Οι εκδόσεις της Ιστορικής & Εθνολογικής Εταιρείας της Ελλάδος στο βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ
Αναρτήθηκε από Βιβλιοπωλείο ΜΙΕΤ - Αμερικής 13 στις 2:03 π.μ.
Με χαρά σας ενημερώνουμε πως μπορείτε να αναζητήσετε τις εκδόσεις της Ιστορικής & Εθνολογικής Εταιρείας της Ελλάδος στο βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ.
Τίτλος: Το «Σύνταγμα» της Αθήνας. Σήμα αρχής
Συγγραφέας: Αλέξανδρος Παπαγεωργίου – Βενετάς
Έκδοση: Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος, Αθήνα, 2015
Σελίδες: 102 με έγχρωμες και α/μ εικόνες και σχέδια
ISBN: 978-960-6812-47-7
Τιμή στο βιβλιοπωλείο μας: 27,00€
[...] Η πλατεία αυτή –η μεγαλύτερη της Αθήνας αλλά και της Ελλάδος [έκταση περίπου 4 εκταρίων] – παραμένει ωστόσο, παρ’ όλες τις επιμέρους αλλοιώσεις στο διάβα των χρόνων, ο κατ΄εξοχήν «μνημειακός τόπος» της νέας πόλεως, που αποτελεί εξ’ άλλου και κομβικό στοιχείο του σχεδιασμού της. Ιδιαίτερα συμβάλλει στην καθιέρωσή της ως τοποσήμου της πόλεως η επιλογή της θέσης της, στο μεταίχμιο παλαιάς και νέας πόλεως και σε άμεση διασύνδεση με τους μνημειακούς ελεύθερους χώρους της Αθήνας (Εθνικός Κήπος, Ζάππειον, Ολυμπιείον, Στάδιον).
Είναι αξιοσημείωτον ότι εκτός από σποραδικές αναφορές της πλατείας συντάγματος σε πολεοδομικά μελετήματα αλλά και σε κείμενα της νεοελληνικής πεζογραφίας, ο χώρος αυτός δεν απετέλεσε μέχρι σήμερα αντικείμενο πιο επισταμένης έρευνας. Η συνολική θεώρηση του θέματος είναι έργον του μέλλοντος και θα πρέπει να περιλάβει εκτός από την ιστορία ιδρύσεως του δημοσίου αυτού χώρου, που θα διαπραγματευτούμε εδώ, πληθώρα άλλων πτυχών της εξελίξεώς του, όπως η τεκμηρίωση των περιμετρικών αρχιτεκτονημάτων που την περιέγραφαν άλλοτε αλλά και τώρα και η παρουσίαση των κατά καιρούς προτάσεων για ανάπλαση της αδομήτου επιφανείας του. Αλλά και ο τεχνικός και κοινωνικός εξοπλισμός του χώρου, η διακόσμησή του, ο φωτισμός του και η σήμανσή του, τα υπόγεια και επίγεια κυκλοφοριακά έργα σε συνδυασμό με τις λειτουργίες που εξυπηρέτησε η ίδια η πλατεία και την χρήση που εστέγασαν διαδοχικά τα κτίσματα που την περιβάλλουν, αποτελούν απαραίτητο αντικείμενο μελλοντικής μελέτης για την κατανόηση του ρόλου της στην κοινωνική ζωή της πόλεως.
Η προκείμενη μελέτη δεν υπηρετεί τόσον ευρείς στόχους. Όπως το σημαίνει και ο τίτλος της περιορίζεται σε ένα καίριο θέμα. Θεωρεί το «Σύνταγμα», τον εστιακό αυτό χώρο της νέας Αθήνας σαν «σήμα αρχής»: «σήμα», δηλαδή ορατό σημάδι στον χώρο της πόλεως, αλλά και «σήμα», δηλαδή ιδεατό σημαίνον στην ζωή της. «Σήμα» που σηματοδοτεί «αρχή», την «αρχή» στην διττή της σημασία: ως πολεοδομικό έναυσμα και ως παρουσία της εξουσίας, σύμβολο ενός εθνικού συμβολαίου [...]
(Απόσπασμα από το βιβλίο)
Τίτλος: Το Τάγμα των Φιλελλήνων από το ημερολόγιο του Johann Daniel Elster
Μετάφραση: Χρήστος Οικονόμου
Επιμέλεια: Μαρία Παπαναστασίου-Τσίγκρηλα
Έκδοση: Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος, Αθήνα, 2010
Σελίδες: 247
ISBN: 978-960-6812-10-1
Τιμή στο βιβλιοπωλείο μας: 21,25€
Ο Φιλελληνισμός στην Ευρώπη είχε την αφετηρία του στις κλασικές σπουδές και τα κλασικά πρότυπα, ιδιαίτερα στη Γερμανία. Αυτή η ιδεαλιστική και ρομαντική συγχρόνως κίνηση με την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, παρέσυρε τα αισθήματα του πολιτισμένου κόσμου για την απελευθέρωση των απογόνων των αρχαίων Ελλήνων από τον οθωμανικό ζυγό [...]
[…] Ο Φιλελληνισμός παρουσιάστηκε με διάφορες μορφές. Οργανώθηκαν φιλελληνικά κομιτάτα, αρχικά για χριστιανικό και φιλανθρωπικό σκοπό και ύστερα για την ενίσχυση του αγώνα των Ελλήνων. Γίνονταν έρανοι όπου πρωτοστατούσαν γυναίκες και απλοί άνθρωποι συνεισέφεραν τον οβολό τους για την προμήθεια όπλων και την περίθαλψη προσφύγων . Φυλλάδια, στίχοι, εικόνες και διηγήσεις που κυκλοφορούσαν είχαν σαν αποτέλεσμα την έξαψη της φαντασίας, με πραγματικά ή φανταστικά γεγονότα […]
[…] Η κυριότερη όμως έκφραση του Φιλελληνισμού ήταν η συρροή εθελοντών για τον αγώνα, από τις πρώτες ακόμη μέρες της Ελληνικής Επανάστασης. Παλαίμαχοι στρατιώτες των Ναπολεόντειων πολέμων από διάφορες χώρες, αντίθετοι μάλιστα μεταξύ τους Γάλλοι και Γερμανοί κυρίως αλλά και Ιταλοί, Πολωνοί, Ολλανδοί και άλλοι, καθώς και ενθουσιώδεις νέοι φοιτητές ιδεολόγοι κατέβηκαν στην Ελλάδα να πολεμήσουν τους Οθωμανούς για την ελευθερία των Ελλήνων.
Ένας από αυτούς ήταν ο Johann Daniel Elster, εθελοντής από τους πρώτους που έτρεξαν. Από τη Μασσαλία έφθασε μαζί με τους άλλους στην Ελλάδα και κατατάχθηκε ως ιατρός στο Τάγμα των Φιλελλήνων που συγκροτήθηκε από το φιλέλληνα στρατηγό Karl Graf von Normann-Ehrenfels στην Κόρινθο, το ακολούθησε στην εκστρατεία στη Δυτική Ελλάδα τον Ιούνιο και Ιούλιο του 1822 και παραβρέθηκε στη σημαντική μάχη του Πέτα όπου το Τάγμα αποδεκατίστηκε.
Στο ημερολόγιό του ο Elster διηγείται την ιστορία του Τάγματος των Φιλελλήνων από τη σύγκρουσή του στην Κόρινθο το Μάιο του 1822, τις μετακινήσεις του και τη συμμετοχή στην εκστρατεία της Δυτικής Ελλάδας, τη μάχη στο Κομπότι, την καταστροφή στο Πέτα και την επιστροφή του ιδίου στο Μεσολόγγι. Περιγράφει με λεπτομέρειες τη ζωή των ημερών εκείνων, τις ταλαιπωρίες και τον ηρωισμό των εθελοντών Φιλελλήνων και κάνει κρίσεις για πρόσωπα και καταστάσεις, χωρίς μάλιστα να ωραιοποιεί τα πράγματα […]
(Απόσπασμα από το βιβλίο)
Τίτλος: Εύξεινος Πόντος. Φωτογραφικό Λεύκωμα των αδελφών Κακούλη.
Κείμενα-επιμέλεια: Μαρκασιώτη ΝίκηΈκδοση: Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος, Αθήνα, 2010
Σελίδες: 174
ISBN: 978-960-6812-11-8
Τιμή στο βιβλιοπωλείο μας: 25,50€
Οι αδελφοί Κακούλη (Κυριάκος, Μιλτιάδης και Θρασύβουλος) υπήρξαν από τους πλέον γνωστούς φωτογράφους της Τραπεζούντας. Το φωτογραφείο τους, το οποίο βρισκόταν στον κεντρικό εμπορικό δρόμο της πόλης υπό την επωνυμία "MER NOIR", "Μαύρη Θάλασσα", λειτουργούσε από τις αρχές της δεκαετίας του 1870 από τον Κυριάκο Κακούλη. Η παλαιότερη γνωστή σωζόμενη φωτογραφία τους είναι του 1873 και εικονίζει τον Μητροπολίτη Τραπεζούντας Κωνστάντιο Α'. Όταν μερικά χρόνια αργότερα ο Μιλτιάδης Κακούλης, μικρότερος αδελφός του Κυριάκου, επέστρεψε στην Τραπεζούντα από το Παρίσι, όπου σπούδασε την τέχνη της φωτογραφίας, ξεκίνησε να εργάζεται στο οικογενειακό φωτογραφείο.
Στα 1890, με εντολή του Σουλτάνου Αβδούλ Χαμίτ, οι αδελφοί Κακούλη ετοίμασαν λεύκωμα 57 φωτογραφιών με τα σημαντικότερα κτίρια, πλατείες, δρόμους και αξιοθέατα της Τραπεζούντας. [...]
Στο Φωτογραφικό Αρχείο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου φυλάσσονται δυο φωτογραφικά λευκώματα με φωτογραφίες του Κυριάκου και των αδελφών Κακούλη που χρονολογούνται γύρω στα 1890.
Το πρώτο προέρχεται από δωρεά του Ι. Γ. Φιλήμονος το 1934 και περιέχει 48 φωτογραφίες που εικονίζουν απόψεις και μνημεία της Τραπεζούντας, Σαμψούντας, Κερασούντας και Πλατάνων. [...]
Το δεύτερο προέρχεται από αγορά (1989) και περιέχει 54 φωτογραφίες της Τραπεζούνας, Κερασούντας, Σαμψούντας, Κοτυώρων, Πολίτα, Πλατάνων, Κορδύλης, Ριζούντας, Οινόης και παραδοσιακών ενδυμασιών του Πόντου.
Το δεύτερο προέρχεται από αγορά (1989) και περιέχει 54 φωτογραφίες της Τραπεζούνας, Κερασούντας, Σαμψούντας, Κοτυώρων, Πολίτα, Πλατάνων, Κορδύλης, Ριζούντας, Οινόης και παραδοσιακών ενδυμασιών του Πόντου.
(αποσπάσματα από το κείμενο της Νίκης Μαρκασιώτη)
Τίτλος: Αθήνα, η πόλη - οι άνθρωποι - τα γεγονότα
Κείμενα: Ιφιγένεια Βογιατζή, Νίκη Μαρκασιώτη, Μπέτυ Χωριανοπούλου Έκδοση: Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος, Αθήνα, 2014
Σελίδες: 688
ISBN: 978-960-6812-34-7
Τιμή στο βιβλιοπωλείο μας: 76,50€
Το λεύκωμα Αθήνα. Η πόλη - οι άνθρωποι - τα γεγονότα, μια επιλογή φωτογραφιών της Αθήνας από το Φωτογραφικό Αρχείο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου που καλύπτουν χρονικά την περίοδο από τα τέλη της δεκαετίας του 1850 μέχρι τα τέλη του 20ού αιώνα.
Πρόκειται για 649 φωτογραφίες ποικίλων τεχνικών από πρωτοπόρους επαγγελματίες, (αδελφοί Ρωμαϊδη, Π. Μωραϊτης, C. Boehringer κ.ά.), ξένους φωτογράφους που απαθανάτισαν την πόλη στη διάρκεια των ταξιδιών τους (P. Sebah, F. Bonfils, Fr. Boissonnas κ.ά.), φωτορεπόρτερ του 20ού αι. (Κ. Μεγαλοκονόμος, Π. Πουλίδης κ.ά.) αλλά και ερασιτέχνες που άρχισαν να πειραματίζονται με αυτό το μέσο μόλις το επέτρεψε η πρόοδος της τεχνολογίας.
Συνδετικό στοιχείο τους είναι ότι αιχμαλωτίζουν μια όψη της Αθήνας, ένα τυχαίο συμβάν ή μια στιγμή της ιστορίας της. Μέσα από αυτές απαθανατίζεται η σταδιακή αντικατάσταση του φυσικού αττικού τοπίου με το αρχιτεκτονικό και η εξέλιξη της νέας πρωτεύουσας. Σε πολλές φωτογραφίες πρωταγωνιστούν τα νεόδμητα κτήρια του 19ου αι., δημόσια και ιδιωτικά, άλλα σταθερά σημάδια αναγνώρισης μέχρι σήμερα σ’ ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο αστικό τοπίο, όπως το Πανεπιστήμιο, το Αρχαιολογικό Μουσείο ή το μέγαρο Σλήμαν, και άλλα που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην εποχή τους αλλά δεν υπάρχουν πια, όπως το Δημοτικό Θέατρο ή οι φυλακές Αβέρωφ.
Σε άλλες φωτογραφίες τα κτήρια και οι δρόμοι δεν είναι παρά το απλό φόντο όπου προβάλλει η καθημερινότητα των Αθηναίων. Ανάμεσά τους υπάρχουν στιγμιότυπα από ιστορικά γεγονότα, κάποια παγκοσμίου ενδιαφέροντος, όπως η διεξαγωγή των πρώτων διεθνών Ολυμπιακών Αγώνων του 1896, άλλα σημαντικά για την πολιτική, στρατιωτική και κοινωνική ιστορία της χώρας, όπως σκηνές από τη σύντομη γαλλική κατοχή της πόλης το 1916, την απελευθέρωση το 1944 ή τις διαδηλώσεις για την Κύπρο τη δεκαετία του 1950, άλλα ιδιαίτερα σπάνια, όπως ο ξυλοδαρμός πολιτικού κατά τα Νοεμβριανά του 1916, και άλλα ανήκουν στην «επίσημη» ιστορία, όπως οι φωτογραφίες από την επίσκεψη του ιταλού βασιλιά το 1907 ή από την κηδεία του Γεωργίου Α΄.
Η δομή του βιβλίου ακολουθεί μια εικονική περιήγηση στην πόλη σαν βόλτα, με τις φωτογραφίες ταξινομημένες ανά περιοχή σε 11 κεφάλαια και 670 σελίδες, ενώ η τελευταία ενότητα περιλαμβάνει γενικές απόψεις και πανοράματα της πόλης.
Τίτλος: Η Εκστρατεία της Μικράς Ασίας
Κείμενα: Ι. Κ. Μαζαράκης Αινιάν
Έκδοση: Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος, Αθήνα, 2004
Σελίδες: 310
ISBN: 960-87912-3-5
Τιμή στο βιβλιοπωλείο μας: 42,50€
Η παρούσα έκδοση αποτελεί επιλογή 250 φωτογραφιών και 3 πανοραμάτων, από ένα σύνολο 6.000 φωτογραφιών της Μικρασιατικής Εκστρατείας. [...]
Οι φωτογραφίες αυτές ανταποκρίνονται κυρίως στην χρονική περίοδο από τον Δεκέμβριο 1920 έως τον Ιανουάριο 1922. Έχουν ληφθεί από ειδική υπηρεσία της Στρατιάς Μικράς Ασίας, που καταρτίστηκε σε κάθε Σώμα Στρατού και κάθε Μεραρχία, από οπλίτες φωτογράφους εφοδιασμένους με τα απαραίτητα μέσα. [...] Σκοπός της οργανωθείσης υπηρεσίας ήταν η απεικόνιση διαφόρων επεισοδίων από τις επιχειρήσεις στη Μικρά Ασία αλλά και την εν γένει ζωή των στρατιωτών στο μέτωπο, χάριν ενημερώσεως της κοινής γνώμης.
Ετικέτες ΑΘΗΝΑ, ΒΕΝΕΤΑΣ, ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ, ΚΕΡΑΣΟΥΝΤΑ, ΠΑΛΙΑ ΑΘΗΝΑ, ΠΟΝΤΟΣ, ΣΥΝΤΑΓΜΑ, ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ, ΦΙΛΕΛΛΗΝΕΣ
Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα