Τίτλος: Το Ανατολικό δράμα. Από την Αθήνα στην Άγκυρα
Συγγραφέας: Bertrand Bareilles
Μετάφραση: Σόφη Κωτσάκη-Δρετάκη
Έκδοση: Ηράκλειο, Δήμος Ηρακλείου - Βικελαία Βιβλιοθήκη 2013
Σελίδες:179
ISBN: 978-960-7970-62-6
Τιμή με έκπτωση: 9,60€
«...Στο βιβλίο αυτό ο συγγραφέας Bertrand Bareilles, ένας από τους πλέον έγκριτους Γάλλους δημοσιογράφους της εποχής, εκθέτει με αξιοθαύμαστη σαφήνεια και κριτική σκέψη τις δραματικές εξελίξεις στην Ελλάδα και στην Τουρκία, από την εμφάνιση των Νεότουρκων (1908) και τη Στρατιωτική Επανάσταση του 1909 στην Ελλάδα, έως τη δραματική κατάληξη της Μικρασιατικής Εκστρατείας και Καταστροφής. Από όσα γνωρίζω, το βιβλίο αυτό απουσιάζει από την ελληνική ιστορική βιβλιογραφία της δραματικής εκείνης περιόδου, και η προσθήκη του τώρα στις εκδόσεις της εκδόσεις της Βικελαίας αποτελεί σημαντική συμβολή.
Το βιβλίο αποτελείται από έξι ενότητες και τελειώνει με συμπεράσματα. Ο συγγραφέας είναι γνήσιος φιλέλλην και θαυμαστής του μεγάλου πρωταγωνιστή των γεγονότων της περιόδου, του Ελευθερίου Βενιζέλου, τη δράση και τις πολιτικές περιπέτειες του οποίου παρακολουθεί από την ανάληψη της πρωθυπουργίας της Ελλάδας με εντολή του Στρατιωτικού Συνδέσμου (1910), ως την υπογραφή των διεθνών συνθηκών των Σεβρών και της Λωζάνης...».
(από τον πρόλογο του βιβλίου)
Τίτλος: Αξέχαστα Περασμένα. Από την Καρβάλη της Καππαδοκίας.
Συγγραφέας: Ιωάννης Δ. Λουκίδης
Έκδοση: Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, Αθήνα 2011
Σελίδες:259
ISBN: 978-960-7957-77-1
Τιμή με έκπτωση: 12,00€
Η έκδοση «Αξέχαστα περασμένα» του αείμνηστου Γιάννη Δ. Λουκίδη, που δημοσιεύτηκε στην εβδομαδιαία εφημερίδα «Προσφυγικός κόσμος», είναι μια περιήγηση στην Καρβάλη της Καππαδοκίας. Η μικρή αυτή κωμόπολη, γνωστή και ως Γκέλβερι, από παραφθορά της αρχικής ονομασίας, είναι η ιδιαίτερη πατρίδα του συγγραφέα. ΓιΆ αυτό το λόγο η ιστορική πληροφορία συνυφαίνεται με επιτυχία με την προσωπική αφήγηση.
Ο συγγραφέας καταγράφει αναμνήσεις από τα μαθητικά χρόνια και πληροφορίες για την εκπαίδευση, το εμπόριο, την οικονομία και το λαϊκό πολιτισμό. Με ιδιαίτερη επιμέλεια και λεπτομερή περιγραφή παρουσιάζονται οι εκκλησίες της Καρβάλης και της γύρω περιοχής. Το τελευταίο κομμάτι του βιβλίου είναι αφιερωμένο στα χρόνια γύρω από τη Μικρασιατική Καταστροφή και τη φυγή προς την Ελλάδα. Προσωπικές ιστορίες και γεγονότα δίνουν ανάγλυφα την τραγωδία του εκπατρισμού, τον πόνο που συνοδεύει το ξερίζωμα από το σπιτικό και τον αποχωρισμό από τα πάτρια εδάφη.
Τίτλος: Ένας Συνταγματικός Δημοκράτης Ηγέτης κατά την Επανάσταση του '21. Ο Γ. Λογοθέτης Λυκούργος της Σάμου (1772-1850)
Συγγραφέας: Μιχαήλ Β. Σακελλαρίου
Έκδοση: Πανεπιστημνιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2014
Σελίδες: 478
ISBN: 978-960-524-414-9
Τιμή με έκπτωση: 12,80€
Πρόκειται για µια πολυεδρική σύνθεση της ιστορίας µιας ηγετικής φυσιογνωµίας του ’21 βάσει και πολλών νέων πηγών. Επικεφαλής ενός λαϊκού κινήµατος στη Σάµο πριν από την Εθνεγερσία, διοίκησε πολιτικά και στρατιωτικά την πατρίδα του. Πριν κηρύξει την επανάσταση συνέταξε οργανικό νόµο και στρατιωτικό κανονισµό και τους έθεσε υπό την έγκριση του λαού. Έτσι δηµιούργησε στη Σάµο ένα τοπικό αυτόνοµο κράτος και πειθαρχηµένο στρατό. Κυβέρνησε δηµοκρατικά υπό τον έλεγχο εκλεγµένων από τον λαό πληρεξουσίων. Σφιχτά ενωµένοι, αρχηγός και λαός, αντιστάθηκαν µε επιτυχία σε επίµονες απόπειρες της ελληνικής κυβέρνησης που ήθελε να καταργήσει την αυτονοµία της Σάµου και να την διοικήσει ως επαρχία του κράτους. Ο Λυκούργος κατήγαγε περιφανείς νίκες εναντίον ισχυρών τουρκικών αποβατικών δυνάµεων και κατέβαλε συστηµατικά αξιοσηµείωτες προσπάθειες για την αποτελεσµατική άµυνα του νησιού. Κατά την τετραετία 1830-1834, λαός και αρχηγός συνεργάστηκαν ώστε να ανατραπεί άρθρο του Πρωτοκόλλου του Λονδίνου που απέκλεισε τη Σάµο από το ελληνικό κράτος. Ο Λυκούργος οργάνωσε τη διοίκηση της Σάµου έτσι ώστε οι αποφάσεις να λαµβάνονται από συνελεύσεις αντιπροσώπων του λαού. Διαχειρίστηκε τα δηµόσια οικονοµικά µε χρηστότητα και υπό τον έλεγχο της λαϊκής αντιπροσωπείας, όντας σώφρων, προνοητικός και απαλλαγµένος από πάθη.
Τίτλος: Τεχνολογία και Πληροφορική στον Χώρο του Πολιτισμού. Εφαρμογές στην Βυζαντινή Εικόνα
Συγγραφέας: Συλλογικό έργο
Επιμέλεια: Νικόλαος Ε. Μυρίδης
Έκδοση: Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη 2013
Σελίδες:288
ISBN: 978-960-8396-78-4
Τιμή με έκπτωση: 23,80€
Και πολλοί και λίγοι έχουν ασχοληθεί με την Βυζαντινή Εικόνα. Περισσότεροι είναι εκείνοι, οι ιστορικοί, κριτικοί κλπ. της Τέχνης. Ας τους ονομάσουμε "θεωρητικούς" της Βυζαντινής Εικόνας. Λιγότεροι ίσως είναι οι εφαρμοσμένοι, τεχνικοί κλπ. Ας ονομάσουμε αυτούς τους δεύτερους "μηχανικούς" της Βυζαντινής Εικόνας.
Θα μπορούσαν (και θα έπρεπε) πολλοί και περισσότεροι να είχαν ασχοληθεί. Εντούτοις όμως και με την υφιστάμενη κατάσταση, δεν μειώνεται σε τίποτε η αξία και το μέγεθος της Βυζαντινής Εικόνας. Διότι αυτή η αξία είναι αδιαμφισβήτητη και αντικειμενική. Παραμένει μάλιστα ακέραιη, όχι μόνο στην συνείδηση των ανθρώπων, στα βιβλία, τα μουσεία, τους ναούς, τις μονές και όπου αλλού. Καθώς παραμένει αξία διαχρονική και αντικειμενική και μόνο με την αυθυπαρξία της.
Το ίδιο εξάλλου δεν συμβαίνει -σε εκτενέστερη κλίμακα- με την επιστήμη και την σχέση της με τον Θεό; Αν εξαιρέσει κανείς τους ελάχιστους, αναλογικά, επιστήμονες που ενασχολούνται με Εκείνον, οι υπόλοιποι όχι μόνο δεν ασχολούνται αλλά Τον έχουν εκτοπίσει (εξορίσει) από κάθε συζήτηση, λόγο, πείραμα, υπόθεση κλπ. Οι επιστήμονες λοιπόν εξορίζουν Εκείνον· Εκείνον ο Οποίος δημιούργησε τα πάντα, όπως βέβαια δημιούργησε και την επιστήμη και αυτούς τους ίδιους! Αν ερμηνεύσουμε την κατάσταση με καλή διάθεση θα την παρομοιάσουμε με τα παιδιά που παίζουν και απαιτούν από τον πατέρα τους να μένει έξω από τα παιχνίδια τους... Κάθε άλλη ερμηνεία χαρακτηρίζει αυτή την αποπομπή του Δημιουργού ως φρικτή και φαιδρή.
Καθώς κανείς συνετός και λογικός άνθρωπος/επιστήμονας δεν διανοείται, ούτε διατείνεται ότι μπορεί να υπάρξει ένα οποιοδήποτε στοιχείο χωρίς να έχει γεννηθεί/δημιουργηθεί από κάποιον. Αυτό αποτελεί σύνεση και σοφία. Αυτή η συνετή στάση των επιστημόνων εδράζεται στο γεγονός ότι οι εχέφρονες των επιστημόνων αντιλαμβάνονται την προϋπόθεση ύπαρξης μίας έλλογης Σοφίας η Οποία συνέχει (και προφανώς δημιούργησε) τα πάντα. Η Σοφία λοιπόν Αυτή κατέστη δυνατόν να απεικονισθεί ώστε να είναι αντιληπτή από εμάς εντός των 'οικείων όρων' μας. Αυτό έγινε εφικτό δια της ενανθρωπίσεώς Της και το έργο της απεικόνισης ανέλαβε αυτό που σήμερα χαρακτηρίζουμε με τον όρο "Βυζαντινή Εικόνα".
Αναρίθμητες είναι οι πτυχές και οπτικές γωνίες υπό τις οποίες μπορεί να θεωρηθεί η Βυζαντινή Εικόνα και αντίστοιχα οι (επιστημονικοί) χώροι που εμπλέκονται σε αυτήν. Για παράδειγμα μπορούμε να αναφέρουμε τους χώρους που κλήθηκαν και συμμετέχουν στον παρόντα τόμο:
1. Πληροφορική
2. Επεξεργασία Εικόνας
3. Πληροφοριακό Περιεχόμενο
4. Φυσική/φυσικοχημεία
5. Lasers
6. Ιατρική
7. Χαρτογραφία
Σε κάθε περίπτωση όμως δεν θα πρέπει να ξεχνά κανείς το εξής: η Βυζαντινή Εικόνα έχει εκτός όλων των άλλων, ένα στοιχείο συστατικό, μοναδικό, αναπόσπαστο: το περιεχόμενό της. Το οποίο είναι η αιτία δημιουργίας των εικόνων αυτών. Δηλ. η πίστη και λατρεία, η αναγωγή προς τον Θεό.
Υπό τα πρίσματα αυτά πρέπει (όχι με την επιτακτική έννοια της λέξης, αλλά με την οντολογική, η οποία εκρέει από την αλήθεια και την ισχύ των πραγμάτων) να θεαθεί η Βυζαντινή Εικόνα. [...] (Από τον πρόλογο της έκδοσης)
Τίτλος: Μια αιχμάλωτη κοινότητα. Επιστολές από την Χίο πριν την καταστροφή
Συγγραφέας: Νίκη Παπαηλιάκη
Έκδοση: Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη
Σελίδες:274
ISBN: 960-8676-70-3
Τιμή με έκπτωση: 17,00€
Οι επιστολές αυτές μας προσφέρουν πολύτιμες μαρτυρίες για το εμπορικό και πολιτικό δίκτυο που οι Χιώτες είχαν οργανώσει ανάμεσα στο νησί, την Κωνσταντινούπολη και τη Σμύρνη. Μέσω του δικτύου αυτού η κοινότητα έλεγχε και προστάτευε τα μέλη της, προσέγγιζε τους οθωμανούς αξιωματούχους και επέβαλλε την πολιτική της βούληση. Συγχρόνως όμως, οι επιστολές διηγούνται το χρονικό της ομηρίας των δημογερόντων και των εμπόρων. Η δραματικότητα των τελευταίων μηνών πριν από τις σφαγές ξαναζωντανεύει μέσα από τις σελίδες αυτές, και αποκαλύπτονται οι μηχανισμοί που θέτει σε εφαρμογή η κοινότητα, η οποία βρίσκεται στα πρόθυρα του αφανισμού.
Τίτλος: Εφημερίς των Παίδων (1868-1893). Περιοδικός Τύπος και προτεσταντικά πρότυπα για την παιδική ηλικία
Συγγραφέας: Βασιλική Βασιλούδη
Έκδοση: Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Αθήνα, 2013
Σελίδες: 365
ISBN: 978-960-9538-07-7
Τιμή με έκπτωση: 12,80€
Στηριγμένη σε διεπιστημονικά μεθοδολογικά εργαλεία και σε ποικίλο αρχειακό υλικό, η μελέτη επιχειρεί την προσέγγιση της Εφημερίδος των Παίδων (1868-1893), ενός ελληνικού παιδικού προτεσταντικού περιοδικού,μέσω του οποίου η αναδυθείσα κατά τον έκατο ένατο αιώνα αυτόχθονη διαμαρτυρόμενη κίνηση, με πρωτεργάτη τον Δρ. Μιχαήλ Δ. Καλοποθάκη, εισήγαγε και προωθούσε εσωτερικές αντιλήψεις και πρακτικές που συνδέονταν με τη θρησκευτική διαπαιδαγώγηση του παιδιού. Τα ιστορικά συμφραζόμενα που επέτρεψαν τη δημοσίευση της Εφημερίδος των Παίδων σε ένα ισχυρό ορθόδοξο περιβάλλον, η ανάδυση μιας ευαγγελικής παράδοσης λόγου για παιδιά και νέους, η προώθηση μιας θρησκευτικού τύπου φιλαναγνωσίας και η δαιμονοποίηση του μυθιστορήματος, οι μορφές του παρακειμένου, η πρόσληψή του περιοδικού από τους συγχρόνους του, αλλά και η ιδιάζουσα ιδεολογία του αποτελούν ζητήμα τα που διερευνά η παρούσα μελέτη, αναδεικνύοντας τη συμβολή του στην ιδεολογικοποίηση της παιδικής ηλικίας.
Η μελέτη επιχειρεί να χαρτογραφήσει έναν ελάχιστα γνωστό χώρο της παιδικής λογοτεχνίας του 19ου αιώνα και καταδεικνύει σε ένα πρώτο επίπεδο τις οδούς διάχυσης της ξένης, προτεσταντικής κατά κύριο λόγο, παιδικής λογοτεχνίας προς ένα ελληνικό παιδικό αναγνωστικό κοινό. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, η μελέτη διερευνά την ανάδυση των αντιλήψεων για την παιδική ηλικία που προέκυψαν μέσα από την ιδιότυπη συνάντηση της προτεσταντικής αυστηρότητας με το ευρέως κατά τον 19ο αιώνα διαδεδομένο ρομαντικό πρότυπο παιδιού.
Ετικέτες ΒΑΣΙΛΟΥΔΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ, ΕΙΕ, ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΩΝ, ΙΙΕ, ΜΙΕΤ
Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα