Blogger Template by Blogcrowds.

Ο Ελληνικός Συνταγματισμός 200 χρόνια μετά

Ο Ελληνικός Συνταγματισμός 200 χρόνια μετά Δημοκρατικός, Νεωτερικός, Ακμαίος

Αντώνης Μανιτάκης

Εκδόσεις ΕΑΠ, Αθήνα 2020, σ.168
ISBN: 978-618-5497-05-7
Τιμή:
9,90€
Τιμή ΜΙΕΤ: 8,91€


 
 
 
 
Η υπεράσπιση του ελληνικού δημοκρατικού και φιλελεύθερου συνταγματισμού, μαζί με την καλλιέργεια ενός συνταγματικού πατριωτισμού, έχει σήμερα την έννοια της υπεράσπισης της ενότητας και της ιδιαιτερότητας της συνταγματικής μας ταυτότητας. Όχι για να κλειστούμε από τον κόσμο, αλλά για να ανοιχτούμε άφοβα σε αυτόν, για να αντιμετωπίσουμε την παγκοσμιοποίηση με πολιτική αυτοπεποίθηση, με αισιοδοξία και ελπίδα, αρκεί να αποκτήσουμε συνείδηση της ιστορικότητάς μας και άρα και των ορίων μας, με λίγο περισσότερη, βέβαια, συνταγματική δημοκρατική αυτογνωσία. Ο ελληνισμός έχει όλα τα εφόδια, πνευματικά και ψυχικά, και διαθέτει μια μοναδική οικουμενική ιστορική μνήμη, τέτοια και τόση, ώστε να μπορεί να συμμετέχει ενεργά στο παγκόσμιο γίγνεσθαι και να αντιμετωπίζει με σύνεση, με αυτοπεποίθηση και με κάθε δυνατή πρόγνωση και προσαρμοστικότητα τις απρόβλεπτες διακινδυνεύσεις της νέας «οικουμενικότητας» που ζούμε.

(από τον οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Άγριος Καιρός

Άγριος καιρός. Αναζητώντας τους υπεύθυνους για τους καύσωνες, τις πλημμύρες και τις καταιγίδες
Friederike Otto

Μετάφραση: Κωνσταντίνος Βοργιάς
Εκδόσεις ΕΑΠ, Αθήνα 2020,σ.160
ISBN: 978-618-5497-04-0
Τιμή: 19,93€
Τιμή ΜΙΕΤ: 17,94€




Πόσο μεγάλο ρόλο παίζει η κλιματική αλλαγή σε ένα συγκεκριμένο καιρικό γεγονός; Ποιοι είναι οι υπεύθυνοι για αυτό; Η Friederike Otto μαζί με την ομάδα της ανέπτυξε μια επαναστατική μέθοδο με την οποία μπορούν, για πρώτη φορά, να απαντηθούν άμεσα αυτά τα ερωτήματα. Το βιβλίο της συμμετέχει με πραγματικά στοιχεία σε μια έντονα συναισθηματική συζήτηση.

(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Μικροπλαστικά

Μικροπλαστικά
Χρυσή Καραπαναγιώτη

Εκδόσεις ΕΑΠ, Αθήνα 2020, σ.160
Πρόλογος: Ιωάννης Κ.Καλαβρουζιώτης
Επιμέλεια: Γεωργία Θάνου
ISBN:
978-618-5497-03-3
Τιμή:
8,80€
Τιμή ΜΙΕΤ:
7,92€




Όλοι βλέπουμε μικροπλαστικά στις παραλίες ή στους δρόμους αλλά είτε δεν δίνουμε σημασία, είτε τα έχουμε συνηθίσει, είτε δεν ξέρουμε τι είναι. Αρχικά, νομίζαμε ότι τα μικροπλαστικά είναι μικρά κομματάκια πλαστικού –μικρότερα από 5 χιλιοστά– που βλέπουμε με γυμνό μάτι. Όσο όμως οι αναλυτικές τεχνικές εξελίσσονται τόσο περισσότερο καταλαβαίνουμε ότι υπάρχουν μικροπλαστικά που δεν είναι ορατά με γυμνό μάτι και τα οποία αποτελούν την πλειονότητα των μικροπλαστικών στο περιβάλλον. Η κατάσταση έτσι αποδεικνύεται ότι είναι πολύ χειρότερη απ’ ό,τι νομίζαμε. Μικροπλαστικά έχουν εντοπιστεί παντού πάνω στον πλανήτη μας, από το αρκτικό χιόνι και τα αλπικά εδάφη έως τα πιο απομακρυσμένα νησιά και τους βαθύτερους ωκεανούς. Πάνω από 700 είδη οργανισμών αλληλεπιδρούν με τα μικροπλαστικά που βρίσκονται στο περιβάλλον είτε επειδή τα μπέρδεψαν με τροφή είτε επειδή δεν τα είδαν. Είναι επίσης γνωστό ότι οι άνθρωποι τα καταναλώνουμε –μέσω της τροφής και του νερού– και τα εισπνέουμε. Και ενώ οι πιθανές επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία είναι γνωστές, οι ακριβείς επιπτώσεις δεν μπορούν να προσδιοριστούν με βεβαιότητα, καθώς πρόκειται για ένα πολυπαραγοντικό πρόβλημα. Το παρόν βιβλίο εξετάζει το πώς δημιουργούνται τα μικροπλαστικά, πότε και πώς μπήκαν στη ζωή μας, τι ουσίες και μικροοργανισμούς κουβαλάνε μαζί τους, πώς καταλήγουν στο περιβάλλον και πώς διαχέονται παντού. Υπάρχουν εναλλακτικές και τι μπορεί να κάνει ο καθένας από μας και όλοι μαζί; Είναι ένα πραγματικό πρόβλημα; Αν ναι, υπάρχει λύση;


«Το βιβλίο αυτό στοχεύει, μέσω της γνώσης, στην αναβάθμιση του περιβάλλοντος»
Ιωάννης Κ. Καλαβρουζιώτης, Κοσμήτορας ΣΘΕΤ-ΕΑΠ

(παρουσίαση από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Η Ελληνική Επανάσταση και οι αυτοκρατορίες

Η Ελληνική Επανάσταση και οι αυτοκρατορίες. Η Γαλλία και οι Έλληνες, 1797-1830
Γιάννης Κοτσώνης

Μετάφραση: Ελένη Αστερίου
Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2020, σ.160
ISBN: 978-960-221-907-2
Τιμή: 11,66€
Τιμή ΜΙΕΤ: 10,49€





Όλες οι γραμμές της ιστορικής εξέλιξης είναι τεθλασμένες και εμείς προσπαθούμε να τις κάνουμε ευθείες. Πώς αποκαλούμε, αλήθεια, αυτή τη χώρα πριν γίνει η Ελλάδα; Τη δεκαετία του 1840 ήταν κατανοητό πως ετούτο το έθνος, που σήμερα είναι αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα, ήταν μια Βαβέλ. Αλλά αν δεχόμαστε πως ήταν Βαβέλ μετά την επανάσταση, τι ήταν άραγε το 1800; Και τι σημαίνει αυτό για το 1821;

Τα έθνη δεν υπήρχαν πάντα. Η Ελλάδα ιδρύθηκε ίσως ως το πρώτο έθνος-κράτος, την επικράτεια του οποίου καθόρισε μάλλον ο λαός παρά ο μονάρχης ή το ίδιο το κράτος. Κεντρικός στόχος αυτού του βιβλίου είναι να δείξει ότι ποικίλες Ελλάδες ήταν εφικτές, ότι για συγκεκριμένους ιστορικούς λόγους έγιναν κάποιες επιλογές εις βάρος άλλων, το έθνος πήρε ορισμένες μορφές και όχι άλλες. Η εξήγηση βρίσκεται σε μεγάλο βαθμό στη συνάντηση των Ελλήνων και των άλλων λαών της περιοχής με τις ευρωπαϊκές δυνάμεις, και πρώτη τη Γαλλία -αρχικά δημοκρατική και μετέπειτα αυτοκρατορική-, οι οποίες έφθασαν στις ακτές των Βαλκανίων στη διάρκεια της ναπολεόντειας εποχής και στην πραγματικότητα δεν έφυγαν ποτέ.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Ιμπέριος και Μαργαρόνα

Ιμπέριος και Μαργαρόνα

Επιμέλεια: Γιώργος Κεχαγιόγλου
Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη, Θεσσαλονίκη 2020, σ.400
ISBN
: 978-960-231-199-8
Τιμή: 21,20€
Τιμή ΜΙΕΤ: 19,08€


 

 

Η περιπετειώδης και ερωτική μυθιστορία του Πέτρου και της Μαργαριτ(ούλ)ας (σερ Πέρου, (Ε)μπέριου, (Ι)μπέριου και Μαργαρόνας) είναι ένα δημοφιλέστατο υστερομεσαιωνικό και αναγεννησιακό μεσογειακό λογοτέχνημα που, μέσω των δυτικοευρωπαϊκών εκδοχών του, γοήτευσε ευρωπαϊκούς λαούς, λογίους μα και καλλιτέχνες ώς και τον 20ό αιώνα (Cervantes, Lope de Vega, L. Tieck, Brahms). Πρωταγωνιστές του δύο πανέμορφοι, γενναιότατοι, μορφωμένοι, χαρισματικοί και, προπαντός, ατίθασοι, τολμηροί, εφευρετικοί και αντισυμβατικοί, στην αρχή, νεαροί ηγεμονόπαιδες, που ωριμάζουν μέσα από συνεχόμενες δοκιμασίες της ξεροκεφαλιάς όσο και της Τύχης/Μοίρας τους, και στο τέλος θριαμβεύουν χάρη στην αισθηματική σταθερότητα, την ευσέβεια, τα καλά έργα τους μα και τη θεία Χάρη.

Από το δεύτερο μισό του 15ου ώς περίπου τα μέσα του 16ου αι., η ελληνόγλωσση έμμετρη ανομοιοκατάληκτη εκδοχή είχε πλούσια χειρόγραφη τύχη, ενώ η μεταποίησή της σε ομοιοκατάληκτο ποίημα στο δεύτερο τέταρτο του 16ου αι. και η έντυπη εμφάνισή του στη Βενετία (τουλάχιστον από το 1543 ώς το 1806) έκαναν τον Ιμπέριο (Διήγησιν ωραιοτάτην του Ιμπερίου) ένα από τα πιο πολυδιαβασμένα «λαϊκά αναγνώσματα» του νέου ελληνισμού και των βαλκανικών δορυφόρων του, προσελκύοντας την προσοχή ξένων και Ελλήνων λεξικογράφων, βιβλιογράφων, κριτικών, εκδοτών και μελετητών, αλλά και τη δημιουργική ανταπόκριση κορυφαίων λογοτεχνών (του Β. Κορνάρου, του Κ. Δαπόντε, του Δ. Σολωμού, του Κ. Παλαμά).

Στο βιβλίο εκδίδεται, με εισαγωγικό σχολιασμό και με αντικριστή μετάφραση στα σύγχρονά μας ελληνικά, ο έντυπος Ιμπέριος, ενώ σε Επίμετρο, και μεταξύ άλλων, οι πρώτες χωριστές φιλολογικές εκδόσεις τριών από τα κείμενα της ανομοιοκατάληκτης μορφής του ποιήματος.

Ο επιμελητής της έκδοσης, Γ. Κεχαγιόγλου, είναι Ομότιμος Καθηγητής του Α.Π.Θ.

(παρουσίαση από τον εκδότη)

Φυλή μονογαμία και άλλα ψέματα που σας λένε

Φυλή μονογαμία και άλλα ψέματα που σας λένε. Καταρρίπτοντας τους μύθους για την ανθρώπινη φύση
Agustin Fuentes

Μετάφραση: Θεόδωρος Παραδέλλης
Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, Αθήνα 2020, σ.328
ISBN: 9786185118594
Τιμή: 20,14€
Τιμή ΜΙΕΤ: 18,13€



 

 

Υπάρχουν τρεις ευρύτατα διαδεδομένοι μύθοι για την ανθρώπινη φύση: α) οι άνθρωποι διαιρούνται σε βιολογικές φυλές· β) οι άνθρωποι είναι από τη φύση τους επιθετικοί· γ) οι άνδρες και οι γυναίκες διαφέρουν πραγματικά στη συμπεριφορά, τις επιθυμίες τους και την εγκεφαλική τους "καλωδίωση". Οι μύθοι αυτοί δεν είναι μόνο εσφαλμένοι αλλά και εξαιρετικά βλαβεροί, καθώς διαμορφώνουν τις αντιλήψεις μας για τον κόσμο, επηρεάζουν τις καθημερινές μας αλληλεπιδράσεις και υπονομεύουν τις στοχεύσεις της κοινωνίας μας. Μέσα από μια συναρπαστική και ευρείας εμβέλειας αφήγηση, η οποία περιλαμβάνει την ανάπτυξη επιστημονικών επιχειρημάτων και την παρουσίαση δεδομένων από διαφορετικές επιστήμες (ανθρωπολογία, βιολογία, ψυχολογία), ο διακεκριμένος ανθρωπολόγος Agustin Fuentes καταρρίπτει τους τρεις μεγάλους αυτούς μύθους και συγκροτεί μια έγκυρη βάση γνώσεων που μας κάνουν να αναθεωρήσουμε τις κοινές μας απόψεις σχετικά με την ύπαρξη βιολογικών φυλών, την έμφυτη φύση της επιθετικότητας και της βίας, καθώς και τη φύση της μονογαμίας και των έκφυλων διαφορών. Στο τέλος του βιβλίου, ο συγγραφέας παραθέτει μια σειρά από καίρια συμπεράσματα και χρήσιμες οδηγίες που βοηθούν τους αναγνώστες να αξιολογούν και να αποδομούν τους μύθους για την ανθρώπινη φύση από μόνοι τους. Προσιτό, συναρπαστικό και πρωτότυπο, το βιβλίο αυτό αποτελεί μια πλούσια και εμπεριστατωμένη περιγραφή τού πώς η φύση, ο πολιτισμός και η εμπειρία αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, διαμορφώνοντας την πραγματικότητα του πολύπλοκου αυτού όντος που αποκαλείται "άνθρωπος".

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Το έγκλημα των Νεοτούρκων κατά της ανθρωπότητας

Το έγκλημα των Νεοτούρκων κατά της ανθρωπότητας. Η Γενοκτονία των Αρμενίων και η εθνοκάθαρση στην Οθωμανική Αυτοκρατορία
Τανέρ Άκτσαμ

Μετάφραση: Μάρκος Καρασαρίνης
Βιβλιοπωλείο της Εστίας, Αθήνα 2020, σ.664
ISBN: 978-960-05-1796-5
Τιμή:
36,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 32,40€


 

 

Στο ανά χείρας βιβλίο ο Τανέρ Άκτσαμ αναλύει το κρισιμότερο σημείο της Γενοκτονίας των Αρμενίων: αν και κατά πόσο η σύλληψη και η εκτέλεσή της υπήρξε κεντρικά σχεδιασμένη πολιτική του οθωμανικού κράτους. Παρουσιάζοντας νέα τεκμήρια προερχόμενα από 600 και πλέον απόρρητα οθωμανικά έγγραφα, ο ιστορικός του Πανεπιστημίου Κλαρκ ανατέμνει τον γραφειοκρατικό μηχανισμό της Τουρκίας των Νεοτούρκων προκειμένου να αναδείξει τη γενοκτονία και την εθνοκάθαρση ως συνειδητή πολιτική επιλογή. Αν και οι εκτοπίσεις και η φυσική εξόντωση των Αρμενίων καταδικάστηκαν διεθνώς ήδη από το 1915 ως "έγκλημα κατά της ανθρωπότητας και του πολιτισμού", η τότε οθωμανική κυβέρνηση υιοθέτησε μια πολιτική άρνησης του γεγονότος, που συνεχίζεται από την τουρκική δημοκρατία ως και σήμερα. Έχοντας πρόσβαση σε πλούσιο υλικό από τα αυτοκρατορικά οθωμανικά αρχεία -πρόσβαση ως πρόσφατα άκρως περιορισμένη- ο Άκτσαμ καταδεικνύει τη στενή συνεργασία μεταξύ κεντρικής κυβέρνησης και τοπικών στελεχών ώστε να επιτευχθεί η απαλλαγή της αυτοκρατορίας από τους χριστιανούς υπηκόους της.

Για την επίτευξη του στόχου περίπου το ένα τρίτο των 15 εκατομμυρίων κατοίκων της υπέστησαν διωγμούς, εκτοπίσεις και σφαγές, που κατέστρεψαν το εθνοθρησκευτικό μείγμα ενός χώρου συνάντησης και συνύπαρξης πολιτισμών ανατολικής και δυτικής προέλευσης.

Αποκαλύπτοντας τον κομβικό ρόλο της "δημογραφικής μηχανικής" στη Γενοκτονία των Αρμενίων, το έργο αυτό αποτελεί ανεκτίμητη συμβολή στην κατανόηση του εγκλήματος. Επιπρόσθετα, το βιβλίο παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον Έλληνα αναγνώστη, καθώς ο Άκτσαμ ασχολείται εκτενώς με την έξωση των Ελλήνων των παραλίων της Μικράς Ασίας από τις εστίες τους την περίοδο 1914-15, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι έτσι διαμορφώθηκε και δοκιμάστηκε ο μηχανισμός που χρησιμοποιήθηκε εν συνεχεία σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα στη Γενοκτονία των Αρμενίων.

(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

1821: Ιχνηλατώντας το Έθνος, το Κράτος και τη Μεγάλη Ιδέα


1821: Ιχνηλατώντας το Έθνος, το Κράτος και τη Μεγάλη Ιδέα

Γιάννης Μηλιός

Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2020, σ.248
ISBN: 978-960-221-904-1
Τιμή: 16,96€
Τιμή ΜΙΕΤ: 15,26€
 
 
 
 
 

Στο βιβλίο αυτό, ο Γιάννης Μηλιός επανατοποθετεί τα πιο κρίσιμα ζητήματα της νεοελληνικής ιστορίας: τη διαμόρφωση του ελληνικού έθνους και των ορίων του, την οικοδόμηση του ελληνικού αστικού κράτους στην αρχική ρεπουμπλικανική και στις μετέπειτα «απολυταρχικές» μορφές του, την κληρονομιά της Επανάστασης και τις ιδεολογικές χρήσεις της έως σήμερα.

Από το 1838 έως σήμερα, το ελληνικό κράτος γιορτάζει την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης την 25η Μαρτίου κάθε χρόνου (μαζί με τον «Ευαγγελισμό της Θεοτόκου» από την ορθόδοξη εκκλησία). Η ημερομηνία αυτή αποκρύβει ένα ζήτημα που βρίσκεται εντούτοις μπροστά στα μάτια μας: ότι η Ελληνική Επανάσταση προκηρύχθηκε στις 24 Φεβρουαρίου 1821 στις Ηγεμονίες της Μολδαβίας και της Βλαχίας από τον Αλέξανδρο Υψηλάντη, με τη θέση μάλιστα ότι «Ο Μωρέας, η Ήπειρος, η Θεσσαλία, η Σερβία, η Βουλγαρία, τα Νησιά του Αρχιπελάγους, εν ενί λόγω η Ελλάς άπασα έπιασε τα όπλα, δια να αποτινάξη τον βαρύν ζυγόν των Βαρβάρων». Η πεποίθηση αυτή, ότι όλοι οι Χριστιανοί της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας είναι Έλληνες, ξεκινάει από τα επαναστατικά κείμενα του Ρήγα Φεραίου και την Ελληνική Νομαρχία, και διατηρείται με μικρές τροποποιήσεις μέχρι τα μέσα του 19ου αιώνα. Αποτελεί ταυτόχρονα το ιδεολογικό έδαφος της Μεγάλης Ιδέας, της επεκτατικής πολιτικής του ελληνικού κράτους κατά τον πρώτο αιώνα ύπαρξής του.

Η μελέτη αυτή δείχνει ότι ο ελληνικός εθνικισμός, η ελληνική εθνική συνείδηση, είναι μια κοινωνική διεργασία που ξεκινά μετά τα τέλη του 18ου αιώνα, μισό αιώνα πριν από τους άλλους βαλκανικούς εθνικισμούς, έχει δε σαφές πολιτικό περιεχόμενο: απαίτηση των μαζών για κράτος, όσο αυτό δεν υπάρχει, και στη συνέχεια για πολιτικά δικαιώματα και εθνική «καθαρότητα», εσωτερικά, και για επέκταση της επιρροής του κράτους και «διόρθωση» των συνόρων του, προς το εξωτερικό. Αυτή η εθνική πολιτικοποίηση των μαζών εκφράζει την ιστορικά νέα, «μοντέρνα», μορφή υπαγωγής τους στο κεφάλαιο, καθώς μόνιμη λειτουργία της είναι να εντάσσει τους ταξικούς ανταγωνισμούς στο γενικό κεφαλαιοκρατικό συμφέρον που εμφανίζεται ως «εθνική ενότητα», και ταυτόχρονα να εμβαπτίζει στη λαϊκή υποστήριξη τις επεκτατικές-ιμπεριαλιστικές στρατηγικές του κράτους.

(Από την παρουσίαση του εκδότη)

Κονδυλοφόρος τόμος 18, 2020

Κονδυλοφόρος τόμος 18, 2020
Συλλογικό

Κείμενα: Ελένη Πετρίδου, Μιχ. Γ. Μπακογιάννης, Μίρκα Παλιούρα, Μαρία Βλασσοπούλου, Διονύσης Καψάλης, Δήμητρα Μαραβελάκη, Ναταλία Δεληγιαννάκη, Αλέξης Πολίτης, Χ. Λ. Καράογλου, Γιώργος Καλλίνης, Ευσεβία Χασάπη-Χριστοδούλου
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2020, σ.212
ISSN: 1109-4907 
Τιμή: 18,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 16,20€

 

 

Κυκλοφόρησε ο τόμος 18 (2020) του επιστημονικού περιοδικού της Νεοελληνικής Φιλολογίας Κονδυλοφόρος, με 212 σελίδες. Στο πρώτο μέρος του, περιλαμβάνονται έξι μελέτες:

Η Ελένη Πετρίδου εξετάζει διεξοδικά τις δύο αινιγματικές αναφορές στον Jean-Jacques Rousseau που απαντούν στα σολωμικά αυτόγραφα –σε ιταλικό προσχέδιο του Λάμπρου και σε μεταγενέστερη λίστα βιβλίων– και αναζητεί την ερμηνεία τους. Ο Μιχ. Γ. Μπακογιάννης αναλύει τα στοιχεία που προκύπτουν από τη βιβλιογραφική καταγραφή των μεταφράσεων ξένης λογοτεχνίας στο περιοδικό Εστία, δημοσιευμένη από τον ίδιο στον προηγούμενο τόμο του Κονδυλοφόρου, προχωρεί σε διαπιστώσεις και θέτει νέα ερωτήματα. Η Μίρκα Παλιούρα εξετάζει την εικονογράφηση του Λουκή Λάρα του Δημητρίου Βικέλα από τον Θεόδωρο Ράλλη, με 73 σχέδια, στη διπλή (γαλλική και ελληνική) πολυτελή έκδοση του έργου το 1892 στο Παρίσι και στην Αθήνα, και τους τρόπους διαλόγου των εικόνων με το κείμενο. Η Μαρία Βλασσοπούλου φωτίζει τη θέση του Ψυχάρη ως προς τη χρήση του μονοτονικού συστήματος κατά τη δεκαετία του 1920, τις επιλογές και τις μεταστροφές του στην υιοθέτησή του, καθώς και το πλαίσιο που καθόρισε τη στάση του, στηριγμένη και σε τεκμήρια από το Αρχείο του. Ο Διονύσης Καψάλης αναπτύσσει τις σκέψεις του για την ποίηση σαν ομιλία και σαν άκουσμα, σαν φωνητικό και ακροαματικό γεγονός, και ειδικότερα για τον «ήχο του νοήματος» στην ποίηση του Γιώργου Σεφέρη, στην οποία υπάρχει και είναι εξόχως ακουστός ο σεφερικός τόνος, η σεφερική τονικότητα. Η Δήμητρα Μαραβελάκη συγκρίνει τη Χίμαιρα (1936) και τη Μεγάλη Χίμαιρα (1953) του Μ. Καραγάτση με επίκεντρο την κεντρική ηρωίδα και διερευνά κατά πόσον το μεταγενέστερο μυθιστόρημα εντάσσεται, όπως η αρχική νουβέλα, στην τριλογία Εγκλιματισμός κάτω από τον Φοίβο. Στις «Μονοκοντυλιές», η Ναταλία Δεληγιαννάκη εντοπίζει μετασχηματισμένους στίχους του Ερωτόκριτου στη Θυσία του Ιεφθάε του Δαπόντε. Ο Αλέξης Πολίτης δημοσιεύει και σχολιάζει ένα ποίημα για τον Γεώργιο Γεννάδιο, που βρέθηκε στα χαρτιά του Φοριέλ. Ο Χ. Λ. Καράογλου δημοσιεύει με σχόλια τις «Εντυπώσεις από το Δρομοκαΐτειον (Δελτίον καταστάσεώς μου)» του Ρώμου Φιλύρα. Στο «Μελανοδοχείο», ο Γιώργος Καλλίνης κρίνει το βιβλίο της Κυριακής Χρυσομάλλη-Henrich Προσεγγίσεις στη σύγχρονη ελληνική πεζογραφία.  Τέλος, στους «Πίνακες», δημοσιεύονται από την Ευσεβία Χασάπη-Χριστοδούλου τα πλήρη ευρετήρια του περιοδικού Τα Νεφούρια, που εξέδιδε ο Ν. Δ. Τριανταφυλλόπουλος από το 1999 έως το 2017.

(παρουσίαση του εκδότη)

Η κόλαση της Τρεμπλίνκα

Η κόλαση της Τρεμπλίνκα
Βασίλι Γκροσσμαν

Εισαγωγή-Μετάφραση: Αλεξάνδρα Ιωαννίδου
Εκδόσεις Άγρα, Αθήνα 2020, σ.136
ISBN: 978-960-505-452-6
Τιμή : 13,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 11,65€


 

 

Ακόμα και να διαβάζεις κάτι τέτοιο είναι ανείπωτα δύσκολο. Ας με πιστέψουν οι αναγνώστες, μού είναι εξίσου δύσκολο να το γράφω. Μπορεί κάποιος να ρωτήσει: «Για ποιό λόγο να τα γράφουμε, για ποιό λόγο να τα θυμίζουμε όλ’αυτά ; »


Το χρέος του συγγραφέα είναι να διηγείται τη φρικτή αλήθεια, το χρέος του πολίτη-αναγνώστη είναι να τη γνωρίζει. Όποιος στρέψει το βλέμμα από την άλλη, όποιος κλείσει τα μάτια και προσπεράσει, θα προσβάλει τη μνήμη των νεκρών.


Το κείμενο Η κόλαση της Τρεμπλίνκα του Βασίλι Γκρόσσμαν είναι η πρώτη μαρτυρία στον κόσμο για στρατόπεδο συγκέντρωσης. Ο συγγραφέας είναι πολεμικός ανταποκριτής του σοβιετικού στρατού που φτάνει στην Τρεμπλίνκα το καλοκαίρι του 1944. Ο Γκρόσσμαν προσπαθεί να περιγράψει στην Κόλαση της Τρεμπλίνκα το αδύνατο να ειπωθεί. Αγγίζει τα όρια της γραφής.

Εξετάζοντας τα αφηγηματικά χαρακτηριστικά της Κόλασης της Τρεμπλίνκα που καλούνται να υπογραμμίσουν το πρωτόγνωρο και ανίερο της εξόντωσης χιλιάδων ανθρώπων, παρατηρεί κανείς ότι οι πληροφορίες ξεδιπλώνονται σιγά σιγά, διαδοχικά, παράλληλα με την πορεία θανάτου των πρωταγωνιστών αυτής της τρομακτικής αφήγησης. Ξεκινώντας από το ήρεμο, ειδυλλιακό τοπίο του πευκόφυτου, «πληκτικού », καθώς λέει ο αφηγητής, τοπίου της πολωνικής επαρχίας, η πληροφόρηση του αναγνώστη ακολουθεί σαν σε κάποιου είδους θρίλλερ τη σταδιακή αποκάλυψη και συνειδητοποίηση της πραγματικότητας σε μια μαρτυρική διαδρομή προς το θάνατο και συγχρόνως προς την αλήθεια.

Στην Κόλαση της Τρεμπλίνκα ο Γκρόσσμαν παρατηρεί με ενάργεια και φρικιάζει με τη μεθοδικότητα και την οργάνωση της μαζικής δολοφονίας, την οποία παρομοιάζει επανειλημμένως με βιομηχανία : Πρόκειται, τονίζει, για το στρατόπεδο ως εργοστάσιο παραγωγής θανάτου, για «σφαγείο-ιμάντα παραγωγής ».

Με τον τίτλο ήδη του κειμένου του, ο Γκρόσσμαν αναφέρεται στην Τρεμπλίνκα ως «κόλαση» μιλώντας για «κύκλους» σε μια σαφή σύνδεση με την Κόλαση του Δάντη : «Ας περιηγηθούμε λοιπόν στους κύκλους της κόλασης της Τρεμπλίνκα». Λίγο αργότερα αυτή ακριβώς τη μετωνυμία θα χρησιμοποιήσει και ο Πρίμο Λέβι.

 

    Και όλοι αυτοί οι χιλιάδες, οι δεκάδες, οι εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι, όλα αυτά τα φοβισμένα, γεμάτα ερωτηματικά μάτια, όλα αυτά τα νεανικά και τα γερασμένα πρόσωπα, οι καλλονές με τις μαύρες μπούκλες και τα χρυσά μαλλιά, οι καμπουριασμένοι και ακατάστατοι, οι καραφλοί γέροι, οι δειλοί έφηβοι – όλοι ενώνονταν σε ένα και μοναδικό ποτάμι που κατάπινε και τη λογική, και την υπέροχη ανθρώπινη επιστήμη, και την αγάπη των κοριτσιών, και την απορία των παιδιών, και το βήχα των γερόντων, και την ανθρώπινη καρδιά. […]

    Στην αρχή αφαιρούσαν από τον άνθρωπο την ελευθερία, το σπίτι, την πατρίδα και τον οδηγούσαν σε μια ανώνυμη δασική ερημιά. Ύστερα, σε μια αλάνα δίπλα στο σιδηρόδρομο, τού έπαιρναν τα ρούχα του, τις επιστολές, τις φωτογραφίες των δικών του, ακολούθως, πίσω από το φράκτη του στρατοπέδου, τού έπαιρναν τη μητέρα, τη γυναίκα, το παιδί. Μετά έπαιρναν από τον γυμνό άνθρωπο τα έγγραφά του, τα πετούσαν στη φωτιά : του αφαιρούσαν το όνομά του. Τον έσπρωχναν σε έναν διάδρομο με ένα χαμηλό πέτρινο ταβάνι – τού αφαιρούσαν τον ουρανό, τα αστέρια, τον άνεμο, τον ήλιο. Και τότε άρχιζε η τελευταία πράξη της ανθρώπινης τραγωδίας – ο άνθρωπος περνούσε στον τελευταίο κύκλο της κόλασης της Τρεμπλίνκα. […]

 

    Οι επιστήμονες, οι κοινωνιολόγοι, οι εγκληματολόγοι, οι ψυχίατροι, οι φιλόσοφοι αναλογίζονται : Τί είναι αυτό ; Τί φταίει – η κληρονομικότητα, η εκπαίδευση, το περιβάλλον, οι εξωτερικές συνθήκες, κάποιο ιστορικό πεπρωμένο, η εγκληματική βούληση των επικεφαλής ; Τί είναι αυτό ; Πώς συνέβη ; Τα εμβρυϊκά χαρακτηριστικά του ρατσισμού που έμοιαζαν αστεία στις τοποθετήσεις δευτεροκλασάτων καθηγητών-τσαρλατάνων και άθλιων επαρχιωτών θεωρητικών από τη Γερμανία του περασμένου αιώνα, η περιφρόνηση του Γερμανού φιλισταίου απέναντι στα «ρωσικά γουρούνια», στα «ζώα τους Πολωνούς», στον « Εβραίο που βρομάει σκόρδο», στον «διεφθαρμένο Γάλλο», στον «μικροέμπορα Άγγλο», στον «μασκαρά τον Έλληνα», στον «χοντροκέφαλο Τσέχο» – όλο αυτό το πακέτο πομπώδους, φτηνής υπεροχής του Γερμανού έναντι των άλλων λαών του κόσμου, που κορόιδευαν καλόκαρδα οι δημοσιογράφοι και οι κωμωδοί, όλα αυτά, ξαφνικά, μέσα σε μερικά χρόνια μετατράπηκαν από «παιδιαρίσματα» σε θανάσιμη απειλή για την ανθρωπότητα, για τη ζωή και την ελευθερία της, έγιναν πηγή απίστευτων και ανείπωτων βασάνων, αιματοχυσιών και εγκλημάτων. Εδώ υπάρχουν πράγματα που πρέπει να μας προβληματίσουν !

     –Β.ΓΚ.

   (Παρουσίαση του βιβλίου από τον εκδότη)

Κώστας Τσόκλης. Ζωγραφική. Όρια και υπερβάσεις

Κώστας Τσόκλης. Ζωγραφική. Όρια και υπερβάσεις

Κείμενα:Τάκης Μαυρωτάς, Χρυσάνθη Κουτσουράκη
Μετάφραση: Δημήτριος Σαλταμπάσσης, Μαρίνα Μήλιου-Θεοχαράκη
Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β & Μ Θεοχαράκη, Αθήνα 2020, σ.144
ISBN: 978-618-5201-07-4
Τιμή:
30,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 27,00€



«Ο Κώστας Τσόκλης», όπως γράφει ο επιμελητής της έκθεσης, Τάκης Μαυρωτάς «κατατάσσεται στους κορυφαίους εννοιολογικούς δημιουργούς και η βαθιά του ενόραση τον οδηγεί, περίπου από το 1955 έως σήμερα, στη μετατροπή του πραγματικού σε φανταστικό και του αόρατου σε ορατό, καθώς επιχειρεί αδιάκοπα να κατακτήσει μια προσωπική πλαστική έκφραση γεμάτη από ποιητική ένταση και φιλοσοφική δύναμη.Τολμηρός και θαρραλέος, παλεύει με τις αξίες και τα όρια της ζωγραφικής για την ολοκλήρωση του πολυεπίπεδου έργου του, το οποίο καθρεφτίζει το οξυδερκές του πνεύμα. Η δουλειά του διακρίνεται από τη συνεχή εξέλιξη, την υψηλή τεχνική ακρίβεια και την σημειολογική πυκνότητα. Ενδεχομένως, γιατί το ομοίωμα της σημασίας της, μέσα από τη διαφορετικότητα της μορφοπλαστικής του υπόστασης, την κάνει μοναδική. Μοναδική για την τέχνη, μοναδική για τη συγκίνηση, που προκαλεί στον θεατή. Έτσι, κατέκτησε τη θέση του ανάμεσα στους πρωτεργάτες της σύγχρονης τέχνης με ένα τεράστιο σύνολο νοηματικής έντασης από έργα ζωγραφικής, εγκαταστάσεις, κατασκευές, performance, assemblage και βιντεοπροβολές, επιβεβαιώνοντας τα λόγια του: «Η τέχνη δεν είναι για να κάνει τον άνθρωπο πιο δυστυχισμένο, αλλά για να τον λυτρώνει.»

(πηγή: Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη)

Σωτήρης Σπαθάρης Τα απομνημονεύματα μου

Τα απομνημονεύματα μου
Σωτήρης Ε. Σπαθάρης

Επιμέλεια-Εισαγωγή: Γιάννης Κόκκωνας
ISBN: 978-960-524-596-2
Τιμή: 25,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 22,50€



 

 

Ο καραγκιοζοπαίχτης και οικοδόμος Σωτήρης Ευγενίου Σπαθάρης (1887‒1974) είναι ο πρώτος Έλληνας λαϊκός καλλιτέχνης που έγραψε εκτενή κείμενα για τη ζωή του και για την τέχνη του. Ξεχωριστά, απολαυστικά και από πολλές απόψεις χρήσιμα τα κείμενα αυτά, πολύ ενδιαφέρουσα η ιστορία της συγγραφής τους, μεγάλη η περιπέτεια των χειρογράφων που τα διασώζουν.

Τα «απομνιμονέματά» του τα έγραψε ο Σπαθάρης τρεις φορές: μία το 1944, μία από το 1950 ώς το 1955, και μια τρίτη από το 1957 ώς το 1959. Η τελευταία εκδοχή, γραμμένη επειδή τα προηγούμενα χειρόγραφα είχαν χαθεί, εκδόθηκε στις αρχές του 1960, «λογοκριμένη» όμως και με γλωσσικές επεμβάσεις αρκετές. Τώρα τα χαμένα χειρόγραφα βρέθηκαν και στον παρόντα τόμο εκδίδονται για πρώτη φορά οι δύο παλαιότερες και πολύ αξιολογότερες μορφές του σπουδαίου αυτού έργου. Είναι ένας «άλλος» Σπαθάρης: η γλώσσα διαφέρει, μεγαλύτερο διάστημα καλύπτεται (π. 1894‒1953), άγνωστα από αλλού επεισόδια εμφανίζονται, άλλα, γνωστά, περιγράφονται ζωηρότερα και εκτενέστερα. Ειλικρινής και έντιμος αφηγητής μοιάζει αυτός ο χαρισματικός και φιλότιμος αλλά και δύσκολος και σκληρός άνθρωπος, καθώς μας μιλά για τις αδυναμίες και τις αποτυχίες του με την ίδια ενάργεια και γλαφυρότητα που παρουσιάζει τα προτερήματα και τις επιτυχίες του.

Πέρα από την αξία που έχουν ως σπουδαία πηγή για την ιστορία του ελληνικού θεάτρου σκιών, αλλά και για τον τρόπο που βίωνε τη «μεγάλη ιστορία» ένας εκπρόσωπος των φτωχών λαϊκών στρωμάτων της πρωτεύουσας, τα απομνημονεύματα του Σπαθάρη, που εκδίδονται εδώ χωρίς περικοπές και γλωσσικές επεμβάσεις, αποτελούν σημαντικότατο μνημείο λόγου. Πόσοι φορείς της προφορικής παράδοσης, που δεν διάβαζαν και με δυσκολία έγραφαν, θέλησαν και κατόρθωσαν να συντάξουν τόσο μεγάλα αυτοβιογραφικά κείμενα στη χώρα μας αλλά και αλλού;

Στην εισαγωγή του επιμελητή της έκδοσης Γιάννη Κόκκωνα, πέρα από τα εντελώς απαραίτητα βιογραφικά στοιχεία του Σπαθάρη, θα βρει ο αναγνώστης την ιστορία της συγγραφής των κειμένων, των προσπαθειών για την έκδοσή τους και της τύχης των χειρογράφων. Κάμποσα συμπληρωματικά κείμενα και παραλλαγές ορισμένων αφηγήσεων που σώθηκαν, μαζί με άλλα κείμενα του συγγραφέα μας δημοσιευμένα σε περιοδικά και εφημερίδες από το 1945 ώς το 1965, έχουν μπει σε τέσσερα παραρτήματα. Επεξηγηματικά σχόλια, γλωσσάρι και ευρετήριο συμπληρώνουν τον τόμο, ενώ η προερχόμενη από διάφορες πηγές διάσπαρτη εικονογράφηση υποστηρίζει, τρόπον τινά, οπτικά την αφήγηση.

παρουσίαση του βιβλίου από τον εκδότη

Η καθημερινή ζωή στην Ελλάδα του Όθωνα

Η καθημερινή ζωή στην Ελλάδα του Όθωνα Με εικονογραφικό ένθετο
Βάνα Μπούσε

Εκδόσεις Βιβλιοπωλείο της Εστίας, Αθήνα 2020
ISBN: 978-960-05-1787-3
Τιμή:
15,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 13,50€

 

 

 

Το σκοτάδι της νύχτας είχε τότε μια άλλη ποιότητα από αυτό που γνωρίζουμε εμείς, εθισμένοι καθώς είμαστε στις μέχρις υπερβολής φωταγωγημένες πόλεις μας. Ακόμη και με πανσέληνο δύσκολα θα μπορούσαμε την εποχή εκείνη να μετακινηθούμε τις νυχτερινές ώρες και ασφαλώς θα αισθανόμασταν ανασφάλεια. Θα εξηγούσαμε τότε ευκολότερα τη δυσαρέσκεια των κατοίκων της πρωτεύουσας για την αδυναμία της αστυνομίας και της χωροφυλακής να τους προφυλάξουν από τις διαρρήξεις και τις νυχτοκλοπές.

Κάτι ανάλογο συνέβαινε με την ύδρευση, που ήταν ανεπαρκής και σε πολλά σημεία της πόλης ανύπαρκτη, δημιουργώντας προβλήματα τόσο στην καθημερινότητα όσο και στις καλλιέργειες. Όταν γνωρίζουμε ότι οι περισσότεροι έπρεπε να πάνε στις βρύσες και να κουβαλήσουν το νερό στο σπίτι τους, και ότι τα καλοκαίρια η έλλειψη νερού οδηγούσε σε διαπληκτισμούς και ξυλοδαρμούς, αντιλαμβανόμαστε ευκολότερα γιατί ο κήπος της βασίλισσας δεν γινόταν δεκτός με ενθουσιασμό αλλά αντίθετα προκαλούσε συναισθήματα οργής και αγανάκτησης.


Το βιβλίο αυτό προσεγγίζει την οθωνική εποχή από μιαν άλλη, άγνωστη πλευρά της, καθώς στρέφει την προσοχή του αναγνώστη όχι στην πολιτική ή τη διπλωματική ιστορία αλλά στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων. Το κείμενο είναι χωρισμένο σε κεφάλαια και ο αναγνώστης μπορεί εύκολα να ξεχωρίσει εκείνα που τον ενδιαφέρουν περισσότερο. Καλλιέργειες και αγορά, ένδυση και καλλωπισμός, μουσική και εορταστικές εκδηλώσεις, καφενεία και ζαχαροπλαστική, εξοχές και χάνια, συγκοινωνία και τηλέγραφος, παιδεία και εκπαίδευση, παράδοση και απόπειρες τεχνολογικού εκσυγχρονισμού, επιδημίες και καραντίνα, παραδοσιακά φάρμακα, ιατρική επιστήμη και πολλά άλλα συνθέτουν ένα συναρπαστικό πανόραμα προσφέροντας συγχρόνως πλήθος τεκμηριωμένων πληροφοριών για την εποχή.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


Αρχειοτάξιο τεύχος 22


Αρχειοτάξιο (τεύχος 22)
Συλλογικό
 

ΑΣΚΙ-Εκδόσεις Θεμέλιο, Αθήνα 2020,σ.224
ISSN:  1108-4553
Τιμή: 15,00€
Τιμή ΜΙΕΤ: 13,50€


 

 

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις ΘΕΜΕΛΙΟ το 22ο τεύχος του περιοδικού ''Αρχειοτάξιο'', ετήσιας έκδοσης των ΑΣΚΙ. Το τεύχος είναι αφιερωμένο σε ένα από τα πιο κρίσιμα αλλά και ακανθώδη ζήτηματα της σύγχρονης κοινωνικοπολιτικής και πολιτισμικής πραγματικότητας: τη λογοκρισία.

Πώς μελετάμε, αλλά και πώς ορίζουμε το φαινόμενο της λογοκρισίας σε συνθήκες κοινοβουλευτικής δημοκρατίας; Το αφιέρωμα επιχειρεί να ανοίξει αυτή τη συζήτηση, στρέφοντας το βλέμμα στην περίοδο που προηγήθηκε της χούντας των συνταγματαρχών - στην "καχεκτική" δημοκρατία της μετεμφυλιακής Ελλάδας, και κυρίως σε αυτήν που ακολούθησε την πτώση της, στη Μεταπολίτευση.

Πρόκειται για δύο διακριτές περιόδους της μεταπολεμικής ελληνικής ιστορίας, όπου στην πρώτη η λογοκρισία αποτελεί τον κανόνα, ενώ στη δεύτερη την εξαίρεση. Σε αυτό το πλαίσιο, φιλοξενούνται πρωτότυπες συμβολές των Ευγένιου Ματθιόπουλου, Μαρίας Χάλκου, Αθηνάς Σκουλαρίκη, Χαράλαμπου Κουρουνδή, Μάνου Αυγερίδη, Ελένης Κούκη, Μάγδας Φυτιλή, Πηνελόπης Πετσίνη, Σπύρου Κακουριώτη, Δημήτρη Παπανικολάου και Γιώργου Σαμπατακάκη, που διερευνούν τις θεσμικές και εξωθεσμικές εκφάνσεις του φαινομένου, καθώς επίσης την ίδια την έννοια της λογοκρισίας και τις προσλήψεις της, σε ένα ευρύ θεματικό φάσμα που περιλαμβάνει τον Τύπο και την Τέχνη, τον πολιτικό λόγο, τον στιγματισμό και την περιστολή της έκφρασης μειονοτικών ομάδων του πληθυσμού. Το αφιέρωμα, σε επιμέλεια Πηνελόπης Πετσίνη, Μαρίας Χάλκου και Στρατή Μπουρνάζου, αποτελεί καρπό του ερευνητικού έργου "Η λογοκρισία στις εικαστικές τέχνες και τον κινηματογράφο: η ελληνική περίπτωση από τα μεταπολεμικά χρόνια μέχρι σήμερα", που διεξάγεται στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου.

Το αφιέρωμα πλαισιώνεται από τις καθιερωμένες στήλες του περιοδικού. Στις "Προσεγγίσεις", ο Λεωνίδας Καλλιβρετάκης επιστρέφει στα προδικτατορικά χρόνια και αφηγείται μια ιστορία "αγοραίου έρωτα και σκευωρίας" με επίκεντρο την υπόθεση ΑΣΠΙΔΑ, στις "Διασταυρώσεις" η Κωνσταντίνα Σταματογιαννάκη γράφει για τον φωτογράφο του θεάτρου Τάσο Μελετόπουλο (1908-1969), ενώ οι"Αναγνώσεις" φιλοξενούν μία βιβλιοκρισία της Δήμητρας Λαμπροπούλου για το βιβλίο του Αντώνη Λιάκου "Ο ελληνικός 20ός αιώνας". Το τεύχος συμπληρώνεται με το χρονικό των δραστηριοτήτων των Αρχείων, καθώς και έναν αποχαιρετισμό στον ιστορικό του εργατικού κινήματος και αντιπρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου των ΑΣΚΙ μέχρι τον θάνατό του, Γιώργο Κουκουλέ.

(Από την παρουσίαση του Εκδότη)

Η Ιστορία έχει πρόσωπο

Η Ιστορία έχει πρόσωπο– Μορφὲς του 1821 στὴν Ελλάδα του Όθωνα απὸ τὸν βέλγο διπλωμάτη Benjamin Mary
Συλλογικό

Επιστημονική επιμέλεια – Συντονισμός έρευνας: Χαρίκλεια Γ. Δημακοπούλου
Έρευνα – Κείμενα: Ιφιγένεια Βογιατζή, Μαρία Γιουρούκου, Χαρίκλεια Γ. Δημακοπούλου, Δήμητρα Κουκίου, Leonora Navari, Γιώργος Τζεδόπουλος
Ίδρυμα Σύλβια Ιωάννου-Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, Αθήνα 2020,σ.384
ISBN: 978-618-83044-5-1
Τιμή: 80,00€
Τιμή στο βιβλιοπωλείο μας
: 72,00€



Η έκδοση Ἡ Ἱστορία ἔχει πρόσωπο – Μορφὲς τοῦ 1821 στὴν Ἑλλάδα τοῦ Ὄθωνα ἀπὸ τὸν βέλγο διπλωμάτη Benjamin Mary παρουσιάζει 125 αδημοσίευτα σχέδια με 320 μοναδικά πρόσωπα από το λεύκωμα του βέλγου διπλωμάτη και ζωγράφου Benjamin Mary (1792-1846).

Η έκδοση αποτελεί σταθμό στην προσωπογραφία αγωνιστών, πολιτικών, ιερωμένων και καθημερινών ανθρώπων, καθώς πρόσωπα άγνωστα στην εικονογραφία αναδύονται, εμπλουτίζοντας την τοπική ιστορία. Ο αναγνώστης μεταφέρεται στην Ελλάδα της οθωνικής περιόδου, μία εικοσαετία περίπου μετά την έναρξη του Αγώνα. Συναντά μορφές της εποχής και παρακολουθεί ως θεατής τις εργασίες της Εθνικής Συνελεύσεως του 1843-1844, όταν η νεώτερη Ελλάδα αποκτά το νέο της Σύνταγμα μετά την Επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843.

(παρουσίαση από τον εκδότη)

Νεότερες αναρτήσεις Παλαιότερες αναρτήσεις Αρχική σελίδα