.432
ISBN: 978-960-524-516-0
Τιμή: 20,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 18,00€








Αρχέγονη συνιστώσα του πολιτισμού, μαγική σχεδόν κλινική τέχνη, ισχυρή σήμερα επιστήμη, η ιατρική έχει μύχιους δεσμούς με την ανθρώπινη ζωή. Από την πρώτη έως την τελευταία ώρα. Σε στιγμές κρίσιμες, σε στιγμές ελπίδας, σε στιγμές άφατης οδύνης. Για να θεραπεύσει, να ανακουφίσει, να παρηγορήσει. Η ιατρική, ως πρακτική, ως γνώση, ως θεσμός, συνυφαίνεται με το πώς βιώνουμε και το πώς σκεφτόμαστε την ύπαρξή μας. Σήμερα, όσο ποτέ άλλοτε, η ιατρική, συνεπικουρούμενη από τη φυσική, τη χημεία, τη βιολογία και την τεχνολογία έχει να επιδείξει προόδους στη διάγνωση, στην πρόγνωση, στη θεραπεία, που δικαιολογούν σε μεγάλο βαθμό τις υποσχέσεις και τις προσδοκίες. Η ιατρική αναπτύσσει τις δυνάμεις της σε πολλά επίπεδα – το μοριακό, το κυτταρικό, το οργανισμικό, το κοινωνικό. Από το προσκέφαλο του ασθενούς έως τη δημόσια υγεία, καθορίζει αποφάσεις και πράξεις, και το αποτύπωμά της στην οικονομία και στην πολιτική είναι βαθύ. Μερικοί θα έλεγαν πως η ιατρική αποτελεί μια έκφανση του πώς δομείται και ασκείται η πολιτική ισχύς στις σύγχρονες κοινωνίες.

Στο βιβλίο αυτό παρουσιάζεται με ενάργεια η πολλαπλότητα και η ποικιλία που χαρακτηρίζουν την ιατρική ως γνώση και ως πράξη, αλλά και η πολλαπλότητα και η ποικιλία στους τρόπους αναστοχαστικής θεώρησης της ιατρικής. Υπό το κριτικό πρίσμα της φιλοσοφίας των επιστημών, οι συγγραφείς αναδεικνύουν τις μεταφυσικές, γνωσιολογικές, μεθοδολογικές, ανθρωπολογικές και ιδεολογικές παραδοχές που πάνω τους εδράζεται το γνωστικό και το πρακτικό κεκτημένο της ιατρικής. Με παραδείγματα από την ιστορία της ιατρικής και από την κλινική καθημερινότητα των ιατρών, παρουσιάζουν με τρόπο κατανοητό πώς συγκροτούνται οι θεμελιώδεις έννοιες και τα θεωρητικά υποδείγματα που προσανατολίζουν την ιατρική πράξη. Καταδεικνύουν πόσο σπουδαίο έργο επιτελεί η θεωρία των πιθανοτήτων και η στατιστική στη σύσταση της ιατρικής γνώσης και στη λήψη των ιατρικών αποφάσεων, αποκαλύπτοντας παράλληλα ότι οι μαθηματικές θεωρίες, όπως εφαρμόζονται, ενέχουν ουσιωδώς μείζονες ερμηνευτικές παραδοχές. Μπορούμε έτσι να κατανοήσουμε καλύτερα τον προβληματισμό σχετικά με την αντικειμενικότητα της ιατρικής γνώσης και τον επισφαλή χαρακτήρα τής ιατρικής συλλογιστικής. Οι συγγραφείς δεν περιορίζονται να εκθέσουν τις κυρίαρχες απόψεις σχετικά με την ιατρική, αλλά παρουσιάζουν με τρόπο κατατοπιστικό και απροκατάληπτο ευρεία κλίμακα από σημαντικές εναλλακτικές θεωρήσεις – από τις προσηλωμένες στην επιστημονική «αντικειμενικότητα» ως ιδεώδες, έως τις ασθενοκεντρικές και πρωτοπρόσωπες. Με το έργο τους αυτό συνθέτουν μια στοχαστικά εμβριθή εικόνα για την ιατρική ως πολυεπίπεδο, δυναμικό εγχείρημα.

Οι Εξαρτήσεις

Οι Εξαρτήσεις. Αίτια, Μηχανισμοί, Εκδηλώσεις, Αντιμετώπιση 
Συλλογικό

Επιστημονική επιμέλεια: Θωμάς Παπαρρηγόπουλος, Χριστίνα Δάλλα
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2018, σ.263
ISBN: 978-960-524-527-6
Τιμή:
18,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 16,20€







Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η χρήση ψυχοτρόπων ουσιών ευθύνεται για 450.000 θανάτους ετησίως και η επιβλαβής χρήση αλκοόλ για 3,3 εκατομμύρια θανάτους, ενώ συνδέεται με τουλάχιστον 60 διαφορετικές ασθένειες και επιπλέον επιβαρύνει την υγεία και την καθημερινότητα των ανθρώπων στο περιβάλλον του εξαρτημένου ατόμου. Αυτές είναι δύο χαρακτηριστικές όψεις του φαινομένου των εξαρτήσεων, το οποίο παραμένει διαχρονικά επίκαιρο και χαρακτηρίζεται από διαρκείς μεταμορφώσεις και νέες προκλήσεις. Κι αυτό, γιατί η εξάρτηση είναι στενά συνυφασμένη με την ίδια τη φύση του ανθρώπου, ο οποίος επιδιώκει την ευχαρίστηση, την ηδονή και την ανταμοιβή, αλλά εγκλωβίζεται στην καταναγκαστική αναζήτησή τους χάνοντας συχνά τον έλεγχο της συμπεριφοράς του και την ικανότητα διαχείρισης της προσωπικής του ζωής. Και βέβαια, αυτό δεν αφορά μόνο τις εξαρτήσεις από εθιστικές ψυχοδραστικές ουσίες, αλλά και τους συμπεριφορικούς εθισμούς, οι οποίοι αγγίζουν πολλές πτυχές της ανθρώπινης ζωής: τη χρήση του διαδικτύου, τα τυχερά παιχνίδια, τη διατροφή, τη σεξουαλική δραστηριότητα ή τη σωματική άσκηση. 

 Σήμερα, η επιστημονική κοινότητα θεωρεί ότι η εξάρτηση είναι μια χρόνια νόσος του εγκεφάλου την οποία καθορίζουν περιβαλλοντικοί, φαρμακολογικοί και γενετικοί-βιολογικοί παράγοντες. Αυτή την αντίληψη έχουν υιοθετήσει και οι ειδικευμένοι επιστήμονες που υπογράφουν το βιβλίο αυτό. Εκθέτουν τις τρέχουσες επιστημονικές απόψεις για τις ουσιοεξαρτήσεις, αποφεύγοντας κάθε δαιμονοποίηση, και σκιαγραφούν με εύληπτο, συνοπτικό αλλά και ολοκληρωμένο τρόπο τις βασικές γνώσεις και τα κύρια σημεία του πεδίου της «εξαρτησιολογίας». 

 Το βιβλίο απευθύνεται σε φοιτητές (ιατρικής, φαρμακευτικής, βιολογίας, νοσηλευτικής, ψυχολογίας, νευροεπιστημών και όχι μόνο), σε επαγγελματίες του χώρου της υγείας, αλλά και στο ευρύτερο αναγνωστικό κοινό που θέλει να ενημερωθεί υπεύθυνα για το συγκεκριμένο θέμα. 

 Γράφουν οι: Σωτήρης Αθανασέλης, Κατερίνα Αντωνίου, Στυλιανή Βλάχου, Χριστίνα Δάλλα, Φωτεινή Δελή, Γιάννης Διακογιάννης, Αθανάσιος Δουζένης, Ευάγγελος Καφετζόπουλος, Νικόλαος Κόκρας, Μένη Μαλλιώρη, Μάριος Μαρσέλος, Ελευθέριος Μέλλος, Γεώργιος Παναγής, Παναγιώτης Παναγιωτίδης, Γεώργιος Παπαδόπουλος, Θωμάς Παπαρρηγόπουλος, Αλεξία-Βικτώρια Πολυσίδη, Βαλέρια Πομίνι, Ναυσικά Πούλια, Μανίνα Τερζίδου, Δόμνα Τσακλακίδου. 

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Παλιά λατομεία και σχιστήρια της Τήνου

Παλιά λατομεία και σχιστήρια της Τήνου 
Αλέκος Ε. Φλωράκης


Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς, Αθήνα 2018, σ.275
ISBN:
978-960-244-200-5
Τιμή: 26,20€








«Ολόκληρο σχεδόν το έδαφος της Τήνου είναι από μάρμαρο· επίσης υπάρχουν λατομεία πέτρας σε συνεχή λειτουργία". Αυτά μαρτυρεί ο περιηγητής J. Sandrart στα 1687. Ανάλογα μαρτυρούν και άλλοι περιηγητές, ενώ στα 1801 ο G. A. Olivier γράφει χαρακτηριστικά "οι κάτοικοι των χωριών Πύργος, Υστέρνια και Καρδιανή δουλεύουν και λαξεύουν το μάρμαρο που βρίσκεται στα μέρη τους, με προορισμό τη Σμύρνη, τη Θεσσαλονίκη και την Κωνσταντινούπολη", για να συμπληρώσει ότι το μεροκάματό τους κυμαινόταν από 20 έως 40 παράδες την ημέρα. 

Έχει πλέον καταδειχτεί από την έρευνα ότι η Τήνος κατέχει την πρώτη θέση μεταξύ των νεοελληνικών κέντρων μαρμαροτεχνίας και γλυπτικής. Αυτό συμβαίνει επειδή εδώ -σε αντίθεση με άλλα κέντρα- ισχύουν συμπλεκτικά επτά παράμετροι αποφασιστικής σημασίας, οι οποίες και αιτιολογούν το γεγονός: (α) η επί αιώνες αδιάλειπτη ενάσκηση της τέχνης· (β) η παρουσία συμπαγούς ομάδας οικισμών στην "Οξωμεριά" με κύρια επαγγελματική απασχόληση το μάρμαρο· (γ) η αφομοίωση των τεχνολογικών και τεχνοτροπικών μεταβολών, των εκπορευόμενων από κέντρα μεγάλης διάρκειας (Ιταλία-Κρήτη, Κωνσταντινούπολη), και η διαμόρφωση τοπικού τεχνικού ύφους· (δ) η ευρεία διασπορά των τεχνιτών εντός και εκτός του ελλαδικού χώρου και η ίδρυση εκεί εργαστηρίων· (ε) η προσαρμογή των τηνιακών μαρμαρογλυπτών στο κλίμα του Νεοκλασικισμού και η δημιουργία, μετά την απελευθέρωση, ενός ακμαίου δευτερογενούς κέντρου στην Αθήνα· (στ) η ανάδειξη από τους κόλπους των εργαστηρίων τους μεγάλων εκπροσώπων της νεοελληνικής γλυπτικής· και (ζ) η επιτυχής, μεταπολεμικά, ένταξη της τοπικής τέχνης του μαρμάρου στις δομές της "σύγχρονης χειροτεχνίας".» 

 (από το βιβλίο)

Λογοτεχνία και λογοτέχνες της Λευκάδας, 19ος-20ός αι.

Λογοτεχνία και λογοτέχνες της Λευκάδας, 19ος-20ός αι. (Πρακτικά ΚΒ΄Συμποσίου )
Συλλογικό


Εταιρεία Λευκαδικών Μελετών, Λευκάδα 2018, σ.276


ISBN: 978-960-7498-60-1
Τιμή: 15,90€
Τιμή ΜΙΕΤ: 14,31€




● Τριαντάφυλλος Ε. Σκλαβενίτης, Λογοτεχνία και λογοτέχνες της Λευκάδας, 19ος-20ός αιώνας. Γενική σκιαγραφία ● Γιάννης Ξούριας, «Περί ιστορίας εν τη ποιήσει». Σχόλια στο έργο του Ιωάννη και του Σπυρίδωνα Ζαμπέλιου. ● Γιάννης Παπαθεοδώρου, Αριστοτέλης Βαλαωρίτης: Ποίηση και πολιτική στον καιρό της Μεγάλης Ιδέας ● Βασίλης Φίλιππας, Υπό την σκιάν του Βαλαωρίτη. Οι «ελάσσονες» λευκαδίτες λογοτέχνες του 19ου αιώνα ● Ευθαλία Παπαδάκη, Χνούδια και πούπουλα, μικρά φτερά, ξυλάκια, φύλλα, όσα σωρεύει το πουλί στου δάσου τη μαυρίλα...Μια περιδιάβαση στην ποίηση του Άγγελου Σικελιανού ● Δημήτρης Σπ. Τσερές, Λευκάδιοι πεζογράφοι: Από την ηθογραφία του 19ου αιώνα προς την ψυχογραφία και την κοινωνική αναζήτηση. Ευστάθιος Βερροιώτης (1860-1928) - Νικόλαος Ι. Σταματέλος (1861-1889) - Διονύσης Δεβάρης (1883-1955) - Ανδρέας Δεβάρης (1887-1973) - Ανδρομάχη Φίλιππα-Χαριτωνίδου (1891-1969) - Φίλιππος Λάζαρης (1914-2000) - Κώστας Καλάνης (1916-1985) ● Παρασκευή Κοψιδά-Βρεττού, Λογοτεχνία και λογοτέχνες της Λευκάδας τον 20ό αιώνα. Κατευθύνσεις και όρια ● Παντελής Μπουκάλας, Ο Νίκος Κατηφόρης, ο Γεράσιμος Γρηγόρης και η τέχνη της ξερολιθιάς ● Τριαντάφυλλος Ε. Σκλαβενίτης, Επιλογή Βιβλιογραφίας για τη Λογοτεχνία, την Κριτική και τη Φιλολογία της Λευκάδας, 19ος-20ός αιώνας 

 (από τα περιεχόμενα)

Γιάννης Μόραλης Αναδρομική


 Το Διοικητικό Συμβούλιο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, η Διοικητική Επιτροπή του Μουσείου Μπενάκη, η Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου, και η Γκαλερί Ζουμπουλάκη σας προσκαλούν στην έκθεση 




ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ

Αναδρομική στο Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 20.09.2018- 05.01.2019
Πέμπτη & Κυριακή, 10:00 -18:00
Παρασκευή & Σάββατο 10:00 - 22:00



Αναδρομική έκθεση του σπουδαίου Έλληνα ζωγράφου Γιάννη Μόραλη, στην οργάνωση της οποίας συμπράττουν για πρώτη φορά το Μουσείο Μπενάκη, η Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου, το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης και η Γκαλερί Ζουμπουλάκη, με τη συμπαράσταση της οικογένειας του ζωγράφου.
 
Ο Γιάννης Μόραλης υπήρξε μία από τις δημοφιλέστερες καλλιτεχνικές φυσιογνωμίες του ελληνικού 20ού αιώνα: πρωτοπόρος ζωγράφος, ταλαντούχος χαράκτης, προικισμένος σκηνογράφος και εξέχων ακαδημαϊκός δάσκαλος. Μέσα από ζωγραφικά έργα, σχέδια και χαρακτικά, γλυπτά και αρχιτεκτονικές εφαρμογές, εξώφυλλα δίσκων και εικονογραφήσεις βιβλίων, η έκθεση επιχειρεί να χαρτογραφήσει την πορεία του Γιάννη Μόραλη ανά δημιουργική δεκαετία, αναδεικνύοντας άγνωστες πτυχές της ζωής και του έργου του.

Αρχαιολογική Θεωρία

Αρχαιολογική Θεωρία, μια εισαγωγή
Matthew Johnson

Μετάφραση: Θεόδωρος Γ. Γιαννόπουλος
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2018,
ISBN: 978-960-524-526-9
Τιμή: 16,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 14,40€






Δεν υπάρχει πράξη χωρίς θεωρία. Δεν υφίσταται δυνατότητα κατανόησης μιας κοινωνίας, χωρίς ένα ουσιαστικό θεωρητικό υπόβαθρο. Ακούγοντας και διαβάζοντας καθημερινά κάθε είδους αποφάν­σεις περί της κοινωνίας, συ­χνά δεν υποψιαζόμαστε ότι η θεωρητική μελέτη της δεν είναι μόνο μια «εμπειρο­τεχνική» ενασχόληση, αλλά και μια εξειδικευμένη επιστημονική δραστηριότητα. Ένα ση­μαντικό κομμάτι της θεωρίας των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών συνιστά πλέον η αρ­χαιολογική θεωρία, δηλαδή η θεωρητική μελέτη των κοινωνιών του παρελ­θόντος μέσα από τα υλι­κά τους κατάλοιπα. 

Το βιβλίο είναι μια πραγματική αποκάλυψη για τον αναγνώστη. Ο εξαιρετικά ταπει­νόφρων και φαινομενικά εξειδικευμένος τίτλος του δεν προϊδεάζει για τον πλούτο και τη σημασία του περιεχομένου του. Αφενός, με αφορμή την αρχαιολογική θεωρία το βιβλίο μυεί τον αναγνώστη σε ένα πολύ ευρύτερο φάσμα βασικών κοινωνιολογικών και επιστημολογικών εννοιών (π.χ. θετικι­σμό, εξελικτισμό, μαρξισμό, δαρβινισμό, μεταμοντερνισμό, κλπ.). Αφετέρου, οι σύνθετες αυτές θεω­ρητικές έννοιες καθίστανται προσιτές στον καθένα μέσω της σπάνιας γλα­φυρότητας της αφήγη­σης και του ιδιαίτερου χαρίσματος του συγγραφέα. Ο Βρετανός αρ­χαιολόγος Matthew Johnson δεν είναι απλώς ένας από τους καλύτερους γνώστες της αρχαιο­λογικής και κοινωνικής θεωρίας διε­θνώς, αλλά και ένας εμπνευσμένος ακαδημαϊκός δάσκαλος 

Σύμφωνα με τον συγγραφέα, «είμαστε όλοι θεωρητικοί», είτε το θέλουμε είτε όχι. Το βιβλίο αυτό ανοίγει τον δρόμο για να γίνουμε καλοί και καταρτισμένοι θεωρητικοί, συνειδητοποιώντας τη ση­μασία της θεωρίας, τον διαρκή διάλογο μεταξύ παρελθόντος και παρόντος και τη θεμελιώδη αξία του θεωρητικού πλουραλισμού και της κριτικής σκέψης.

(από την παρουσίαση της έκδοσης)

Μεταξύ Καντ και Χέγκελ

Μεταξύ Καντ και Χέγκελ. Διαλέξεις για τον γερμανικό ιδεαλισμό
Ντήτερ Χένριχ

Επιμέλεια-πρόλογος: Ντέιβιντ Σ. Πατσίνι
Μετάφραση: Θοδωρής Δρίτσας
Επιμέλεια ελληνικής έκδοσης: Γιώργος Ξηροπαϊδης
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2018, σ.424
ISBN: 978-960-524-522-1
Τιμή: 20,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 18,00€




Το 1973 ο καθηγητής Φιλοσοφίας και φιλόσοφος Ντήτερ Χένριχ, αναγνωρισμένος ήδη για την έρευνά του στον Καντ, τον Φίχτε, τον Χαίλντερλιν και τον Χέγκελ, ιδίως με τις δημοσιεύσεις του γύρω από τα προβλήματα της αυτοσυνείδησης, κλήθηκε να παραδώσει στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ μια σειρά διαλέξεων για την περίοδο της κλασικής γερμανικής φιλοσοφίας (1781-1844). Οι 21 αυτές διαλέξεις, οι οποίες εκδόθηκαν δύο δεκαετίες αργότερα με τη φροντίδα του Ντέιβιντ Πατσίνι, αποτέλεσαν και αποτελούν σταθμό στην εξοικείωση της «αγγλοσαξονικής» με την «ηπειρωτική» παράδοση της φιλοσοφίας, στην ανάπτυξη ενός διαλόγου μεταξύ τους, καθώς και μια διεισδυτική εισαγωγή στις μεταπτώσεις του γερμανικού ιδεαλισμού. 

Στην πορεία από τον Καντ στον Χέγκελ ο Χένριχ διακρίνει τρεις διακριτές θέσεις: τη θέση του Καντ, τη θέση του ύστερου Φίχτε και τη θέση του Χέγκελ. Υπογραμμίζει ότι δεν υφίσταται μεταξύ τους μια γραμμική πορεία βελτίωσης, αλλά ότι πρόκειται για θέσεις ισοδύναμες και ανταγωνιστικές, ότι και οι τρεις παραμένουν ανοιχτές στον γόνιμο φιλοσοφικό διάλογο, ότι η καθεμία έχει τα δικά της φιλοσοφικά ερείσματα και δεν μπορούν να αναχθούν η μία στην άλλη. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο επέλεξε να τιτλοφορήσει το βιβλίο Μεταξύ Καντ και Χέγκελ, και όχι «Από τον Καντ στον Χέγκελ», τίτλος που θα υπονοούσε μια αναγκαία κίνηση από τον πρώτο στον δεύτερο στοχαστή. 

Περιγράφοντας την πορεία αυτή, ο Χένριχ αναλύει τη σχέση ανάμεσα στο φιλοσοφικό σύστημα του Καντ και στον ιδεαλισμό που το διαδέχτηκε, επιχειρεί να προσδιορίσει με ακρίβεια τις σχέσεις ανάμεσα στους ιδεαλιστές φωτίζοντας τις μείζονες διενέξεις που ξέσπασαν μεταξύ μαθητών και δασκάλων (όπως οι διαμάχες μεταξύ του Φίχτε και των καντιανών, μεταξύ του Φίχτε και του Σέλλινγκ και μεταξύ του Χέγκελ και του Σέλλινγκ), αλλά και να δώσει απάντηση στο ερώτημα τι ακριβώς συνέβη τη στιγμή που η ιδεαλιστική φιλοσοφία κατέρρευσε και τη θέση της κατέλαβαν ο υπαρξισμός και ο μαρξισμός. 

από την παρουσίαση της έκδοσης

Οι Κύκλοι του Ζωδιακού

Οι Κύκλοι του Ζωδιακού. Ανέκδοτα κείμενα από τη συλλογή "Γραπτά ή προσωπική μυθολογία"
Ανδρέας Εμπειρίκος

Επιμέλεια-Επίμετρο: Γιώργης Γιατρομανωλάκης
Εκδόσεις Άγρα, Αθήνα 2018, σ.325
Τιμή: 18,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 16,20€






«Οι κύκλοι του Ζωδιακού με γοητεύουν και ως ιδέα και ως εικόνα. Μου έρχεται μάλιστα στον νου τώρα καθώς γράφω αυτά τα λόγια μια σκέψι - να ονομάσω ενδεχομένως τούτο το βιβλίο "Οι κύκλοι του Ζωδιακού και να κρατήσω τον αρχικό τίτλο ΓΡΑΠΤΑ ως υπότιτλο. Αν το αποφασίσω, ίσως να μην είναι άσχημο να τυπώσω, κάτω από τους δύο τίτλους, και την γνωστή σχηματική αναπαράστασι.»

Α. ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ

Σήμερα, πενηνταοκτώ χρόνια μετά την έκδοση του σπουδαίου βιβλίου του Ανδρέα Εμπειρίκου "Γραπτά η Προσωπική μυθολογία", ενός από τα τρία βιβλία που εξέδωσε εν ζωή ο πολυγραφότατος ποιητής, ήρθε η στιγμή να ολοκληρωθεί και εκδοτικά αυτό το έργο με τα κείμενα που έμειναν έξω από τη σύνθεση του 1960. Δεν πρόκειται απλώς για έκδοση φιλολογικού ενδιαφέροντος, με τη συμπλήρωση ελλειπόντων κειμένων στην εργογραφία του ποιητή: Αποκτούμε ένα από τα σπουδαιότερα και πλέον ιδιότυπα έργα γραπτών -πεζών και ποιητικών- του Ανδρέα Εμπειρίκου. Το παρόν βιβλίο περιέχει εννέα πεζά κείμενα του Εμπειρίκου τα οποία, μαζί με τα γνωστά εικοσιτέσσερα κείμενα των "Γραπτών ή Προσωπικής μυθολογίας", συναποτελούσαν αρχικά μία συλλογή με τίτλο "Οι κύκλοι του Ζωδιακού". Και τα τριαντατρία κείμενα είχαν συνταχθεί ανάμεσα στα χρόνια 1936-1946. Το 1960, δεκατέσσερα χρόνια μετά την περάτωση του έργου, ο Εμπειρίκος αποφασίζει να δημοσιεύσει μόνο εικοσιτέσσερα από τα κείμενα της αρχικής συλλογής στεγασμένα κάτω από τον τίτλο "Γραπτά ή Προσωπική μυθολογία". Τα υπόλοιπα εννέα παρέμεναν αδημοσίευτα, για λόγους πολλούς και ποικίλους. Στα κείμενα των "Κύκλων του Ζωδιακού" (που διασταυρώνονται με τα κείμενα των Γραπτών) ο Εμπειρίκος συνδιαλέγεται με την τρέχουσα παγκόσμια, ευρωπαϊκή και εθνική Ιστορία. Στα συμβάντα αυτά συμμετέχει και ο ίδιος, ψυχικά και συναισθηματικά. Μπορούμε, κατά συνέπεια και με βάση το παραπάνω, να υποστηρίξουμε ότι τα κύρια θέματα της παρούσας συλλογής είναι τρία. Η προσωπική και ερωτική απελευθέρωση, η εμπλοκή του Εμπειρίκου στην τρέχουσα ιστορία και οι συναφείς πολιτικές, κοινωνικές και απελευθερωτικές διακηρύξεις του. Με τη δημοσίευση υπό τον τίτλο "Οι κύκλοι του Ζωδιακού" των υπόλοιπων κειμένων της αρχικής συλλογής, κλείνει ένας ανοιχτός λογοτεχνικός και προσωπικός κύκλος του Ανδρέα Εμπειρίκου.

(Από την παρουσίαση της έκδοσης)

Γιανούλης Χαλεπάς. Επιστροφή στον Πύργο

Γιανούλης Χαλεπάς. Επιστροφή στον Πύργο
Συλλογικό


Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς, Αθήνα 2018, σ.164
ISBN: 978-960-244-199-2
Τιμή: 25,00€









«…Ο Πύργος, ζωντανό μουσείο γλυπτικής, αποκαλύπτει σε κάθε βήμα, σε κάθε γωνιά, θαυμάσια δείγματα επεξεργασίας μαρμάρου: πλακόστρωτοι δρόμοι, θυρώματα, διάτρητοι φεγγίτες, λιθανάγλυφα, κρήνες, επιτύμβια στο νεκροταφείο, διάκοσμος στις εκκλησίες του. Τα σπίτι του Χαλεπά, το Μουσείο Τηνίων Καλλιτεχνών, η Σχολή Καλών Τεχνών Πανόρμου Τήνου, καθώς και το πρόσφατο κόσμημα, το Μουσείο Μαρμαροτεχνίας του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς, συμπληρώνουν την εικόνα της παράδοσης της τέχνης του μαρμάρου σε αυτόν τον ξεχωριστό τόπο. Εν μέσω όλων αυτών, ένα όνομα ξεφεύγει από το μέτρο, κινείται πάνω από τα συνηθισμένα, τα γήινα: ο Γιαννούλης Χαλεπάς, θρυλικό όνομα για τη νεοελληνική γλυπτική, ο μεγάλος τραγικός μύθος. Ο νεαρός καλλιτέχνης που γνωρίζει πολύ νωρίς τεράστια αναγνώριση, η τραγική του μοίρα, η τρέλα και η απομόνωση, η δύστυχη μάνα, που δαιμονοποιεί και απαγορεύει τη γλυπτική του, που καταστρέφει τα έργα του –την ταυτίζει με τη Μήδεια (;)-, η ανακάλυψη του γηραιού πλέον Γιαννούλη, η επιστροφή στα ανθρώπινα, σε μια ήρεμη οικογενειακή ζωή τα τελευταία οκτώ χρόνια, οδηγεί σε μια εκπληκτική παραγωγή, που όλοι τη θαυμάζουν, ωστόσο παραμένει αμφίβολο αν την καταλαβαίνουν. Διθυραμβικά σχόλια για την Κοιμωμένη και η συγκίνηση για την τραγική του μοίρα. Αυτός είναι ο Χαλεπάς για το πανελλήνιο: μια μυθιστορηματική μορφή-σύμβολο, με χαρακτηριστικά αγίου, που εξακολουθεί να συγκινεί ειδικούς, καλλιτέχνες, αλλά και ένα ευρύτερο κοινό. Η ακτινοβολία της Κοιμωμένης λίγο επιτρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι το μεγαλύτερο μέρος του Χαλεπά φιλοτεχνήθηκε στην Τήνο, μετά την επάνοδό του από το ψυχιατρείο της Κέρκυρας, και αργότερα στην Αθήνα, ότι το έργο αυτό έχει ξεχωριστή σημασία για τη νεοελληνική γλυπτική και ότι έχει ιδιαίτερα στενούς δεσμούς με το νησί της Τήνου.

Στην παρούσα έκθεση, γλυπτά και σχέδια του Γιαννούλη σε μονόφυλλα ή σε κατάστιχα λογαριασμών της πατρικής επιχείρησης (δάνεια της Εθνικής Πινακοθήκης), άγνωστα σχέδια από τη συλλογή Νικολάου Δούκα (Πύργος Τήνου), σπάνιο φωτογραφικό υλικό (αρχείο Κ. Π. Καλαϊτζίδη), καλύπτουν όλες τις δημιουργικές του περιόδους και παράλληλα αποκτούν άλλες διαστάσεις, φορτίζονται με άλλη σημασία∙ ξαναφέρνουν και τοποθετούν τον καλλιτέχνη στον δικό του «φυσικό» χώρο, δίπλα στον πατέρα του και στο εργαστήριό τους, στους συγχωριανούς του γλύπτες και μαρμαράδες, στον τόπο της μαρμαροτεχνίας, στον τόπο του.»

Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά
(από τον κατάλογο)







Παλαιότερες αναρτήσεις