Blogger Template by Blogcrowds.

Νέες Εκδόσεις των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης

Τίτλος: Φιλοσοφία της Βιολογίας
Συγγραφέας: Peter Godfrey-Smith
Μετάφραση: Γιώργος Μαραγκός
Έκδοση: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2016
Σελίδες: 302
ISBN: 978-960-524-458-1
Τιμή στο βιβλιοπωλείο μας: 17,60€






Το βιβλίο αποτελεί μια εύληπτη και σφαιρική εισαγωγή στη φιλοσοφία της βιολογίας. Οι αναγνώστες θα βρουν εδώ πλούσιο υλικό για να σκεφτούν την ανάπτυξη των βιολογικών ιδεών, από την αρχαιότητα έως τον 18ο αιώνα, από τον Δαρβίνο μέχρι και την ανάδυση της μοριακής βιολογίας· τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα στη βιολογία και στη φυσική, με ιδιαίτερη αναφορά στον προβληματισμό για το τι είναι γενίκευση, νόμος, μηχανισμός· την πολυδιάστατη πολυπλοκότητα των έμβιων συστημάτων - από τη μοριακή σύσταση και δυναμική έως τους οργανισμούς, τους πληθυσμούς και τις κοινωνίες. 

 Ο αναγνώστης του βιβλίου θα εμπλακεί στη συζήτηση για το πώς οι βιολόγοι κατασκευάζουν μοντέλα που επιτρέπουν τη θεωρητική και πρακτική σύλληψη -στο σπουδαστήριο και στο εργαστήριο- πτυχών της έμβιας πολυπλοκότητας. Θα εκτεθεί στο επίπονο έργο για τη διευκρίνιση και τον ορισμό εννοιών, όπως «έμβιο είδος», και θα γνωρίσει τη σχέση ανάμεσα στον τελεολογικό και στον λειτουργικό τρόπο σκέψης. Θα μάθει για τη χρήση της εξελικτικής θεωρίας παιγνίων στην προσπάθεια να νοηθούν η κοινωνική οργάνωση και οι απαρχές της ηθικότητας. Τέλος, θα ανακαλύψει πώς νοείται ο όρος «πληροφορία» στη βιολογία και πώς η έννοια αυτή υπεισέρχεται στη μελέτη των βιολογικών φαινομένων. 

Η προσπάθεια να κατανοηθεί η απέραντη ποικιλία και το κάλλος των έμβιων μορφών, λέει ο συγγραφέας, συμβάλλει ουσιαστικά στην αυτοσυνειδησία μας, σε ένα έργο εσαεί εν εξελίξει.

 Ο Peter Godfrey-Smith είναι διακεκριμένος Καθηγητής της Φιλοσοφίας στο Κέντρο Μεταπτυχιακών Σπουδών του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης (CUNY) και Καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας των Επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Σύδνεϋ. 

 (από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)




Τίτλος: Ηθο-Οικονομικά
Συγγραφέας: Θ. Π. Τάσιος
Έκδοση: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2016
Σελίδες: 233
ISBN: 978-960-524-459-0
Τιμή στο βιβλιοπωλείο μας: 8,00€







 Όχι. Δεν είναι βιβλίο Οικονομίας – είναι Ηθοπολιτικό μανιφέστο.

Οι οικονομικές επιλογές γίνονται απο έναν «Άνθρωπο» –όχι απο εναν ακρωτηριασμένον «οικονομικό άνθρωπο»: Διότι ΩΦΕΛΕΙΑ δέν είναι μόνον όσα αγοράζονται, αλλα συχνότατα είναι και πλήθος απο χαρές, η απόκτηση των οποίων προϋποθέτει επιλογές ζημιογόνες σε όρους χρηματικούς!

Άσε που και ο Δαρβίνος μας είπε οτι μόνον εκείνες οι Ομάδες χιμπατζήδων απόχτησαν εξελικτικό πλεονέκτημα, όσες είχαν «εσωτερική συνοχή» (δηλαδή Ήθος). Και δέν είναι τυχαία η ετυμολογική ταυτότητα ανάμεσα στην Πίστη και στην Πίστωση: Πλήθος δράσεων παραγωγής πλούτου («πίστωση») στηρίζονται σε στάσεις και πράξεις ηθολογικής κατηγορίας («εμ-Πιστωσύνη»).

Ετούτο γίνεται και θεωρητικώς κατανοητό: Σκέψου οτι εξαρτώμαι καίρια απ’ την Κοινότητα (στηρίζομαι στην αλληλεγγύη της, καθρεφτίζομαι στα μάτια-της για να υπάρξω), αλλ’ ωστόσο την ανταγωνίζομαι – αφού τα αγαθά δέν επαρκούν «για όλους και ακόπως». Αυτή λοιπόν η καραμπινάτη αντίθεση είναι θέμα Ηθοπολιτικό – κι επομένως, πώς μπορούν να μιλάνε για «καθαρώς οικονομικά» φαινόμενα; Και πώς οι «οικονομικές»-μας επιλογές της τελευταίας 30-ετίας ήσαν αθώες απέναντι στα παιδιά και στα εγγόνια-μας (τους σημερινούς ανέργους);…

Μ’ αυτά και γι’ αυτά, το βιβλιαράκι πήρε τον τίτλο Ηθο-Οικονομικά.

Κάτω τα τεχνοκρατικά στεγανά, ζήτω η Ευθύνη.


(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)




Τίτλος: Δια την ζωγραφίαν. Οι πρώτες μεταφράσεις κειμένων τέχνης από τον Παναγιώτη Δοξαρά
Κείμενα: Λεονάρντο Ντα Βίντσι, Λεόν Μπαττίστα Αλμπέρτι, Αντρέα Πότσο
Μετάφραση: Παναγιώτης Δοξαράς
Έκδοση: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2016
Σελίδες: 618
ISBN:  978-960-524-460-6
Τιμή στο βιβλιοπωλείο μας: 40,00€





Στις αρχές του 18ου αιώνα μεταξύ Μοριά, Επτανήσων και, πιθανότατα, Βενετίας, ο ζωγράφος και στρατιωτικός Παναγιώτης Δοξαράς (1662-1729) μετέφρασε στα ελληνικά τις πραγματείες περί ζωγραφικής του Λεονάρντο ντα Βίντσι και του φλωρεντινού ουμανιστή Λεόν Μπαττίστα Αλμπέρτι, κείμενα που συγκαταλέγονται στις σημαντικότερες πηγές της ιστορίας της ευρωπαϊκής τέχνης, καθώς και οδηγίες για την τέχνη της τοιχογραφίας του ιησουίτη ζωγράφου Αντρέα Πότσο. Συνάμα, εξελλήνισε χιλιάδες ονόματα ζωγράφων που περιλαμβάνονταν στο πρώτο καλλιτεχνικό λεξικό, όπως κυκλοφόρησε στα ιταλικά το 1719, και μετέφρασε μια ομιλία του Πάολο Σένιερι, επιφανούς ιησουίτη ιεροκήρυκα της εποχής. 

Ο Δοξαράς συγκέντρωσε τις μεταφράσεις αυτές, καθώς και κάποια μικρότερα κείμενα, σε ένα εικονογραφημένο χειρόγραφο, με τον τίτλο «Τέχνη Ζωγραφίας», το οποίο, άγνωστο για ποιους λόγους, δεν εκδόθηκε τότε και έφτασε ώς εμάς σε δύο απόγραφα: ένα στη Μαρκιανή Βιβλιοθήκη της Βενετίας και ένα, από πολλές απόψεις πληρέστερο, στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος. Στον παρόντα τόμο εκδίδονται για πρώτη φορά, με διπλωματική μέθοδο, τα κείμενα που απαρτίζουν το απόγραφο της Εθνικής Βιβλιοθήκης. 

 Η πρωτοβουλία του Δοξαρά, ο οποίος συνήθως προσδιορίζεται ως ο πρώτος νεοέλληνας ζωγράφος ή ως ο «μεταβυζαντινός» που έγινε «δυτικός», εκτός του ότι συνιστά μια δυνάμει παρέμβαση στο καλλιτεχνικό γίγνεσθαι των ελληνόφωνων πληθυσμών, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε τεχνικό επίπεδο, παρουσιάζει επιπλέον ένα γενικότερο ενδιαφέρον: ως προς τη γλώσσα που χρησιμοποιήθηκε, καθώς μεταγλωττίστηκαν για πρώτη φορά λέξεις που αντιστοιχούσαν σε όρους και έννοιες δίχως αναλογία στον κόσμο για τον οποίο προορίζονταν οι μεταφράσεις, και ως προς τη διάχυση θρησκευτικών και, με την ευρεία έννοια, πολιτικών ιδεών από τον δυτικό στον ανατολικό-ορθόδοξο κόσμο. 

Ας σημειωθεί, τέλος, ειδικά για την πραγματεία του Ντα Βίντσι, ότι η μετάφραση του Δοξαρά είναι από τις πρώτες που εκπονήθηκαν σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και ότι παραμένει, ακόμα, η μόνη διαθέσιμη στην ελληνική γλώσσα. 

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα