Blogger Template by Blogcrowds.

Σμύρνη Περιηγητικός Οδηγός 1922

Σμύρνη Περιηγητικός Οδηγός 1922
Γιώργος Πουλημένος

Εκδόσεις Μπαλτά, Γλύφα Βαρθολομιού Ηλείας 2019, σ.160
ISBN: 978-618-8360-4-64
Τιμή:
13,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 11,70€








 «Σαν της Σμύρνης το γιανγκίνι στο ντουνιά δεν έχει γίνει...»

Ήταν η πυρκαγιά που σήμανε το τέλος της Γκιαούρ Ιζμίρ, εκείνες τις μαύρες μέρες του Σεπτέμβρη του 1922. Και όμως, τόσα χρόνια μετά, δεν έχουν λησμονηθεί το Και, η Αγία Φωτεινή, το Κορδελιό, ο Μπουρνόβας...

Πώς όμως ήταν η Σμύρνη πριν καταστραφεί;

Μετά από πολυετή έρευνα, ο Γιώργος Πουλημένος συνέγραψε έναν περιηγητικό οδηγό της πόλης της Σμύρνης, όπως ήταν κατά το μοιραίο έτος 1922. Στην αρχή του βιβλίου δίνονται γενικές πληροφορίες για τη Σμύρνη (πληθυσμός, κλίμα, ιστορία, οικονομία, πληροφορίες για περιηγητές), καθώς και το θρησκευτικό εορτολόγιο του έτους 1922 για όλες τις κοινότητες των κατοίκων της πόλης. Ακολουθούν είκοσι επτά μεγάλης ακριβείας πρωτότυποι χάρτες που σχεδίασε ο Γ. Πουλημένος με βάση παλαιούς χάρτες της Σμύρνης. Σ' αυτούς έχουν αποτυπωθεί με ακρίβεια οι δρόμοι και τα σημαντικότερα δημόσια και ιδιωτικά κτήρια της πόλης (διοικητήριο, δημόσιες υπηρεσίες, τελωνεία, προξενεία, σιδηροδρομικοί σταθμοί, σχολεία, εκκλησίες, τζαμιά, συναγωγές, βερχανέδες, ξενοδοχεία, θέατρα, κινηματογράφοι, εστιατόρια, νοσοκομεία, εργοστάσια κ. ά.). Κάθε χάρτης συμπληρώνεται με παλιές φωτογραφίες και σύντομα κατατοπιστικά κείμενα με τις σημαντικότερες πληροφορίες για τη συγκεκριμένη περιοχή. Τα προάστια, τα χωριά και οι κοντινοί οικισμοί (Κορδελιό, Μπουρνόβας, Μπουτζάς κ.λπ.) αναφέρονται στο τέλος του βιβλίου.

Μέσα από τις σελίδες του οδηγού, χρήσιμου στον επισκέπτη του τότε, αλλά και του τώρα, προβάλλει ολοζώντανη η μυθική πια πόλη, η μητρόπολη του Μικρασιατικού και του Αιγαιακού Ελληνισμού, η αλησμόνητη Σμύρνη.

Στο βιβλιοπωλείο μας θα βρείτε επίσης το συλλογικό έργο Η Προκυμαία της Σμύρνης

Ο κόκκινος λιμός

Ο κόκκινος λιμός. Ο πόλεμος του Στάλιν εναντίον της Ουκρανίας
Anne Applebaum

Μετάφραση: Μενέλαος Αστερίου
Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2019, σ.512
ISBN: 978-960-221-805-1
Τιμή:
24,40€
Τιμή ΜΙΕΤ: 21,96€





Το 1929 ο Στάλιν εγκαινίασε την κολεκτιβοποίηση της γεωργίας, στην πράξη μια δεύτερη ρωσική επανάσταση, η οποία εξανάγκασε εκατομμύρια αγρότες να αποποιηθούν τη γη τους και να ενταχθούν σε κολχόζ. Το αποτέλεσμα ήταν ένας καταστροφικός λιμός, ο πιο φονικός στην ευρωπαϊκή ιστορία. Τουλάχιστον πέντε εκατομμύρια άνθρωποι πέθαναν στην ΕΣΣΔ την περίοδο 1931-33. Αντί να στείλει βοήθεια, το σοβιετικό κράτος χρησιμοποίησε τον λιμό για να απαλλαγεί από ένα πολιτικό πρόβλημα. Από τους νεκρούς, τα τρία και πλέον εκατομμύρια ήταν Ουκρανοί, που δεν υπήρξαν τυχαία θύματα μιας κακής πολιτικής, αλλά στοχευμένα θύματα του κράτους.
Σ’ αυτή την έγκυρη και συνταρακτική μελέτη, η Άπλμπαουμ αποδεικνύει αυτό για το οποίο υπήρχαν πάντα υποψίες. Ύστερα από μια σειρά εξεγέρσεων που αναστάτωσαν την Ουκρανία, ο Στάλιν σχεδίασε τον αφανισμό της ουκρανικής αγροτιάς. Το κράτος έκλεισε τα σύνορα της Δημοκρατίας της Ουκρανίας και άρπαξε όλα τα διαθέσιμα τρόφιμα. Σύντομα ξέσπασε λιμός και οι άνθρωποι έτρωγαν οτιδήποτε –χόρτα, φλοιούς δέντρων, σκύλους, ψοφίμια, σε μερικές περιπτώσεις ακόμη και ανθρώπινη σάρκα– παλεύοντας για να επιβιώσουν σε μια τερατώδη συνθήκη.
Σήμερα που η Ουκρανία ξαναβρίσκεται μ’ έναν τρόπο στο στόχαστρο της Ρωσίας, το βιβλίο αυτό  υπενθυμίζει ένα από τα χειρότερα εγκλήματα του εικοστού αιώνα.

Στο βιβλιοπωλείο μας μπορείτε να βρείτε και το βιβλίο της Applebaum Σιδηρούν Παραπέτασμα

Αρχείον Εκκλησιαστικής Μουσικής Πατριαρχικά Μουσικά Αρχεία  Ζωντανές Ηχογραφήσεις στον Πατριαρχικό Ναό και σε άλλους Ναούς της Κωνσταντινούπολης (1956-1966)
[Εκλογή CD 1ο-4ο]
Γενική επιμέλεια ήχου, κειμένων, έκδοσης: Μανόλης Κ. Χατζηγιακουμής Κέντρο Ερευνών & Εκδόσεων, Αθήνα 2018
ISBN:
978-960-8009-52-3
Τιμή:
25,00 €
Τιμή ΜΙΕΤ:
22,50 €





Το Σώμα των τεσσάρων (4) αυτών ψηφιακών δίσκων υπό τον ενδεικτικό τίτλο «Εκλογή CD 1o-4o» αποτελεί ανθολογημένη επιτομή της μεγάλης Αρχειακής έκδοσης των «Πατριαρχικών Μουσικών Αρχείων» με την υπότιτλη ένδειξη «Ζωντανές Ηχογραφήσεις στον Πατριαρχικό Ναό και σε άλλους Ναούς της Κωνσταντινούπολης (1956-1966)», και η οποία περιλαμβάνει δεκαπέντε (15) ψηφιακούς δίσκους (CD). Στα τέσσερα αυτά CD της «Εκλογής» περιέχονται επιλεγμένα μέλη ακριβώς από Ακολουθίες στον Πατριαρχικό Ναό και σε άλλους Ενοριακούς της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως κατά την συγκεκριμένη και τόσο σημαντική, από κάθε άποψη, αυτή δεκαετία. Στο 1ο CD περιέχονται (πρωθύστερα) μέλη από Ακολουθίες στον Πατριαρχικό Ναό (των ετών 1958-1960) και, στη συνέχεια, μέλη από Ακολουθίες σε ορισμένους Ενοριακούς (στο Σκούταρι και στο Μπεσίκτας, του έτους 1957), τα οποία ψάλλουν ο Κωνσταντίνος Πρίγγος (προεξάρχων κατά την τάξη και τα πρεσβεία), ο Θρασύβουλος Στανίτσας, και ορισμένοι ενοριακοί ψάλτες (Χρήστος Τσολακίδης, Δημήτριος Μαγούρης), με παρένθετες εκφωνήσεις του τότε αρχιδιακόνου, και μετέπειτα μητροπολίτου Πέργης, Ευάγγελου Γαλάνη, και του Οικουμενικού Πατριάρχου Αθηναγόρα. Στα δύο επόμενα CD περιέχονται μέλη αποκλειστικά από Ακολουθίες στον Πατριαρχικό Ναό, και τα οποία ψάλλουν, στο 2ο ο Νικόλαος Δανιηλίδης και ο Θρασύβουλος Στανίτσας (1960-1963), και στο 3ο ο Βασίλειος Νικολαΐδης και ο πατήρ Παναγιώτης Τσινάρας (1965). Τέλος, στο 4ο περιέχονται μονωδιακά του Θρασύβουλου Στανίτσα από στοχευμένη εξω-λειτουργική ηχογράφηση (στον ιερό ναό Εισοδίων της Θεοτόκου του Πέραν, 1961) και ορισμένα χορωδιακά από εκδήλωση του Συνδέσμου Μουσικοφίλων Πέραν (στην Αίθουσα της Γαλλικής Ένωσης / Union Française, 1963) υπό την διεύθυνση του Στανίτσα.

Στο συνοδευτικό εδώ βιβλίο της «Εκλογής» καταχωρούνται: (1) Αναλυτικά τα περιεχόμενα και των τεσσάρων αυτών CD, με βασικά σχόλια και διαπιστώσεις για τον χαρακτήρα της ερμηνείας και τον τρόπο εκφοράς των μελών. (2) Συνοπτικά βιογραφικά των ενεργών πατριαρχικών ψαλτών της περιόδου (1956-1966), και οι οποίοι περιέχονται στην παρούσα «Εκλογή». (3) Τα μουσικά κείμενα, από τα οποία ψάλλονται κατά τεκμήριο τα μέλη (όπως αυτά έχουν επισημανθεί σε συγκεκριμένα πατριαρχικά μουσικά Βιβλία). Κατά την πατριαρχική παράδοση και τάξη, τα σύντομα Στιχηραρικά και Ειρμολογικά μέλη, όπως και ορισμένα κλασικά Παπαδικά, ψάλλονται πάντοτε στον Πατριαρχικό Ναό από μνήμης (όπως πρέπει να υποτεθεί ότι συμβαίνει και στα ηχογραφημένα εδώ). Τα οποία όμως ανταποκρίνονται σε ειδικά πατριαρχικά μουσικά βιβλία (με τα δημοσιευμένα μέλη των οποίων έγινε δυνατόν να ταυτισθούν). Και με μια βασική διαπίστωση: ότι όλα σχεδόν ψάλλονται κατά τη μελισματική εκφορά του μεγάλου σύγχρονου πατριαρχικού μουσικού και ψάλτη Κωνσταντίνου Πρίγγου, και ότι όλα επιπλέον εκτελούνται, σε κάθε περίπτωση, με μεγάλη πιστότητα προς τα έντυπα μουσικά Κείμενα.

Το υλικό της όλης Αρχειακής Συλλογής προέρχεται από τα Πατριαρχικά Μουσικά Αρχεία. Πρόκειται για τυχαίες ερασιτεχνικές ηχογραφήσεις, οι περισσότερες από τις οποίες έχουν πραγματοποιηθεί από τον τότε πατριαρχικό διάκονο, και μετέπειτα μητροπολίτη Λύστρων, Καλλίνικο Αλεξανδρίδη. Στο υλικό αυτό έχουν προστεθεί (από προσωπικό Αρχείο) και οι εξω-λειτουργικές στοχευμένες ηχογραφήσεις με τα μονωδιακά του Στανίτσα και τα χορωδιακά του Συνδέσμου Μουσικοφίλων Πέραν (ηχογραφήσεις Κωνσταντίνου Μήλλα). Την έκδοση («Εκλογή» και μεγάλη «Αρχειακή») ανέλαβε, και πραγματοποιεί, ο μη κερδοσκοπικός φορέας «Κέντρον Ερευνών και Εκδόσεων». Με τη διακριτική επιλογή της Αυτού Θειοτάτης Παναγιότητος του Οικουμενικού Πατριάρχου Κυρίου Κυρίου Βαρθολομαίου, και της περί Αυτόν Αγίας και Ιεράς Συνόδου, για την ανάληψη και πραγμάτωση του έργου από τον επιμελητή της έκδοσης. Και με την αγαστή και ομόψυχη εν παντί συνεργασία του Μεγάλου Πρωτοπρεσβυτέρου πατρός Γεωργίου Τσέτση. Οι συμπτωματικές αυτές ζωντανές ηχογραφήσεις αποτυπώνουν παντού έναν κόσμο υψηλής πνευματικότητας και ειδικού εκλεπτυσμένου πολιτισμού. Ένα υψηλό ταυτόχρονα καλλιτεχνικό μήνυμα που εκπέμπεται από μιαν εκκλησιαστική τέχνη άρρηκτα συνδεδεμένη με το ευρύτερο συλλογικό σώμα ενός ακμάζοντος αστικού Ελληνισμού. Και οι οποίες παραμένουν ένα μοναδικό Μνημείο-δείκτης για την μουσική θεωρία και πράξη στον χώρο της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας και Κειμήλιο, γενικότερα, της καθόλου ορθόδοξης λατρευτικής και λειτουργικής μουσικής έκφρασης.

Πηγή: Κέντρο Ερευνών & Εκδόσεων

Πατριαρχικά Μουσικά Αρχεία

Αρχείον Εκκλησιαστικής Μουσικής . Πατριαρχικά Μουσικά Αρχεία. Ζωντανές Ηχογραφήσεις στον Πατριαρχικό Ναό και σε άλλους Ναούς της Κωνσταντινούπολης (1956-1966) [CD 1-15]

Γενική επιμέλεια ήχου, κειμένων, έκδοσης:
Μανόλης Κ. Χατζηγιακουμής
Κέντρο Ερευνών & Εκδόσεων, Αθήνα 2018
ISBN:
978-960-8009-51-6
Τιμή:
54,56 €
Τιμή ΜΙΕΤ:
49,10 €





Στους δημοσιευόμενους εδώ δεκαπέντε (15) ψηφιακούς δίσκους, με τους οποίους εγκαινιάζεται η Σειρά «Αρχείον Εκκλησιαστικής Μουσικής» (τρίτη μετά τα «Μνημεία» και «Σύμμεικτα»), περιέχεται πρωτογενές υλικό από τα «Πατριαρχικά Μουσικά Αρχεία». Πρόκειται για ζωντανές (ερασιτεχνικές) ηχογραφήσεις, οι οποίες έχουν πραγματοποιηθεί κυρίως στον Πατριαρχικό Ναό, και σε ορισμένους άλλους Ενοριακούς της ευρύτερης Κωνσταντινούπολης. Η συγκεκριμένη επιλογή έχει γίνει από ένα μεγαλύτερο σε όγκο ηχογραφημένο υλικό με βάση κριτήρια ιστορικά, ψαλτικά, λειτουργικά, ακόμη και τεχνικά (ο σχετικά καλός ήχος). Από το σύνολο των δεκαπέντε αυτών δίσκων, ο πρώτος (CD 1o) περιέχει μέλη από Ακολουθίες σε ενοριακούς ναούς (στο Σκούταρι και στο Μπεσίκτας), οι επόμενοι δέκα (CD 2ο-11ο) μέλη από Ακολουθίες αποκλειστικά στον Πατριαρχικό ναό, και οι υπόλοιποι τέσσερεις μέλη από στοχευμένες εξω-λειτουργικές ηχογραφήσεις, ένας (CD 12o) με μονωδιακά του Πρίγγου, δύο (CD 13ο-14ο) με μονωδιακά επίσης του Στανίτσα, και ένας (CD 15ο) με χορωδιακά από εκδηλώσεις σε Αίθουσες του Συνδέσμου Μουσικοφίλων Πέραν.

Στους δίσκους αυτούς, οι οποίοι καλύπτουν μιάν κατά συγκυρία κρίσιμη και μεταβατική περίοδο (τη δεκαετία 1956-1966), ψάλλουν λαμπροί και σπουδαίοι ψάλτες. Και πρώτος ο Κωνσταντίνος Πρίγγος, στα τρία τελευταία χρόνια της πρωτοψαλτείας του (1956-1959). Έπειτα, ο Θρασύβουλος Στανίτσας, στα τρία τελευταία επίσης χρόνια της λαμπαδαρίας του (1956-1959) και σ’εκείνα της πρωτοψαλτείας του (1960-1964). Κοντά σ’ αυτούς, ο Νικόλαος Δανιηλίδης, είτε ως δομέστικος του Κωνσταντίνου Πρίγγου, είτε ως Άρχων λαμπαδάριος (1961-1963), είτε ως πρωτοψαλτεύων (1959-1960, 1964-1965). Ακόμη, ο τότε διάκονος πατήρ Παναγιώτης Τσινάρας, καλύπτοντας καθήκοντα λαμπαδαρίου (1964-1966), και ο Βασίλειος Νικολαΐδης στα δύο πρώτα χρόνια της πρωτοψαλτείας του (1965-1966). Πλειάδα ολόκληρη σε συγκυριακή πράγματι συνύπαρξη και σε ειδική ιστορική στιγμή (αμέσως μετά το 1955). Ψάλτες οι οποίοι υπηρετούν όλοι πιστά τους συντεταγμένους ερμηνευτικούς κανόνες στο ύφος και στην παράδοση της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, αλλά και ταυτόχρονα όλοι με τις ιδιαίτερες, και ενδιαφέρουσες, υφολογικές τους αποχρώσεις. Ο Κωνταντίνος Πρίγγος, ηγεμονικός και εμβατηριακός, λιτός και δωρικός στη μελισματική του εκφορά, με έμφαση στον τονισμό και στη δυναμική απόδοση του μουσικού και ποιητικού κειμένου, με ουσιαστικό βάθος και πνευματικότητα. Ο Θρασύβουλος Στανίτσας, περισσότερο μελισματικός και ηδύς, αλλά εξίσου έντεχνος και ρυθμοτονικός, ένας μοναδικός στυλίστας, υψιπετής εκφραστής του σύνολου Πατριαρχικού χώρου και της ευρύτερης Κωνσταντινούπολης γενικότερα. Ο Νικόλαος Δανιηλίδης, «ελάσσων» κατά την τάξη, αλλά το ίδιο λαμπρός ερμηνευτής των πατριαρχικών μελών, ευρύσθενος και δυναμικός, πιστός στο δίδαγμα του και δασκάλου του Κωνσταντίνου Πρίγγου. Ο πατήρ Παναγιώτης Τσινάρας, ιδιαίτερα αναλυτικός και ιδιόφωνος, αρχαιοπρεπής, με πλούσιο και βαθύ αίσθημα, παραπέμποντας περισσότερο στο παλαιό ευρύτερο Κωνσταντινουπολίτικο ερμηνευτικό ιδίωμα. Ο Βασίλειος Νικολαΐδης τέλος, λιτός και δωρικός επίσης, εν μέτρω μελισμα-τικός, έγχρονος και ρυθμικός, με ήπιο και διαυγές εκκλησιαστικό ηχόχρωμα, ένας σπουδαίος πατριαρχικός ερμηνευτής ισάξιος των προηγουμένων. Ψάλτες όλοι οι οποίοι υπηρετούν και αναδεικνύουν δραστικά, ως ζωντανό στην περίπτωση άκουσμα, τη μεγάλη ψαλτική παρακαταθήκη της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας (και της Κωνσταντινούπολης γενικότερα).

πηγή: Κέντρο Ερευνών & Εκδόσεων

Εφημερίδα από την Αμερικάνικη Δύση

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης διοργανώνει και παρουσιάζει
την έκθεση φωτογραφίας του Αντώνη Θεοδωρίδη
«Εφημερίδα από την Αμερικανική Δύση»,
στο βιβλιοπωλείο του, Αμερικής 13, Αθήνα.



Εγκαίνια έκθεσης: Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2019, στις 8.00 μ.μ.

Η έκθεση περιλαμβάνει εννέα φωτογραφίες του Αντώνη Θεοδωρίδη από την φωτογραφική του περιπλάνηση στις δυτικές πολιτείες των Ηνωμένων Πολιτειών. Οι εικόνες του συνθέτουν έναν μικρόκοσμο ανθρώπων και τοπίων  ̶  άλλοτε γνώριμο από τη μαζική απεικόνιση του, άλλοτε αναπάντεχο και ποιητικό.

Στο εισαγωγικό κείμενο του βιβλίου Εφημερίδα από την Αμερικάνικη Δύση, έκδ. Άγρα, που συνοδεύει την έκθεση, ο καλλιτέχνης σημειώνει:

«Μοιάζει δύσκολο να αφηγηθούν τα ταξίδια τους, όσοι περιπλανώνται άσκοπα. Μα αν θα μπορούσα να φανταστώ τη στιγμή στο μακρινό παρελθόν που γεννήθηκε η τέχνη, θα υπέθετα ότι μαζί της, στην ίδια στιγμή, εφευρέθηκε και η περιπλάνηση. Έτσι κάπως, περιπλανώμενος, ταξίδεψα για πρώτη φορά στην Αμερική. Φέροντας μαζί μου τις αμέτρητες εικόνες της, μέσα από τις οποίες ανατράφηκε σαν μέσο η Φωτογραφία, και μαζί της και εγώ. Οι βουνοκορφές του Ανσελ Άνταμς, μια αγρότισσα της Ντόρoθι Λανγκ που σφίγγει τα χείλη, η θέα στο δρόμο από το ξενοδοχείο Ρόμπερτ Φρανκ και ένα μοναχικό δέντρο του Ρόμπερτ Άνταμς, όλα τους θα βρεθούν στο δρόμο μου».

Παράλληλα με τα εγκαίνια θα γίνει και σύντομη παρουσίαση του ομότιτλου βιβλίου από τον Σταύρο Πετσόπουλο, εκδόσεις Άγρα, τον εικαστικό Νικόλα Βεντουράκη και τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
Το βιβλίο παίρνει την μορφή εφημερίδας, ερχόμενο σε διάλογο με τις πολυάριθμες τοπικές εφημερίδες που ο φωτογράφος συνέλεξε καθοδόν.

Εγκαίνια: Πέμπτη 31 Οκτωβρίου, στις 8.00 μμ.
Διάρκεια: Πέμπτη 31 Οκτωβρίου – Σάββατο 14 Δεκεμβρίου 2019
Πληροφορίες: 210 3614143 & 210 3234267

Ώρες λειτουργίας:
Δευτέρα & Τετάρτη 9.00 – 15.30,
Τρίτη – Πέμπτη – Παρασκευή 9.00 – 20.00
Σάββατο 9.30 – 17.00

Σπύρος Παπαλουκάς Σχέδια και μελέτες από ιδιωτικές συλλογές

Σπύρος Παπαλουκάς Σχέδια και μελέτες από ιδιωτικές συλλογές

Συλλογικό

Κείμενα: Μάρκος Καμπάνης, Μαίρη Μιχαηλίδου, Κάτια Μ. Χανδρά
ISBN:
978-960-250-753-7
Τιμή: 17,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 15,30€







Η έκδοση πραγματοποιήθηκε με την ευκαιρία της ομότιτλης έκθεσης που διοργάνωσε το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης στον εκθεσιακό χώρο του Μεγάρου Εϋνάρδου (17 Οκτωβρίου 2019 έως 31 Ιανουαρίου 2020).

Στο βιβλίο παρουσιάζονται 85 έργα από ένα σύνολο περίπου 480 σχεδίων και μελετών του μεγάλου εικαστικού Σπύρου Παπαλουκά (1892-1957) που καταγράφηκαν για τις ανάγκες της προετοιμασίας της έκθεσης. Τα περισσότερα έργα δημοσιεύονται και παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Αναλυτικός κατάλογος της καταγραφής περιλαμβάνεται στο τέλος του βιβλίου. Όλα τα έργα απόκεινται σε ιδιωτικές συλλογές.

Όπως σημειώνει στον πρόλογο η ιστορικός τέχνης Μαίρη Μιχαηλίδου: «Πρόκειται για μοναδικά καλλιτεχνικά τεκμήρια, πολύτιμα αποτυπώματα ενός ανεξερεύνητου εικαστικού θησαυρού, που καταδεικνύουν πώς ο ξεχωριστός δημιουργός προετοίμαζε με υπομονή και επιμονή, και πολλές φορές με άπειρες δυσκολίες, τις μελλοντικές ζωγραφικές επιφάνειές του — από τα πρώτα του βήματα ως στρατιώτης στο Μεσολόγγι, με το σπανιότατο σχέδιο που απεικονίζει Έλληνα στρατιωτικό, έως την απαράμιλλη non finito Ύδρα της τελευταίας περιόδου και την τραγικά ρεαλιστική απόδοση με την τεχνική της στιγματογραφίας μιας συγκλονιστικής αυτοπροσωπογραφίας. […] Κατά ευτυχή συγκυρία, στο ανέκδοτο υλικό της έκθεσης αποκαλύπτεται μεγάλο μέρος της θεματολογίας του Παπαλουκά, και από κάθε ομάδα σχεδίων, είτε αυτόνομων είτε ως υλικό προετοιμασίας για τις ζωγραφικές αποτυπώσεις, διασώθηκαν εικόνες που είχαν οριστικά χαθεί, όπως εκείνες της μεγάλης έκθεσής του στη Σμύρνη την ώρα της τραγωδίας».

Για την καλύτερη προσέγγιση του πλούσιου αυτού υλικού, ο επιμελητής της έκθεσης Μάρκος Καμπάνης κατέταξε τα έργα σε 9 θεματικές ενότητες: 1. Μικρά Ασία, 2. Άγιον Όρος, 3. Εκκλησιαστικά, 4. Πορτρέτα – Γυμνά, 5. Τοπία, 6. Νεκρές φύσεις, 7. Εφαρμογές (Διακοσμήσεις, Εικονογραφήσεις), 8. Μελέτες ζωγραφικής, 9. Διάφορα. Στο εκτενές κείμενό του, αναλύει και σχολιάζει τα έργα και προτείνει νέες ταυτοποιήσεις.

Την έκδοση εμπλουτίζει πλούσιο αρχειακό υλικό από τη ζωή και το πολυσχιδές έργο του Σπύρου Παπαλουκά (κατάλογοι εκθέσεων, φωτογραφίες, εικονογραφήσεις βιβλίων κ.ά.), το οποίο εικονογραφεί το νέο, αναθεωρημένο Χρονολόγιο, που συνέταξε η  Κάτια Μ. Χανδρά.

La période italienne de Marco Renieri et ses premières années en Grèce.

La période italienne de Marco Renieri et ses premières années en Grèce
Roxane D. Argyropoulos


Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Αθήνα 2019, σ.178

ISBN:
978-960-9538-81-7
Τιμή:
10,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 9,00€





O Μάρκος Ρενιέρης συγκαταλέγεται ανάμεσα στους πρωτεργάτες του νεοελληνικού Κράτους. Γεννήθηκε στην Τεργέστη το 1815, μεγάλωσε όμως στη Βενετία, όπου πήγε στο Liceo Santa Caterina και αργότερα σπούδασε νομικά. Με ευρεία καλλιέργεια, συνεργάσθηκε σε νεαρή ηλικία με τον Αιμίλιο Τυπάλδο, που κυριαρχούσε στην πνευματική ζωή της πόλης. Ανέπτυξε μακρόχρονη φιλία με τον N. Tommaseo, ενώ συμμερίσθηκε με σημαντικούς διανοουμένους του Risorgimento τους πολιτικούς τους οραματισμούς για την ανεξαρτησία της πατρίδας τους. Συντάσσει φιλοσοφικά δοκίμια όπου ακολουθεί τη βικιανή φιλοσοφία και ιδιαίτερα εγκωμιάζει τον σύγχρονό του φιλόσοφο και νομομαθή G. D. Romagnosi. Ακόμη συγγράφει ένα διήγημα με ισπανικό θέμα καθώς και ορισμένα άρθρα στη Biografia degli Italiani illustri αναφορικά με μορφές της ιταλικής διανόησης. Ωστόσο, παρά τις εγκωμιαστικές κριτικές που απέσπασε, αποφάσισε το 1835 να εγκαταλείψει οριστικά τη Βενετία για να εγκατασταθεί στην Αθήνα. Ξεκινά τότε για αυτόν μία δύσκολη περίοδος προσαρμογής στον τόπο καταγωγής του. Με την πάροδο του χρόνου, επαναπροσδιόρισε την πολιτιστική του ταυτότητα, μετατοπίζοντας τα ενδιαφέροντά του στην υπεράσπιση της  νεοελληνικής ιδεολογίας. Αποδέχθηκε τις απόψεις του Κωνσταντίνου Παπαρρηγόπουλου για την ιστορία του ελληνισμού, ενώ ταυτόχρονα έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στη μεταλαμπάδευση του ευρωπαϊκού πολιτισμού στον ελληνικό χώρο και αφιέρωσε ορισμένα του έργα σε πρόσωπα της ελληνικής ιστορίας τα οποία ενθάρρυναν την προσέγγιση με τον κόσμο της Δύσης.

Η Πρώτη Σταυροφορία

Η Πρώτη Σταυροφορία. Το κάλεσμα της Ανατολής
Peter Frankopan


Μετάφραση: Γιάννης Βογιατζής
Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2019, σ.312
ISBN: 978-960-221-830-3
Τιμή:
26,50€
Τιμή ΜΙΕΤ: 23,85€



 


Σύμφωνα με την παράδοση, όλα άρχισαν όταν ο Πάπας Ουρβανός Β΄ κάλεσε τους ιππότες της Ευρώπης να απελευθερώσουν την Ιερουσαλήμ από το Ισλάμ. Μήπως όμως ο πραγματικός καταλύτης βρισκόταν κάπου πολύ μακριά στα ανατολικά της Ρώμης; Ο Πίτερ Φράνκοπαν αντικρούει εδραιωμένες ερμηνείες μιας χιλιετίας, μετατοπίζοντας το κέντρο βάρους στην Κωνσταντινούπολη και τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία.

Η Πρώτη Σταυροφορία όρισε τις τύχες του Μεσαίωνα. Εγκαθίδρυσε την κοινή ταυτότητα της ιπποσύνης της Ευρώπης, στηρίζοντάς την απαρέγκλιτα στη χριστιανική πίστη. Επηρέασε τη συμπεριφορά των ιπποτών, με την ευλάβεια και το καθήκον να αναδεικνύονται πολύτιμα προσωπικά χαρίσματα, τα οποία υμνήθηκαν σε ποιήματα και πεζά, τραγούδια και έργα τέχνης. Εξιδανίκευσε την ιδέα του ευσεβή ιππότη, που πολεμάει για τον Θεό. Καθιέρωσε τον Πάπα ως ηγέτη όχι μόνο πνευματικής σπουδαιότητας, αλλά και πολιτικής βαρύτητας. Έδωσε έναν κοινό σκοπό στις δυτικές ηγεμονίες, δημιουργώντας ένα πλαίσιο, στο οποίο η υπεράσπιση της Εκκλησίας ήταν όχι μόνο επιθυμητή, αλλά και επιβεβλημένη. Με την Πρώτη Σταυροφορία γεννήθηκαν οι ιδέες και οι δομές που διαμόρφωσαν την Ευρώπη μέχρι τη Μεταρρύθμιση.

Κρητών Πόλεις. Η μαρτυρία των νομισμάτων

Κρητών Πόλεις. Η μαρτυρία των νομισμάτων
Επιμέλεια: Νικόλαος, Χρ. Σταμπολίδης, Δήμητρα Ι. Τσαγκάρη, Μιμίκα Γιαννοπούλου
Alpha Bank, Αθήνα 2019, σ.207
ISBN: 978-618-5072-40-7
Τιμή:
20,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 18,00€








«...Η Κρήτη, σε εξαιρετική γεωγραφική θέση, ανάμεσα στην Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική, παρουσιάζει μία καθυστέρηση στην έναρξη της δικής της νομισματοκοπίας, στην έκδοση δηλαδή τοπικών νομισμάτων με εγχώριους εικονογραφικούς τύπους, σε σχέση με άλλες περιοχές. Αυτή η καθυστέρηση πιθανόν να οφείλεται στην απουσία εγχώριων μεταλλευτικών πηγών. Το νόμισμα εμφανίσθηκε περί το 650-625 π.Χ. στη δυτική Μικρά Ασία, περί το 570 π.Χ. στον κυρίως ελλαδικό χώρο (Αίγινα), ενώ στην Κρήτη τα πρώτα εγχώρια νομίσματα κόπηκαν λίγο μετά το 470 π.Χ. Βεβαίως πρέπει να υπογραμμισθεί το γεγονός ότι η έλλειψη πρώιμων κρητικών νομισμάτων δεν συνεπάγεται και την έλλειψη ξένων/εισηγμένων νομισμάτων στην Κρήτη. Οι μεγάλες κρητικές πόλεις γνώριζαν το νόμισμα και το χρησιμοποιούσαν στις συναλλαγές τους, μετά το 550 π.Χ. Σημαντικές μαρτυρίες για τη χρήση του νομίσματος στην Κρήτη προσφέρουν επιγραφές, του β' μισού του 6ου αιώνα π.Χ., που προέρχονται από τη Φαιστό, τη Γόρτυνα και την Ελεύθερνα, οι οποίες, μεταξύ άλλων, αναφέρουν ονομαστικές αξίες νομισμάτων (ΣΤΑΤΕΡΑΝΣ, ΟΔΕΛΟΣ, ΤΡΙΟΔΕΛΟΝ).

[...] Οι λόγοι που οδήγησαν τις κρητικές πόλεις, την εποχή αυτή, στην ταυτόχρονη και μαζική νομισματοκοπία πηγάζουν ουσιαστικά από τις νέες κοινωνικοπολιτικές συνθήκες, που συνδέονται σε μεγάλο βαθμό με την επιστροφή των μισθοφόρων, με την ανάπτυξη του εμπορίου και την κάλυψη δαπανών των πολεμικών αναμετρήσεων στο Αιγαίο. Το θέμα της εύρεσης της πρώτης ύλης για την πλούσια νομισματοκοπία της ελληνιστικής Κρήτης έχει απασχολήσει πολύ την έρευνα. Πηγές εισροής μετάλλου φαίνεται ότι ήταν οι αμοιβές που έφεραν κατά τη επιστροφή τους στο νησί οι Κρήτες μισθοφόροι, τα λάφυρα που προσκόμιζαν οι πειρατές από τις επιδρομές τους έως τις ακτές της Αιγύπτου, και τα χρήματα που εισέρρεαν από τις εμπορικές δραστηριότητες του νησιού. Πολλά από τα νομίσματα που κόβονται την εποχή αυτή είναι επικεκομμένα τόσο σε ξένα, όσο και σε εγχώρια νομίσματα, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ουσιαστικά γινόταν ανακύκλωση της πρώτης ύλης. Οι αρχές της εκάστοτε πόλης έλιωναν τα υπάρχοντα νομίσματα και χρησιμοποιούσαν το μέταλλο για να θέσουν σε κυκλοφορία νέα, με τους δικούς τους πλέον εικονογραφικούς τύπους...».


Δρ Δήμητρα Ι. Τσαγκάρη
(από την εισαγωγή του βιβλίου)

Μηλιά μου Αμίλητη

Μηλιά μου Αμίλητη. Ένας λόγος σε έξι φωνές
Παντελής Μπουκάλας

Εκδόσεις Άγρα, Αθήνα 2019, σ.45
ISBN: 978-960-505-413-7
Τιμή:
8,50€
Τιμή ΜΙΕΤ: 7,65€







Η ΜΗΛΙΑ ΜΟΥ ΑΜΙΛΗΤΗ είναι η ποιητική αναψηλάφηση ενός συνταρακτικού συμβάντος που έλαβε χώρα σε κάποιο χωριό της Μάνης, πριν από ενάμιση αιώνα. Την ιστορία μού την αφηγήθηκε η μουσικός Δήμητρα Τρυπάνη, ζητώντας μου να ετοιμάσω ένα κείμενο, με το οποίο θα συλλειτουργούσε η μουσική της, στην "παράσταση ήχου" που σχεδίαζε.

Δοκίμασα να σκεφτώ και να νιώσω όπως (ενδεχομένως) σκέφτηκαν και ένιωσαν όλα τα πρόσωπα που ενεπλάκησαν στο δράμα του 19ου αιώνα, τόσο μακρινό αλλά και τόσο οικείο: η κοπελιά που τόλμησε να αγαπήσει έναν ξενομερίτη, εκτός γάμου, ο πατέρας, η μάνα, τα αδέρφια της, ο μικρότερος αδερφός με την άτολμη άρνησή του, ο (για ένα μόλις εικοσιτετράωρο) σύζυγός της, ο ξένος, το ίδιο το χωριό του δράματος. Η μικροκοινωνία του χωριού της Μάνης, έτσι όπως οργανώνεται από τις νόρμες και την παράδοσή της, από την εθιμική ή μάλλον "φυσική" αρρενοκρατία της, δεν είναι αποκλειστικά μανιάτικη αλλά και κρητική και ξηρομερίτικη - και ιρλανδέζικη, για παράδειγμα. Παντού η γυναίκα "είναι του πατρός της και του αντρός της", κτήμα και θύμα, μια μηχανή που παράγει σιωπηλή τα πάντα, ανάμεσά τους και παιδιά.

Αποφάσισα ευθύς εξαρχής να μοιράσω τον λόγο σε διαφορετικά στόματα, σε διαφορετικές φωνές. Ώστε μέσα από την αντιδικία τους να εικονογραφηθεί κάπως πιστότερα μια φρίκη που πρέπει να "κουβεντιαστεί", μήπως και ελεγχθεί. Μια φρίκη όμως που πολύ δύσκολα "κουβεντιάζεται" (αντλώ το ρήμα αυτό, και την εικόνα γενικότερα, από το ποίημα του Γιώργου Σεφέρη "Τελευταίος σταθμός"), όσο κι αν είναι ανάγκη να συλλαβιστεί και να συνταχθεί. Όχι για να ερμηνευτεί, είναι ύβρις να θεωρούμε εύκολη την ερμηνεία της, αλλά τουλάχιστον να εξημερωθεί ή να ξορκιστεί. Και η ποίηση, ανέκαθεν, έχει στενότατη σχέση με το ξόρκι και τη μαγγανεία.


(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Πού γίνεται το λάθος με τη Ροτόντα;

Πού γίνεται το λάθος με τη Ροτόντα;
Χαράλαμπος Μπακιρτζής, Πέλλη Μάστορα

Εκδόσεις Σήμα, Αθήνα 2019, σ.39
ISBN:
978-618-83797-4-9
Τιμή: 7,50€
Τιμή ΜΙΕΤ: 6,75€








ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ



• Που γίνεται το λάθος στη Ροτόντα
• Πόσο Γαλεριανή είναι η Ροτόντα και πόσο χριστιανικά τα ψηφιδωτά της;
• Τα αδιέξοδα των χριστιανοκεντρικών ερμηνειών
• Αφαίρεση τμημάτων του ψηφιδωτού διακόσμου
• Η μετατροπή της Ροτόντας σε χριστιανικό ναό
• Δύο επίπεδα ανάγνωσης: ως μαυσωλείο του Κωνσταντίνου και ως χριστιανικός ναός

Θεσσαλονικέων Πόλις τεύχος 69

Θεσσαλονικέων Πόλις τεύχος 69
Συλλογικό

Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος, Θεσσαλονίκη 2019, σ.112
ISSN: 1108-5452
Τιμή:
8,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 7,20€






Με το έργο του Takis Ηχητικό, 1965 να κοσμεί το εξώφυλλο, η Πολιτιστική Εταιρεία παρουσιάζει το 69ο τεύχος του περιοδικού ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ, κάνοντας μνεία στον πρωτοποριακό καλλιτέχνη Παναγιώτη Βασιλάκη με ένα αφιέρωμα σε μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
Σε μία διαφορετική συνέντευξη του Γιάννη Μπουτάρη στον Κώστα Δ. Μπλιάτκα, ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης αναφέρεται σε οντολογικά ζητήματα και κοινωνικές απόψεις καθώς ξεδιπλώνει την πορεία του, από τα παιδικά του χρόνια μέχρι σήμερα, αποκαλύπτοντας σημαντικούς σταθμούς στη ζωή του, τα γεγονότα και τα πρόσωπα που συνέβαλαν στη διαμόρφωση του δυναμικού του χαρακτήρα και βέβαια στην πολιτισμική του καθημερινότητα και στην Θεσσαλονίκη.
Ως «ξεναγός» στην Οθωμανική Θεσσαλονίκη ο Χρίστος Ζαφείρης (Δημοσιογράφος-Συγγραφέας) μιλώντας στην Σοφία Καρακώστα οδηγεί τους αναγνώστες στους σημαντικούς σταθμούς της οθωμανικής περιόδου και της σωζόμενης αρχιτεκτονικής της, γεμίζοντας τα κενά μνήμης και γνώσης με το περιηγητικό βιβλίο του «Η Θεσσαλονίκη των Οθωμανών».
Συνεχίζοντας γραμμικά στον χρόνο, με ένα τρίπτυχο αφιέρωμα στην Θεσσαλονίκη στις αρχές του 20ου αιώνα, ο Σάκης Σερέφας (ποιητής και πεζογράφος), η Βίλμα Χαστάογλου-Μαρτινίδη (Ομότιμη Καθηγήτρια ΑΠΘ) και ο Βασίλης Κολώνας (συγγραφέας) αναδεικνύουν τις πολιτιστικές, κοινωνικές και επιχειρηματικές πτυχές της Θεσσαλονίκης, και σκιαγραφούν την ατμόσφαιρα μίας πόλης στα πρόθυρα του Ά Παγκοσμίου πολέμου.
Για τις δύο διακριτές όψεις της εφαρμογής graffiti μας μιλούν ο Γιώργος Σκιαδαρέσης (Έφορος Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης) και ο Άρις Γεωργίου (Αρχιτέκτονας), ο μεν αναφερόμενος στις καταστροφικές επιπτώσεις των αναγραφών σε μνημεία καθώς και στους τρόπους καθαρισμού και αποκατάστασης αυτών, ο δε για την ανάπτυξη του graffiti ως σύγχρονη μορφή τέχνης, τρόπου έκφρασης αλλά και διαμαρτυρίας, θέτοντας το ερώτημα του κατά πόσο μπορεί να γίνει διάκριση μεταξύ τάξης και αταξίας στη διάδοσή της.
Ο γλύπτης Βασίλης Παυλής αποκαλύπτει την τέχνη του στον Γιάννη Κεσσόπουλο, και το πώς κατάφερε μέσω της αφοσίωσής του στον πολιτισμό να αναστήσει το άγνωστο μέχρι τότε χωριό του, την Άφυτο Χαλκιδικής, μεταμορφώνοντάς το σε διάσημο τουριστικό προορισμό και κέντρο πολιτισμού.
Με συνεντεύξεις εκ του πλησίον του σχεδιαστή μόδας Χρηστάγγελου Γεωργαντέλη, του φωτογράφου Γιάννη Γιασάρη και του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα από τις Χιονία Βλάχου, Ελένη Λουαράση και Λίνα Μυλωνάκη αντίστοιχα, απεικονίζονται τρεις σύγχρονοι καλλιτέχνες και οι ιδέες τους περί τέχνης, δημιουργίας και έμπνευσης στην Ελλάδα του σήμερα.
Ως ιστορικό διαμάντι ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης ( Δημοσιογράφος-Συγγραφέας) αποκαλύπτει το «λάθος» ενός ιμπρεσάριου τυχοδιώκτη και πράκτορα Ναζί να ανακαλύψει όλως τυχαίως το ταλέντο της Σοφίας Βέμπο.
Συνεχίζοντας με το δεύτερο μέρος του άρθρου του «Ἐν κινδύνῳ», ο Ευάγγελος Χεκίμογλου (Διδάκτωρ οικονομικών – Συγγραφέας) μας αφηγείται τις ιστορίες του εκσυγχρονιστή γενίτσαρου και του έντιμου παπουτσή,  ρίχνοντας φως σε καθημερινά στιγμιότυπα της κοινωνικής και πολιτιστικής ζωής στην Θεσσαλονίκη του 19ου και 20ου αιώνα.
Στο παρών τεύχος συνεργάζονται επίσης οι: Χάρις Αρώνη, Γιάννης Βανίδης, Δήμητρα Καμαράκη, Λευτέρης Κογκαλίδης, Γιώργος Κορδομενίδης, Λίζα Μαμακούκα, Αλεξάνδρα Μυλωνά, Θούλη Μυσιρλόγλου, Μανόλης Ξεξάκης, Ηρακλής Παπαϊωάννου, Άγις Περγαντής, Ευδοξία Ράδη,  Παντελής Τζερτζεβέλης, Μικέλε Τροϊάνι, Στελλίνα Τρωϊάννου.

Εντευκτήριο 117-118 Κατοικίδια

Εντευκτήριο 117-118 Κατοικίδια
Συλλογικό

Εκδόσεις Εντευκτήριο, Θεσσαλονίκη 2019, σ.2018
ISSN: 1105-4190
Τιμή:
12,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 10,80€







Περιεχόμενα:

ΚΑΤΟΙΚΙΔΙΑ
Γιώργος Χρονάς Η δόξα των ζώων
Ρέα Βιτάλη Τρέξε, Απόλλωνα, τρέξε!
Ντίνος Χριστιανόπουλος Οι γάτες του σπιτιού μας
Μάριος Δίων Βουδούρης Το πάρκο των παραπόνων
Ευάγγελος Χεκίμογλου Πολύ γριά
Νίκος Αδάμ Βουδούρης Ο κήπος των μικρών νεκρών ζώων
Ναζίμ Χικμέτ Ραν Μοιρολόι στον Διάβολο. Μετάφραση από τα τουρκικά: Λάλε Αλατλί Επιμέλεια: Αθηνά Κατσιβέλη
Ελένη Γκίκα Είναι κοτούλες. Δικές μας κοτούλες, μάτια μου!
Βάνα Χαραλαμπίδου Μάου και υιός
Έλυα Κορνέτη Paolo - Το φτεροκόπημα
Τάσος Γουδέλης Πρωινή επίσκεψη
Γιώργος Τσακνιάς Η βόλτα
Άνταμ Ο'Φάλον Πράις Αντικείμενα του πόθου. Μετάφραση: Γιάννης Θεοδοσίου
Γιώργος Δεπάστας Πνεύμα της Γης (Λούλου 1): Πρόλογος
Σωτήρης Τριβιζάς Η οικογένειά μου και άλλα ζώα
Νίκος Καββαδίας Οι γάτες των φορτηγών
Λουκία Δέρβη Εσμεράλντα
Τουζ
Λένα Διβάνη Νυχτερινή κακοφωνία
Κ. Π. Καβάφης Σπίτι με κήπον
Άρης Στυλιανού Άνθρωπος και ζώο, ελευθερία και αγάπη
Μιχάλης Μπαρτσίδης Για το τίποτα αφημένο πάνω σε μια ρυτίδα
Τασούλα Επτακοίλη Ο μονόλογος της Ρίνας
Ναπολέων Λαπαθιώτης Πεθαίνει το καλό μου το γατάκι
Παυλίνα Παμπούδη Δέκα χρόνων, στην ταράτσα, μπροστά στο κλουβί με το ινδικό χοιρίδιο
Κατερίνα Ζαρόκωστα Εδώ πιο πέρα...
Μιχάλης Στρατάκης Η ιστορία της Ντίβας
Ζυράννα Ζατέλη Cat Cat Catastrofe
Νίκος Μπακουνάκης Mal de chat
Γιώργος Ιωάννου Ωδή στην Κότα μου
Γιάννης Σκαραγκάς Συμπτώματα από την έλλειψη βάρους
Θάνος Κάππας Λένικα
Νικόλας Σεβαστάκης Η ζωή με την Μπέλλα
Φανή Κεχαγιά Κατσικάκι με πατάτες στον φούρνο
Γιώργος Σαράτσης Ένας χρυσοκίτρινος καλοαναθρεμμένος σκύλος
Γιώργος Κορδομενίδης Ο Ιμο είν' ο σκύλος μου κι εγώ ο άνθρωπός του
Άκης Σακισλόγλου Η σκυλίτσα με τα δύο ονόματα
Χούλιο Κορτάσαρ Πώς παραγκωνιζόμαστε. Μετάφραση: Αχιλλέας Κυριακίδης
Μάργκαρετ Άτγουντ Ο Μπλάκυ στην Ανταρκτική. Μετάφραση: Μαρία Τσάτσου
Γουίλλιαμ Μπάροουζ Η γάτα μέσα μας. Μετάφραση: Αργυρώ Πιπίνη - Κική Προδρομίδου
Μαρία Κουγιουμτζη Μεταμόρφωση
Μαρλένα Πολιτοπούλου Έτσι κι αλλιώς τα ξέρουν όλα
Παναγιώτης Κουσαθανάς Τη ζωή με ζωή τη στυλώνεις
Χόρχε Λουίς Μπόρχες [Δύο ποιήματα για γάτους] Μετάφραση: Δημήτρης Καλοκύρης
Τέλης Πολυχρονιάδης Ταξίδι στην επίπεδη Γη παρέα με τον Τσαρλς
Κωστής Παλαμάς Ασπρούλα
Ελένη Κυριακογιαννάκη Ζόνκε
Σαρλ Μπωντλαίρ Η γάτα. Μετάφραση: Μαριάννα Παπουτσοπούλου
Βισουάβα Σιμπάρσκα Γάτα σε άδειο διαμέρισμα. Μετάφραση: Δημήτρης Χουλιαράκης
Πατρίτσια Χάισμιθ Γριά γάτα. Μετάφραση: Γιάννης Ζέρβας
Θάνος Παναγόπουλος Η "χορτοφάγος" Τζίνα με το σνομπ αναρχικό savoir-fair
Τριαντάφυλλος Κωτόπουλος Όταν ο Φρέντι συνάντησε τον κ. Ίμο
Κατερίνα Παναγιωτοπούλου Ο Μαντζουράνης
Αγγελική Κώττη Κοιμήσου και παράγγειλα στη Σμύρνη τα προικιά σου
Γιώργος Παναγιωτίδης Η γάτα
Έλενα Μαρούτσου Φίδια στα πόδια
Αργυρής Παλούκας Η τιμωρία
Κώστας Μαυρουδής Το αλάτι του Μπαντ Ισλ
Γιάννης Υφαντής Οι γάτες με ψυχοπονούν
Μαίρη Νταή Πίσσα και πούπουλα
Ελένη Μερκενίδου Αθέατοι θάνατοι
Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης Το λαμπραντόρ της Ζακλίν
Πέτρος Μπιρμπίλης Ένα μεγάλο ταξίδι
Ανάστασης Βιστωνίτης Συγγραφείς και ζώα
Πάνος Αχτσιόγλου Ζώα και άνθρωποι στον κινηματογράφο
CAMERA OBSCURA
ΒΙΒΛΙΟκριτικές & παρουσιάσεις
ΕΙΣ ΤΟΝ ΤΥΠΟΝ ΤΩΝ ΣΕΛΙΔΩΝ

Ιόνιο Κράτος, 1814-1864. Θεσμοί και κοινωνική διάρθρωση

Ιόνιο Κράτος, 1814-1864. Θεσμοί και κοινωνική διάρθρωση
Κατερίνα Μπρέγιαννη

Ακαδημία Αθηνών, Αθήνα 2017, σ.288
ISBN: 978-960-404-333-0
Τιμή: 24,00€
Τιμή ΜΙΕΤ:19,20€








Η μελέτη επιχειρεί να ενσωματώσει το τοπικό παράδειγμα του Ιονίου Κράτους στις ευρύτερες δομές της Βρετανικής Αυτοκρατορίας, ενώ παράλληλα εξετάζει τις θεσμικές συνέχειες από την περίοδο της βενετικής επικυριαρχίας. Το ευρύτερο περίγραμμα της διοίκησης του Ιονίου Κράτους, με τεμνόμενη την καταγραφή των συγκεκριμένων διοικητικών αξιωμάτων, εστιάζει στις κυβερνητικές πρακτικές από τη θεσμική σκοπιά.

Η εκπόνηση της μελέτης βασίστηκε στην επεξεργασία πρωτογενών και δευτερογενών πηγών, που σχετίζονται με τη διοικητική οργάνωση του υπό  Βρετανική Προστασία Ιονίου Κράτους αλλά και με την προσπάθεια εμπέδωσης μεταρρυθμιστικών εγχειρημάτων, ειδικότερα στα τέλη της δεκαετίας του 1840. Μελετήθηκαν οι πολιτειακές τομές και το πραγματικό ή μη βάθος τους, σε σχέση με την κοινωνική αντιπροσώπευση των Επτανησίων πολιτών αλλά και σε σχέση με την εξέλιξη του εκπαιδευτικού συστήματος.  Οι πραγματικότητες των θεσμών συνέτειναν στη δημιουργία τοπικών κοινωνικών ταυτοτήτων, αντικατοπτρίζοντας τη διάδραση μεταξύ της τοπικής κοινωνικής διάρθρωσης και του διοικητικού μηχανισμού. Από μεθοδολογική άποψη, επομένως, η χρήση των αρχείων της διοίκησης είναι θεμελιώδης κατά τη συνθετική διαδικασία, σε μια προσπάθεια να αποτυπωθούν τα κοινωνικά δίκτυα και να αποσαφηνιστεί η διαμόρφωση ατομικών και συλλογικών ταυτοτήτων, και πάντως σε συναρμογή με την εμπειρική έρευνα.  

(από την παρουσίαση της έκδοσης)

Γενετήσια Παιχνίδια

Γενετήσια Παιχνίδια. Τα γεννητικά όργανα των ζώων και οι ιδιοτροπίες της εξέλιξης 
Menno Schilthuizen

Μετάφραση: Μαριλένα Παπαϊωάννου
Επιστημονική εποπτεία: Σίνος Γκιώκας
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2019, σ.392
ISBN:
978-960-524-562-7
Τιμή:
16,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 14,40€






Το σεξ βρίσκεται στο επίκεντρο κάθε ατομικής συμπεριφοράς, στον κόσμο των ζώων. Αυτό, βέβαια, έχει άμεση επίπτωση στο σχήμα, το μέγεθος, τη μορφολογία, αλλά και στους τρόπους λειτουργίας των αναπαραγωγικών τους οργάνων. Όλα τα παραπάνω συνδέονται με το περίφημο φαινόμενο της φυλετικής (ή σεξουαλικής) επιλογής, το οποίο ο ίδιος ο Δαρβίνος είχε θεωρήσει τόσο σημαντικό ώστε να του αφιερώσει ολόκληρο βιβλίο! Ωστόσο, στον αιώνα που ακολούθησε οι σχετικές έρευνες αναπτύχθηκαν ελάχιστα: η αιδημοσύνη και τα ταμπού έπαιξαν τον ρόλο τους. Σήμερα, βέβαια, τα πράγματα αλλάζουν…
Στα Γενετήσια παιχνίδια, ο εξελικτικός βιολόγος και οικολόγος Μέννο Σχίλτχαϋζεν καταφέρνει να συγκεντρώσει όλα τα καινούργια στοιχεία για το θέμα και να αναδείξει με χιούμορ, πολλά σκίτσα και διαγράμματα, γλαφυρή και ενίοτε υπαινικτική γλώσσα, αλλά πάντοτε τεκμηριωμένα, την εξέλιξη της σεξουαλικής συμπεριφοράς μέσα από την εξέλιξη των γεννητικών οργάνων. Σκιαγραφώντας έναν κόσμο άλλοτε άγριο κι άλλοτε αστείο (όπως είναι εντέλει και η ζωή), διαλύει παρανοήσεις και προκαταλήψεις (περί καλού και κακού) και μας δίνει να καταλάβουμε ότι το άρμα της εξέλιξης της ζωής (που δεν έχει οδηγό) το τραβούν, σε μεγάλο βαθμό, τα δύο «άλογα» της φυλετικής επιλογής. Το ένα είναι αρσενικό και το άλλο θηλυκό: συχνά διαφωνούν μεταξύ τους, πρόσκαιρα συμφιλιώνονται, έως την επόμενη σύγκρουση, όμως αλλάζουν συνέχεια μορφή και συμπεριφορά.

Παλαιότερες αναρτήσεις